Ga naar inhoud

Windows wordt niet herkend-Ububtu


Aanbevolen berichten

Ik wil graag Ubuntu 12.04 installeren naast een vers geinstalleerde Windows xp SP3 echter het setup progamma van Ububtu herkent Windows niet. Ik krijg een melding: " er is geen besturingsysteem geinstalleerd." Kan het zijn dat Windows XP niet wordt ondersteund door Ubuntu? Hoe kan ik Ububtu toch installeren in een dual-boot situatie?
Link naar reactie
[quote:6378a38ac8="thoomasz2010"]het setup programma van Ubuntu herkent Windows niet.[/quote:6378a38ac8] Hoe heb je dit vastgesteld? Had je de PC opgestart vanaf de Ubuntu CD als [url=https://help.ubuntu.com/community/LiveCD]Live CD?[/url] Als je de Ubuntu CD opstart als Live CD, dan kun je Gparted starten. Zodat je daarvan een afbeelding zou kunnen posten. Zodat we hier kunnen zien, of je Windows XP NTFS partitie wordt herkent. Start Windows XP nog wel normaal op? Verder zou Windows XP gewoon herkend behoren te worden door Ubuntu 12.04. Zou je verder nog enige info over de PC kunnen verstrekken? Zoals merk/type PC/moederbord/werkgeheugen/videokaart/harddisk.
Link naar reactie
Ik heb de installatie van Ubuntu afgebroken omdat ik een venstertje kreeg met de mededeling"er is geen besturingssysteem aangetroffen", ik wilde niet het risico nemen dat ik Windows niet meer kon gebruiken als ik de installatie door zou zetten.Ik kan Windows nu dus gewoon gebruiken. Er was bij dat venstertje wel de optie handmatig te partitioneren. misschien moet ik dat proberen maar daar ben ik nog niet zo handig mee. Ik ben met Gparted bezig voor een schermafdruk, die post ik morgen waarschijnlijk.Ik krijg de melding dat ik geen rechten heb om Gparted te gebruiken systeem Asrock k7s41 1,25gb memory Nvidia geforce 6200 2 schijven: maxtor 80gb/maxtor 15 gb
Link naar reactie
Handmatig partitioneren kan ook, maar lijkt me meer bedoelt voor de ervaren Linux gebruikers. Als je dat doet, maak dan eerst een back-up van alle onmisbare documenten. Want als het fout gaat, heb je wellicht geen toegang meer, tot je documenten. Als Gparted het heeft over het hebben van rechten, had je deze wellicht proberen te starten in een terminalvenster. Typ in dat geval [code:1:ec48c1cb37] gksudo gparted [/code:1:ec48c1cb37][Enter] Of start de applicatie via Dash home. Daar typ je dan gparted en klikt op het Gparted icoontje. Het gaat dus om dit moederbord http://tweakers.net/pricewatch/82276/asrock-k7s41gx.html#tab:info Ofschoon het moederbordchipset SiS 741GX niet het ideale chipset is voor Linux, zou deze volgens http://hardware4linux.info/system/750/ Linux “out of the box” kunnen ondersteunen. Dat je twee harde schijven hebt, zou ook nog een probleem kunnen zijn. Het grub bootmenu zou dan op de verkeerde schijf terecht kunnen komen. Is het wellicht de bedoeling dat je die 80 GB schijf gebruikt voor Windows, en die 15 GB schijf voor Linux.
Link naar reactie
Om nog even terug te komen op [quote:c5508b645a="thoomasz2010"]Ik heb de installatie van Ubuntu afgebroken omdat ik een venstertje kreeg met de mededeling"er is geen besturingssysteem aangetroffen"[/quote:c5508b645a] Als je deze handleiding checkt http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop heb je het dus over de afbeelding “Installatietype”. Daar zou dan bij jou zoals het voorbeeld “Ubuntu naast Microsoft Windows XP installeren” bij behoren te staan. Behalve de Gparted afbeelding, zou je ook nog de output kunnen posten van commando [code:1:c5508b645a] sudo fdisk -l [/code:1:c5508b645a][Enter] Als daarop je XP partitie ook niet getoond wordt, post dan een afbeelding van Windows XP' Schijfbeheer.
Link naar reactie
ok, post ik binnenkort. Ik heb deze handleiding gebruikt maar ik krijg de melding dat er geen besturingssysteem is gevonden. ftp://ftp.members.tele2.nl/schijfbeheer.jpg Output: sudo fdisk -l [quote:97e4da627d]Disk /dev/sda: 82.0 GB, 81964302336 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 9964 cylinders, total 160086528 sectors Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes Disk identifier: 0x08e408e3 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sda1 * 63 81915434 40957686 7 HPFS/NTFS/exFAT /dev/sda2 81915435 116728289 17406427+ 7 HPFS/NTFS/exFAT /dev/sda3 116729854 160071659 21670903 5 Extended /dev/sda5 116729856 157469129 20369637 7 HPFS/NTFS/exFAT /dev/sda6 157468672 160086015 1308672 82 Linux swap / Solaris Disk /dev/sdb: 15.4 GB, 15367790592 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 1868 cylinders, total 30015216 sectors Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes Disk identifier: 0x88725390 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sdb1 * 63 30009419 15004678+ 7 HPFS/NTFS/exFAT [/quote:97e4da627d]
Link naar reactie
Ik kon niet direct zien wanneer je die extra info hebt gepost, omdat je bericht gewijzigd had. Met die afbeelding van Windows XP' Schijfbeheer zal wel iets fout gegaan zijn. Want ik zie in Firefox alleen maar deze tekst: De afbeelding "ftp://ftp.members.tele2.nl/schijfbeheer.jpg" kan niet worden weergegeven, omdat deze fouten bevat. Volgens je sudo fdisk -l heb je al een Linux swap partitie. Waar komt die vandaan? Je had de Linux installatie toch afgebroken. Waarschijnlijk kun je die Linux swap partitie beter met Gparted verwijderen. Want deze overlapt zo te zien één van je NTFS en Extended partities. Als er op die Linux swap partitie een sleutel staat afgebeeld, klik je er eerst op met de rechter muisknop, zodat je in het contextmenu "Swapoff" kunt selecteren. Mogelijk dat na het verwijderen van de Linux swap partitie, je Windows XP installatie wel getoond wordt in het Installatietype scherm. Alleen zou je dan nog kunnen bekijken hoeveel NTFS ruimte je kunt missen, voor een Linux ext4 partitie. Wellicht geeft Gparted daarover duidelijkheid. Maar als het mogelijk is, kun je het beste je gehele Extended partitie beschikbaar stellen voor Ubuntu Linux.
Link naar reactie
bedankt Jolo voor de reactie Die linux/swap-partitie is waarschijnlijk overgebleven van een eerdere linux-installatie. Met gparted kan ik niks want die ziet de hele harde schijf als unallocated, en daarmee is alles geblokkeerd. Wat mij opvalt aan schijfbeheer is dat bij mij de tweede harde schijf, dus niet de windows partitie/schijf, als active wordt aangemerkt. Dit zou toch eigenlijk de windows-schijf moeten zijn. Kan dit niet het probleem zij en kan ik dit veranderen? Als ik Ubuntu op de tweede ahrde schijf zet gaat dit dan een probleem worden wat betreft Grub,of is het juist goed dat de tweede harde schijf de active-partitie is?
Link naar reactie
[quote:caa5900a80="thoomasz2010"]Wat mij opvalt aan schijfbeheer is dat bij mij de tweede harde schijf, dus niet de windows partitie/schijf, als active wordt aangemerkt. Dit zou toch eigenlijk de windows-schijf moeten zijn. [/quote:caa5900a80] Dat zou inderdaad voor de hand liggend zijn. Echter welke van de twee harddisk staat bij jou in de boot sequence van het BIOS bovenaan/vooraan. En op welke van de twee harddisk staan de Windows systeem bestanden? Welke bestanden dat zijn, kun je vinden in dit topic http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/geen-windows-in-grub/msg684050/#msg684050 Als je die niet kunt vinden met de Ubuntu Live CD, probeer dan deze te vinden in Windows. Deze zijn wel verborgen in Windows. Maar je zou ze moeten kunnen zien, via commando attrib Want bij de installatie van Windows op een PC met twee harddisks, zouden die Windows systeembestanden op de harddisk kunnen terechtkomen, waarop Windows niet op geïnstalleerd staat. Heb je wellicht de mogelijkheid om de Linux swap partitie te verwijderen met Windows schijfbeheer. Die ziet 'm waarschijnlijk als een onbekende partitie. Een andere mogelijkheid om de swap partitie te verwijderen, is via commando fdisk Dat gaat ongeveer zo [code:1:caa5900a80] sudo fdisk /dev/sda [/code:1:caa5900a80][Enter] Voor info typ je op de m voor info, hoe je de swap partitie kunt verwijderen. Als je twijfelt druk dan op de q om zonder wijzigingen af te sluiten. Als je zeker weet dat je het goed gedaan hebt, druk je op de w om af te sluiten om het gewijzigde partitietabel naar de harddisk te schrijven.
Link naar reactie
De systeem-bestanden staan gewoon op de windows-schijf want ik heb zaterdag de tweede schijf geformatteerd en windows start nog gewoon op. De windows -schijf staat als derde in de bootsequence na dvd en brander. De 2e schijf staat als vierde. Ik heb de swap-partitie verwijdert met schijfbeheer. Hoe kan ik de active-partitie veranderen?
Link naar reactie
Een Primaire partitie kun je met Windows schijfbeheer actief maken. Zie daarover de site van Microsoft http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/Mark-a-partition-as-active Lees vooral de Waarschuwing en opmerkingen. Verder is deze schijfbeheer info ook van toepassing op Windows XP. Omdat de Windows systeembestanden bestanden op je Windows schijf staan, is deze al als actief gemarkeerd. Want anders zou Windows XP niet kunnen starten. Als het goed is staat in Windows schijfbeheer op de C: schijf in de Status kolom "In orde (Opstarten)" Belangrijker is nu je de Linux swap partitie hebt kunnen verwijderen, of Gparted de partities op je Windows schijf nu wel herkend. In principe kun je Ubuntu Linux veilig op je tweede schijf installeren. Ook als Gparted de partities op je Windows schijf niet herkend. Alleen heb je dan wel de kans, dat Ubuntu je Windows installatie niet in het grub boot menu opneemt. Je bootsequence staat zo te zien goed.
Link naar reactie
[quote:9e66acbbf9="thoomasz2010"] " The installer encountered an unrecoverable error" Dus ik denk dat de harde schijf toch een defect heeft.[/quote:9e66acbbf9] Die foutmelding hoeft niet gerelateerd te zijn, aan een harde schijf. Zie bijvoorbeeld deze op het Engelstalige Ubuntu forum deze thread [url=http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1966588]Installation of 12.04 fails - "unrecoverable error".[/url] Waarin waarin het installeren met de alternate cd lijkt te lukken. Het lijkt erop dat de [url=http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatiePreciseAlternate]Nederlandstalige handleiding van de alternate CD van Ubuntu 12.04[/url] nog niet klaar is. Check daarvoor in de plaats die van [url=http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAlternate]Ubuntu 10.04.[/url] Als je desondanks aan één van de harde schijven twijfelt, check deze dan met de Ubuntu Live cd via applicatie Schijfgereedschap. Als je daarmee een harde schijf selecteert, dan zou er bij Smartstatus een groen bolletje moeten staan. En de tekst: Schijf is gezond.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...