Ga naar inhoud

[tar] Hoe een enkel bestand uit een archief te halen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hmm, de voorbeelden van wbsoft werken niet. :( Ik had uit de bash-manpage ook al iets dergelijks afgeleid, maar wat ik ook probeer, elke keer de melding dat de file niet is gevonden. Ik heb nu de hele zooi maar uitgepakt in een aparte dir, het filetje gecopieerd en de dir weer weggegooid. Ik ga morgen nog wel een en ander proberenhoe het nu werkt. Overigens kon Konqeror de tarball ook niet lezen, terwijl dat normaal wel kan.
Link naar reactie
Heb even getest, maar alhier werken de commando's van Water wel. Moet ik er wel bij zeggen dat ik een tarbal had waarin de bestanden in een directory stonden, dus om [b:59a7a32292]INSTALL[/b:59a7a32292] uit een tar-bestand te halen moest ik [b:59a7a32292]tar -xvf ktuberling-sounds.tar ktuberling-sounds/INSTALL[/b:59a7a32292] opgeven in het commando, ipv gewoon [b:59a7a32292]INSTALL[/b:59a7a32292]
Link naar reactie
ja je moet precies het pad opgeven van de files die je wilt extracten. Dus als de tarball 1 directory bevat, bijvoorbeeld programma-1.2.3, dan moet je dat pad ook noemen. ik kon in de tar infopage zogauw geen optie vinden om dat pad niet te hoeven invoeren, maar als je dus een '*/' aan het begin zet kom je er ook wel :)
Link naar reactie
Ik ben inmiddels weer iets wijzer. Het volgende wordt weergegeven als je een archief aanmaakt met tar: [code:1:cacb7ce261] removing leading '/' from member names [/code:1:cacb7ce261] Dat verklaart weer één en ander. :D Wat ik ook nog tegenkwam: ik heb nu een klein scriptje om vanuit Mandrake een backup van Gentoo te maken. In dat scriptje zit het volgende regeltje: [code:1:cacb7ce261] cd /root [/code:1:cacb7ce261] Dit om te zorgen dat de backup in /root is terug te vinden. Als dat scriptje wordt uitgevoerd vanaf een andere locatie, dan komt de backup op de jusite plek terecht. Het cd-commando werkt dus. Maar na afloop van het script is de locatie niet veranderd. Schijnbaar wordt een script dus in een aparte omgeving uitgevoerd.
Link naar reactie
[quote:78d7fb4a44="water"]Maar na afloop van het script is de locatie niet veranderd. Schijnbaar wordt een script dus in een aparte omgeving uitgevoerd.[/quote:78d7fb4a44]Dat is altijd zo. Een process kan nooit de werkdirectory van z'n parent process veranderen. Je kunt het scriptje wel in de huidige shell laten runnen met 'source' of '.'. Maar dat moet je alleen doen als je weet wat je doet :-). Als het script bijvoorbeeld eindigt met 'exit' dan is je huidige shell weg :o
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...