Ga naar inhoud

Nieuwe dualboot


Aanbevolen berichten

Hallo mensen, Ik heb boven in de pc een nieuw moederbord en een nieuwe videokaart gekocht. Ik had de pc tijdelijk uitgeleend aan mn schoonzoon maar die had hem wel op een randaarde contactdoos maar niet in een geaard stopcontact met als gevolg dat mijn hardware na een paar dagen het reeds opgaf. (kapotte condensatoren). Enfin om een lang verhaal kort te maken: Ik heb opnieuw een dualbootsysteem geïnstalleerd daarop met een XP en een Win7. De installatie verliep nogal stroef maar ik heb beide er nu op staan, alleen ik zit met een probleem: Zogauw ik een usb-device inplug in XP slaat XP vast. Terwijl de Win7 hem zo herkent. Geen probleem dus. Daaruit concludeer ik dat de USB zowiezo wel goed zit. Maar hoe kan het dat XP vastloopt als ik een usb-device inplug? En hoe los ik dat op? Alvast bedankt voor het meedenken. Groetenissen, Margreet.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Hallo Peter, Dank voor je reactie. De juiste XPdrivers zijn idd geïnstalleerd. Das meestal een van de eerste dingen die ik doe na de kale installatie: naar de site van de fabrikant gaan en de juiste hardwaredrivers zoeken. Niet alleen voor de chipset maar ook voor bijv. de videokaart, geluidskaart,ethernetkaart, USB. Vaak heeft de moederbordfabrikant wel een soort van "veel in een pakket". Zoniet, dan zoek ik verder naar hardwaredrivers bij de juiste fabrikant. Ik heb mn ext. schijf voorin de kast geplugd, maar daar deed ie het al niet op, hoewel die toch niets met het mobo te maken hebben maar van de kast zelf zijn... Achterin zitten wel een viertal USB toegangen, waarvan ik er al twee in gebruik heb voor het toetsenbord en de muis. Verder zitten er nog een tweetal wat wel op USB-2 lijkt maar waartussen een soort van "klemmetje" zit. Blauw zijn ze niet van kleur. Uh...kan je nog ergens in de hardwarelijst vinden wat voor USB de pc heeft? Het is een M2N-E mobo. http://www.asus.nl/Motherboards/AMD_AM2/M2NE/ Hoop dat je hier wat aan hebt... Groetenissen, Margreet.
Link naar reactie
[quote:c025c7f25f="Margreet57"]Het is een M2N-E mobo[/quote:c025c7f25f] Als ik het zo bekijk bij [url=http://tweakers.net/pricewatch/139410/asus-m2n-e.html#tab:info]tweakers pricewatch[/url] gaat het om een moederbod, dat ongeveer 6 jaar geleden op de markt is gebracht. Volgens het Windows 7 Compatibiliteitcentrum zou deze wel [url=http://www.microsoft.com/windows/compatibility/windows-7/nl-nl/Details.aspx?type=Hardware&p=ASUS%20M2N-E%20AiLifestyle%20Series%20ATX%20-%20nForce%20570%20Ultra%20Motherboard&v=ASUS&uid=M2N-E&l=nl&pf=0&pi=0&s=M2N-E&os=64-bit]Windows 7 compatibel[/url] zijn. Er wordt echter verwezen naar een gratis download, die op de asus site niet te vinden is. Om de vereiste (chipset) drivers voor XP te installeren, zou je eventueel ook de meegeleverde CD kunnen gebruiken. Daarna worden doorgaans de videokaart drivers en die van andere insteekkaarten geïnstalleerd. In XP' Apparaatbeheer zouden dan geen onbekende hardware moeten staan. Heeft die XP wel de beschikking over Service Pack 3.
Link naar reactie
Okee. Misschien ben ik wat onduidelijk geweest in mijn bewering( :oops: ) dat het een nieuw(voor mij althans)mobo zou betreffen. Maar voor een reserve pc vind ik niet perse nodig een funkelnagelneuen mobo er in te zetten. En dit mobo werkt dus nog goed(goed genoeg voor een reserve pc). Maar Jolo, ik kan toch niet in een bestaande XP nieuwe hardwaredrivers installeren boven op de huidige? Ben bang dat ik daarmee de boel juist in het honderd jaag. Kan misschien wel opnieuw gaan installeren,per slot zal de installatie van XP toch in het begin ontdekken dat er op de andere partitie een Win7 staat, en dan met de drivers die jullie bedoelen...(dacht dat ik de juiste had, speciaal van Asus gedownload), omdat de rest van XP wel normaal draait. En ja, XP heeft wel een ServicePack3.
Link naar reactie
[quote:7e9cb987bd="Margreet57"]ik kan toch niet in een bestaande XP nieuwe hardwaredrivers installeren boven op de huidige?[/quote:7e9cb987bd] Als de geïnstalleerde drivers nieuwer zijn dan die van het moederbord CD, dan zullen die niet overschreven worden. Alleen eventuele drivers die nog niet geïnstalleerd zijn, worden dan geïnstalleerd. [quote:7e9cb987bd="Margreet57"]Kan misschien wel opnieuw gaan installeren,per slot zal de installatie van XP toch in het begin ontdekken dat er op de andere partitie een Win7 staat (..) [/quote:7e9cb987bd] Als ik nogmaals je startpost lees, zie ik dat je XP onlangs al had geïnstalleerd. Zolang XP nog opstart, hoeft deze niet opnieuw worden geïnstalleerd. Als je dit wel doet, start wellicht Win7 niet meer correct op. Zodat je die dan ook weer gefixed moeten worden. Echter als je XP op die pc goed werkend krijgt, heb je daarop in principe geen Win7 nodig.
Link naar reactie
Dank voor je antwoord Jolo, XP start er wel om op. All the way tot en met het buroblad. Die USBdevice inplug wil zowel voor in de kast als achterin niet. Ik denk dat ik enkel es ff ga kijken van welke datum mn geïnstalleerde drivers zijn. Ik tref nl nog wel es mensen die XP draaien en soms probs hebben, zodoende heb ik dus ook XP erop. En ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat Win7 raar gaat reageren op een nieuwe installatie van XP. Had me dat misschien wat te gemakkelijk voorgesteld.... En playermijp, Ik was er al bang voor dattie alleen maar USB2 had. Nou ja, het is niet anders. Ik red me er evengoed wel mee.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...