Ga naar inhoud

ftp-user ziet ook directories naast /home/userid


anoniem

Aanbevolen berichten

ik was bezig met het opzetten van een ftp server in Knoppix 3.1 (release 31-10-2002), loopt goed alleen alle users kunnen alles zien in de hogere folders op de linux bak ( suse 7.3 ). Ze kunnen wel niet schrijven maar hoe kan ik instellen dat ze alleen hun eigen folder kunnen zien en niet de rest ? In feite is mijn vraag exact gelijk aan die in het hieronder weergegeven URL [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=60633&highlight=[/url], maar op Knoppix wordt niet proftpd gebruikt, maar inetd. De genoemde oplossing werkt dus niet. Ik heb niet kunnen vinden waar in Knoppix ik de genoemde chroot kan toepassen. Alvast bedankt
Link naar reactie
[quote:6d1135034c="HermanH"]Volgens mij is het ftpd, maar zeker ben ik daar niet van. Ik start gewoon inet.d op. In de configuratie van inetd staat alleen ftp genoemd. Hierin staat dus niet welke ftp server het is. In ieder geval draait alles onder de Internet super server.[/quote:6d1135034c] vermoedelijk proftpd.. inderdaad wat..Mithrandir zegt. [code:1:6d1135034c] chroot user /home/user [/code:1:6d1135034c]
Link naar reactie
Het is inderdaad tfpd. Ik heb ontdekt dat als ik een gebruiksnaam toevoeg aan het bestand ftpchroot, de gebruiker niets meer kan. Nu ben ik op zoek naar de juiste syntax om de gebruiker op zijn eigen home-directory te laten komen. Dit is [u:170065620a][b:170065620a]niet[/b:170065620a][/u:170065620a]:[code:1:170065620a]DefaultRoot /home/gebruikersnaam gebruikersnaam[/code:1:170065620a]of[code:1:170065620a]DefaultRoot~[/code:1:170065620a]of[code:1:170065620a]gebruikersnaam /home/gebruikersnaam[/code:1:170065620a]of[code:1:170065620a]chroot gebruikersnaam /home/gebruikersnaam[/code:1:170065620a]De man-pages hebben het alleen over de gebruikersnaam. Maar dan komt de gebruiker niet in zijn home directory.
Link naar reactie
Begrijp ik uit het uitblijven van reacties dat chroot gebruiken bij ftpd niet werkt? Of heeft niemand ervaring met ftpd? Als ik dus de gebruikersnaam invul kan die gebruiker niets doen op de server. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Doordat Knoppix bij het opstarten alles eigendom maakt van de gebruiker knoppix, heeft de andere gebruiker welliswaar alleen maar leesrechten. Het probleem is dat je zo wel je hele configuratie op straat legt. Mocht iemand het paswoord te weten komen (en dat is bij ftp niet zo moeilijk), dan kan hij precies de configuratie zien. Dit is natuurlijk een schat aan info voor een eventuele attack. Daar ben ik dus niet zo blij mee. Zeker omdat ik nog niet weet of mijn firewal een 2e intern netwerk wel aan kan. Mocht dat lukken, dan is de ftpd server de enige PC in het netwerk. En die draait vanaf een CD-rom. De harde schijf wordt alleen gebruikt voor enkele vervangende configuratie-bestanden en voor de beschikbaar te stellen data.
Link naar reactie
Ik heb in ftpchroot 2 namen opgenomen, waaronder knoppix. Ik heb het commando touch /etc/ftpchroot ingegeven. Ik heb ingelogd onder de naam knoppix en, je raad het al, ik kan overal bij. Dus ook bij /, /etc, /home, /mnt, enz. Daarna gekeken voor de andere net aangemaakte user Ik ben dan inderdaad in zijn home-directory, maar zie helemaal niets. Er staan toch diverse mapen in. Ik kan een nieuwe map aanmaken, maar zie die niet verschijnen. Het eerste is een prbleem met de instellingen op de server. Het tweede kan ook liggen aan de client (ftp explorer onder Win98). Als ik gewoon via de browser werk (ie explorer 6.0) dan kan knoppix inderdaad niet naar een hoger niveau. Maar dat is ook zo als ik ftpchroot leeg laat. Voor de andere user geldt dat die geen nieuwe map kan aanmaken. De melding komt: Er zijn geen bestanden meer. Bij een tweede poging bestaat er een map Nieuwe map. Nog steeds is niets zichtbaar. Wat ik eigenlijk wil gaat nog een stapje verder. Beide users zouden alleen de inhoud van een directory op de harde schijf moeten zien. Ik heb gelezen dat dat met proftp wel kan, maar die zit niet in knoppix.
Link naar reactie
Dat is dus precies wat ik gedaan heb. En bij mij werkt het dus niet. Toch bedankt voor je reactie. Ik werk nu al twee weken om die server goed in de lucht te krijgen en ik ben eigenlijk nog lang niet tevreden met het resultaat. Ik vermoed dat het probleem is dat een ander bestand gelezen en/of beschreven moet kunnen worden. Knoppix vervangt een heleboel bestanden door sym-links. Die sym-links verwijzen dan naar de CD. Voor veel zaken moeten echter de sym-links weggehaald worden en het bestand van de CD daar voor in de plaats gekopieerd worden. Om de ftp-server in de lucht te krijgen heb ik zo al ftpusers, ftpchroot, hosts, hosts.allow, resolv.conf, inetd.conf en gshadow moeten kopieren en soms ook aanpassen. Daar gebruik ik uiteraard een script voor. Nu is waarschijnlijk de vraag welke bestanden (in knoppix dus symlinks) worden benaderd om de chroot opdracht uit te voeren. [b:e363898f51]Is er een manier om tijdens een proces te zien welke bestanden er benaderd worden?[/b:e363898f51] Dan zou ik zo kunnen kijken welke bestanden nog meer bij het proces betrokken zijn.
Link naar reactie
En waarom ga je niet 'even' experimenteren met FreeBSD? Een echt UNIX systeem met de boel gewoon op de goede plaats. Kijk eens rond op http://forum.nedlinux.nl Standaard kun je al ftp'en na installatie mits je ftp in je inetd.conf aan hebt staan. Inloggen via SSH d.m.v. useraccount --> su root --> wachtwoord en via je shell de boel verder configureren. Na een installatie kun je via de ports je proggies installeren: bijv. cd /usr/ports/sysutils/webmin make install clean of cd /usr/ports/net/bind8 make install clean of cd /usr/ports/net/samba make install clean en het hele gedoetje wordt keurig geinstalleerd.
Link naar reactie
De reden dat ik voor knoppix heb gekozen is juist omdat die op cd staat. Hierdoor neemt het besturingssysteem heel weinig ruimte weg van de harde schijf. En ja na iedere wijziging herstart ik inetd. Ik wist het niet zeker, maar ik dacht al dat dat wel nodig zou zijn. Blijft mijn vraag of er een tool is waarmee je kunt zien welke files aangesproken worden tijdens het proces.
Link naar reactie
:o Het enige dat ik gestart heb is inetd. :cry: Ik kan nergens een deamon ftpd herstarten. :-? Als Knoppix op de harde schijf zou staan, dan schijn je een een aparte deamon ftpd te kunnen maken. Maar aangezien ik vanaf de CD werk, lukt dat dus niet. Of weet jij een manier om dat toch te doen? Volgens de HOWTO's op de CD start je de ftp deamon gelijk met de inetd (internet Superserver. In inetd.conf stel je vooraf ftp beschikbaar.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...