Ga naar inhoud

hoe moet ik kleine woorden naar grootte woorden ordenen?


dpjsites

Aanbevolen berichten

Beste, Ik zit met een kwestie. Ik moet voor een project zeer veel categorieën ordenen. Bijvoorbeeld: Hout Kunststof Leer Metaal Riet of Rotan Stof Overige materialen Nu zie je dat lange en korte woorden door elkaar heen lopen het liefst wat ik zou willen is dat het er zo uit ziet: Stof Hout Leer Metaal Kunststof Riet of Rotan Overige materialen Van kleine woorden naar grote woorden. Is hier bepaalde software voor of een instelling in Word die dat automatische voor mij kan doen?
Link naar reactie
Het kan, maar niet zo eenvoudig. Er zijn geen ingebouwde commando's in Word om dit te doen. Je zou zelf een complete sorteerroutine in VBA moeten schrijven. De truc is de rij tekst als rekenblad te zien en aan te passen alsof het in Excel staat. Let wel op, de volgorde is belangrijk! Zet de cursor op de plek waar de gesorteerde tekst moet komen. Kies de ingebouwde optie een Excel-tabel in (jawel, in) het Word document te plaatsen. In mijn Engelstalige versie: tab Insert -> Table -> Excel spreadsheet. Selecteer alle regels van de opsomming en vervolgens rechtermuisklik en kies "Copy". Ga naar Excel-tabel in Word door er binnenin te dubbelklikken (is belangrijk!), rechtermuisklik in bijv. cel A1 en kies "Paste". En in cel B1 type je vervolgens de formule =LEN(a1). Selecteer B1 en trek met de muis op het vierkantje rechtsonder de celinhoud verticaal door in kolom B naar alle regels waar tekst is komen te staan. Selecteer de twee kolommen, de linker waar de tekst staat en de rechter met de lengte van de tekst. Je zult het misschien niet gemerkt hebben, maar de tabs in Word zijn nu de tabs van Excel geworden! Kies nu op tab "Data" voor "Sort". Er verschijnt een dialoog. Kies voor Sorteer voor kolom B, op waarde (values) en laag naar hoog. Klik OK. De tekstregels in de linkerkolom moeten nu gesorteerd zijn op lengte. Verwijder nu de inhoud van de tweede kolom zodat die weer blanco is. Pas zo nodig de kolombreedte aan om geen tekst af te kappen. Klik buiten de tabel om weer in normaal Word te zijn. Verwijder de nu dubbele regels -- of bewaar ze in een reservebestandje voor er wat fout gaat. Klaar. Mocht je weer in die tabel moeten werken: er binnenin dubbelklikken! Er weer uit: buiten de tabel klikken!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...