Ga naar inhoud

[Red Hat 7.3] We gaan verder: waar is mijn modem?


Aanbevolen berichten

1) Vervolg op mijn kennismaking met Linux (zie posts over geluid en audio CD's). 2) Volgens "The Official Red Hat Linux Customization Guide" zou er in KDE een programma Network Confuguration zijn, onderdeel van Syste(e)m. Ik kon het echter nergens vinden. 3) Of weet iemand een betere manier om een 56k6 modem aan de praat te krijgen?
Link naar reactie
Je inbelverbinding stel je in met het kde-programma kppp. Dat vind je in het menu "internet" en heet in kde2 "inbelprogramma". Je kunt kppp ook opstarten door op ALT+F2 te klikken en de tekst kppp in te typen achter de commandoprompt. Als je een 'echt' modem hebt (extern, isa-modem of een wel heel luxe pci-modem), dan hoef je verder geen modemsoftware te installeren. Geef gewoon in kppp aan waar het apparaat zich bevindt (let op, Linux begint bij 0 te tellen, dus com1 is ttyS0, com2=ttyS1, etc..) Als RedHat je modem gevonden heeft bij de installatie, dan kun je /dev/modem opgeven als modempoort. Maar wat als het geen 'echt' modem is? Dat kun je in Windows uitvogelen via Configuratiescherm->software. Als daar een ingang voor je modem staat, dan heb je geen echt modem, maar een softmodem of winmodem. Da's dus een kaartje met een box en een telefoonaansluiting, die verder niks kan. Het modeuleren/demoduleren moet via het OS gebeuren. Medemleveranciers schrijven uiteraard alleen Windows-software hiervoor, dus als Linux-gebruiker sta je in de kou. Tenzij je mazzel hebt en je een driver kunt downloaden op www.linmodems.org Let wel, het aan de praat krijgen van een winmodem is vrij pijnlijk. Verder beschikt kppp over een assistent die, mits je provider bij mij bekend is, de Internetinstellingen verder afhandeld. Succes, Max
Link naar reactie
1) Volgens Windows XP heb ik een heuze "Conexant HSF V92 56K PCI Modem (COM3)". Onder Configuratiescherm -> software is niets te vinden: ergo wel een "echt" modem, toch? 2) Hanteren van dev/modem geeft een foutmelding die ik niet meer zeker weet: Moden niet beschikbaar (o.i.d.). 3) Hanteren van ttyS2 geeft: Helaas, modem is in gebruik. 4) Wat nu?
Link naar reactie
He zo'n modem heb ik ook en dat is dus een softmodem De melding 'modem is in gebruik' duidt daar overigens ook op. Dat wordt dus of een nieuw (extern) modem kopen, of hopen dat deze site http://www.idir.net/~gromitkc/winmodem.html je verder kan helpen. Kijk wel uit bij het kopen van een extern modem, ook usb-modems kunnen nepmodems zijn. Seriele modems zijn het best. Verder staat op de verpakking tegenwoordig steeds vaker "geschikt voor Linux". Max
Link naar reactie
Die Conexant aan de praat krijgen is een heel verhaal, er zijn verschillende revisies van de software in omloop. En die werken niet allemaal even lekker met linux :( Daarom heb ik het ding aan mijn broertje gegeven en een E-Tech PCI modem gekocht, oud-nederlandse prijs fl 63,00 inclusief verzendkosten 8) De nieuwe drivers overgehaald en het spul draaide redelijk vlot onder RH7.1. Na de upgrade naar RH7.2 dezelfde exercitie herhaald met een nog beter resultaat: het werkte in 1x :D Greetz, dJezzer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...