Ga naar inhoud

Computer start soms niet op, scherm blijft zwart?


koenelsenaar

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een computer, een AMD athlon x2 4000+ met 4 gb geheugen, MSI K9agm4-l moederbord. Nu werkt deze computer goed, zodra hij is opgestart. Vaak als ik hem wil starten, hoor ik de voeding aanslaan, de CPU koeler gaat draaien. De hardeschijf hoor ik dan niet opspinnen. Het scherm blijft dan zwart. Na de stekker uit de voeding te hebben gehaald, en even gewacht te hebben, start de pc weer goed op. Herstart ik hem, blijft het scherm vaak op zwart, en moet ik bovenstaande methode hanteren. de spanning van de +12V ligt rond de 12.40. Ik twijfel tussen defect moederbord of voeding. De voeding is een AOpen van 250 Watt, deze zat standaard in de Mini-atx kast. Alvast bedankt.
Link naar reactie
De voeding lijkt OK, anders zou de koeler niet werken. Maar een van de andere spanningen (naast 12V is er ook -12V, 5V en 3,3V) kan defect zijn. Dat de harde schijf niet start, kan een defect aan de schijf zijn of aan de voeding. Als je de mogelijkheid hebt, kijk eens of de schijf in een andere PC wel naar behoren werkt. Een zwart scherm vertelt alleen maar dat (als de harde schijf niet werkt) het BIOS niets toont. Kun je het BIOS wel inkomen (DEL toets tijdens starten (*))? Als je zelfs het BIOS niet in komt, resteren alleen de voeding of het moederbord. Hier is eigenlijk alleen achter te komen door elke voedingsdraad te controleren. Gelukkig is de handleiding in luttele klikken (*)te vinden en kun je zien wat er op de voedingspluggen moet staan. (*) type naam in in Google en zo verder, ik kwam hier: http://www.msi.com/product/mb/K9AGM4.html#/?div=Manual .
Link naar reactie
Waarschijnlijk zit er in voeding een stekkertje dat niet helemaal goed vast zit, en zodoende dan weer wel, en dan weer geen contact maakt. heb je kennis van zaken, dan zou je dat eenvoudig zelf kunnen herstellen, Maar controleer eerst het elektriciteits snoer op mogelijke breuken, of kinken in het snoer, wanneer een elektriciteitssnoer te ver word afgebogen, of wordt afgekneld ontstaan er zogenaamde kinken in de kabel om het zo maar effe te noemen. waardoor de stroom niet goed meer door het snoer wordt geleid, Wanneer de computer het gewoon doet, beweeg het snoer, zo kun je ontdekken waar eventueel de zogenaamde kink in de stroomkabel zit. waardoor de stroom wordt onderbroken Mocht dat het toch niet zijn, kun je overstappen op, het diepere onderzoek van EricO .....veel sterkte... . Suc6....
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...