Ga naar inhoud

harde schijf niet herkent bij installatie xp


Aanbevolen berichten

goedemorgen ik heb een probleem waar ik niet uitkom. Ik ben bezig een wat oudere pc te voorzien van xp om te gebruiken in de garage als naslag computer. Het is een oudje P4 maar werkt nog goed. Hardeschijf is een maxtor 250 gb diamond 10 6l250R0 Als ik de pc opstart met een xp cd krijg ik na een tijdje de melding dat hij de schijf niet herkent. Waarschijnlijk herkent het mobo de schijf niet. Ik heb al vanallles geprobeerd en gezocht maar krijg het niet voor elkaar. Waarschijnlijk moet ik eerst de drivers voor de hd downloaden maar die kan ik nergens los vinden. Ik heb al een firmware upgrade gedaan van de mobo (msi) maar dat is ook geen oplossing. Ik heb een floppy drive in de pc zitten. Wie help me verder, mijn dank is groot
Link naar reactie
http://www.schoonepc.nl/instal/setup.html WORDT DE HARDE SCHIJF NIET HERKEND? Tijdens de setup wordt gevraagd op welke partitie Windows XP moet worden geïnstalleerd. Geeft het venster geen harde schijf als keuzemogelijkheid weer, dan wordt de harde schijf niet door de setup van Windows herkend. Dit kan worden veroorzaakt door conflicten met aangesloten randapparatuur zoals een kaartlezer (koppel dergelijke apparatuur daarom altijd eerst los voordat de setup wordt gestart), de meest voorkomende oorzaak is echter een voor Windows onbekende SATA-controller of RAID-configuratie (een combinatie van twee of meer samenwerkende harde schijven met als doel een veiliger en/of sneller systeem). Ontbrekende drivers zullen aan het begin van de setup vanaf diskette moeten worden geïnstalleerd (met behulp van de F6-toets). De drivers staan doorgaans op de bij het moederbord meegeleverde CD met hardware drivers, het is echter beter de meest recente drivers te downloaden van de website van de moederbordfabrikant TIP: Zijn er zo snel geen drivers voor handen? Bij sommige moederborden kan een instelling in het BIOS worden gewijzigd zodat de harde schijf wordt aangezien als een ouderwetse IDE-schijf. Zoek in het BIOS naar een optie die lijkt op Native SATA support/AHCI (Advanced Host Controller Interface), en zet deze optie uit (kies Disabled). Hoewel deze aanpassing prima werkt, is het toch verstandig de originele drivers voor de SATA-controller alsnog te installeren zodra dat mogelijk is. De wijziging in het BIOS kan vervolgens weer ongedaan worden gemaakt (door de optie op Enabled te zetten).
Link naar reactie
Dit ook geprobeerd. Heb een MSI 945GCM478 moederbord en een maxtor diamnd 10 6L250r0 schijf (PATA 133) In de bios herkend het mobo de schijf wel. Tijdens instaleren iedere keer de fout dat hij niet herkend wordt. Ik kan nergens drivers vinden om de drivers te installeren met F6 tijdens de installatie. Geen cd's of floppys meer te vinden. op de site van MSI en Maxtor geen informatie. Ik zit dus vast, aardig wat uurtjes al geprobeerd maar geen geluk :( [/img]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...