Ga naar inhoud

de schijven moeten op consistentie worden gecontroleerd


Aanbevolen berichten

Sinds 1,5 week gebruikt een nieuwe laptop van Acer met windows 7 - 64 bits - en 2 harde schijven van 750 gb. Elke keer na een installatie van een 32 bits programma (dat vermoed ik) de computer de volgende keer opstart (na normaal afsluiten) een zwart scherm verschijnt met de mededeling "de schijven moeten op consistentie worden gecontroleerd, en vervolgens een soort chkdsk scherm voorbij rolt. Ik heb de harde schijf laten controleren door windows zelf en ook evt. defecten laten herstellen. Wat kan dit nu zijn en moet ik ervan uitgaan dat mijn harde schijf kapot aan het gaan is terwijl deze nieuw is? :?
Link naar reactie
[quote:3d076c77f9="jan19"]Sinds 1,5 week gebruikt een nieuwe laptop van Acer met windows 7 - 64 bits - en 2 harde schijven van 750 gb. Elke keer na een installatie van een 32 bits programma (dat vermoed ik) de computer de volgende keer opstart (na normaal afsluiten) een zwart scherm verschijnt met de mededeling "de schijven moeten op consistentie worden gecontroleerd, en vervolgens een soort chkdsk scherm voorbij rolt. Ik heb de harde schijf laten controleren door windows zelf en ook evt. defecten laten herstellen. Wat kan dit nu zijn en moet ik ervan uitgaan dat mijn harde schijf kapot aan het gaan is terwijl deze nieuw is? :?[/quote:3d076c77f9] http://windows7forums.com/windows-7-support/24237-windows-7-x64-chkdsk-every-time-i-start-my-computer.html http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/612009-dirty-bit-en-schijfcontrole http://www.raymond.cc/blog/manually-reset-or-clear-dirty-bit-in-windows-without-chkdsk/
Link naar reactie
Ten eerste is het normaal dat chkdsk opnieuw start indien er fouten zijn gevonden. Zijn die er echter niet, en je sluit de pc goed af, dan zou dit niet moeten verschijnen. Uit het verhaal kan ik opmaken dat je de melding niet krijgt indien je niets hebt geïnstalleerd, correct? Zo ja, welke programma's installeer je dan? Om de schijfcontrole weer terug op standaard gedrag te zetten ga je via start zoeken naar "cmd" en die klik je boven met rechts aan en kiest voor "als administrator uitvoeren". In de command prompt (het zwarte scherm) vul je in "chkntfs /d" en druk je op enter. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de schijf een hardware matig probleem heeft. Gezien de leeftijd van de pc is dan niet onverstandig eens terug naar de dealer te gaan. Meer informatie kun je in de betrouwbaarheidsgeschiedenis vinden. Zoek deze maar eens via het zoekveld in start.
Link naar reactie
[quote:95f4992c84="MicrosoftHelpt"]Ten eerste is het normaal dat chkdsk opnieuw start indien er fouten zijn gevonden. Zijn die er echter niet, en je sluit de pc goed af, dan zou dit niet moeten verschijnen. Uit het verhaal kan ik opmaken dat je de melding niet krijgt indien je niets hebt geïnstalleerd, correct? Zo ja, welke programma's installeer je dan? Om de schijfcontrole weer terug op standaard gedrag te zetten ga je via start zoeken naar "cmd" en die klik je boven met rechts aan en kiest voor "als administrator uitvoeren". In de command prompt (het zwarte scherm) vul je in "chkntfs /d" en druk je op enter. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de schijf een hardware matig probleem heeft. Gezien de leeftijd van de pc is dan niet onverstandig eens terug naar de dealer te gaan. Meer informatie kun je in de betrouwbaarheidsgeschiedenis vinden. Zoek deze maar eens via het zoekveld in start.[/quote:95f4992c84] Na elk programma gaf mijn pc aan bij herstart te willen controleren op consistentie. Na normaal afsluiten. Als ik niets installeer heb ik nergens last van.
Link naar reactie
Die waarde is prima. Dat zou betekenen dat wanneer er iets mis gaat de check zal starten maar wanneer alles ok is juist niet. Ik stel voor een nieuw gebruikers profiel (normale gebruiker met rechten) aan te maken. Vervolgens log je uit en log je weer in, in je nieuwe account. Installeer nu eens een programma en herstart.
Link naar reactie
[quote:725138a135="MicrosoftHelpt"]Die waarde is prima. Dat zou betekenen dat wanneer er iets mis gaat de check zal starten maar wanneer alles ok is juist niet. Ik stel voor een nieuw gebruikers profiel (normale gebruiker met rechten) aan te maken. Vervolgens log je uit en log je weer in, in je nieuwe account. Installeer nu eens een programma en herstart.[/quote:725138a135] Zelfs het aanmaken van een nieuw profiel levert al een her-scan op...
Link naar reactie
Controleer de gezondheid maar van de HD: [b:466458df1e]Welk programma[/b:466458df1e]: CrystalDiskInfo [b:466458df1e]Waarvoor/waarom[/b:466458df1e]: controle van van SMART-gegevens van de harddisk(s) [b:466458df1e]Moeilijkheidsgraad[/b:466458df1e]: geen. [b:466458df1e]Download CrystalDiskInfo[/b:466458df1e] [url=http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html][b:466458df1e]hier[/b:466458df1e][/url] [img:466458df1e]http://www.imgdumper.nl/uploads4/4df870efec9f5/4df870efeba86-CrystalDiskInfo.png[/img:466458df1e] Installeer het tool en start vervolgens CrystalDiskInfo [color=#FF0000:466458df1e][b:466458df1e]N.B. vink wel de meeliftende software uit, indien je niet wenst dat dit ook wordt geïnstalleerd.[/b:466458df1e][/color:466458df1e] Het tool leest daarop de SMART-gegevens van de aangesloten harddisks. Is de kleur Blauw - dan volledig gezond. Is de kleur Geel - dan zijn er problemen. Is de kleur Rood - dan de HD z.s.m. vervangen. Bij SSD's wordt ook de gezondheidstoestand van de SSD's vermeld (Health)
Link naar reactie
[quote:6e854c2c48="Abraham54"]Controleer de gezondheid maar van de HD: [b:6e854c2c48]Welk programma[/b:6e854c2c48]: CrystalDiskInfo [b:6e854c2c48]Waarvoor/waarom[/b:6e854c2c48]: controle van van SMART-gegevens van de harddisk(s) [b:6e854c2c48]Moeilijkheidsgraad[/b:6e854c2c48]: geen. [b:6e854c2c48]Download CrystalDiskInfo[/b:6e854c2c48] [url=http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html][b:6e854c2c48]hier[/b:6e854c2c48][/url] [img:6e854c2c48]http://www.imgdumper.nl/uploads4/4df870efec9f5/4df870efeba86-CrystalDiskInfo.png[/img:6e854c2c48] Installeer het tool en start vervolgens CrystalDiskInfo [color=#FF0000:6e854c2c48][b:6e854c2c48]N.B. vink wel de meeliftende software uit, indien je niet wenst dat dit ook wordt geïnstalleerd.[/b:6e854c2c48][/color:6e854c2c48] Het tool leest daarop de SMART-gegevens van de aangesloten harddisks. Is de kleur Blauw - dan volledig gezond. Is de kleur Geel - dan zijn er problemen. Is de kleur Rood - dan de HD z.s.m. vervangen. Bij SSD's wordt ook de gezondheidstoestand van de SSD's vermeld (Health)[/quote:6e854c2c48] Uitkomst CrystalDiskInfo : beide schijven blauw
Link naar reactie
[quote:063ff73f33="derkdejong"]ik zou in elk geval ook een test doen met de eigen diagnosetool van seagate: http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/[/quote:063ff73f33] Na diverse tools gebruikt te hebben, zoals hierboven aanbevolen, en nu zelfs een diagnose tool van Western Digitel geven geen problemen aan. Schijven in goede staat, echter windows detecteert wel een probleem. Bij systeemonderhoud geeft hij een probleem aan. Na een uitbreidde chkdsk blijft hij hiermee komen.. [/img]
Link naar reactie
[quote:4455f6d6a6="jan19"][quote="Zelfs het aanmaken van een nieuw profiel levert al een her-scan op...[/quote:4455f6d6a6] Wat gebeurd er nadat je in het nieuwe profiel werkt en iets installeer? Zelfde probleem? Op dit moment denk ik echter nog dat er iets niet goed zit in hardware. Run chkdsk eens op deze manier: start > cmd > cmd met rechter muis aanklikken > uitvoeren als administrator > type 'chkdsk /f /r /b' en druk dan op enter. Om de Windows bestanden te checken kun je dit nog uitvoeren: start > cmd > cmd met rechter muis aanklikken > uitvoeren als administrator > type 'sfc /scannow' en druk dan op enter. Ook kun je een herstel installatie uitvoeren (repair in-place upgrade). Hierbij heb je wel een Windows DVD nodig. Voor meer informatie kijk je hier: http://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_7-system/hoe-voer-ik-een-reparatie-installatie-van-windows/b4979906-203e-4520-ac95-329a9da9c732 Het lijkt me verstandig om terug naar de winkel te gaan als je garantie hebt op de pc of harde schijven.
Link naar reactie
[quote:e4287a1f15="MicrosoftHelpt"][quote:e4287a1f15="jan19"][quote="Zelfs het aanmaken van een nieuw profiel levert al een her-scan op...[/quote:e4287a1f15] Wat gebeurd er nadat je in het nieuwe profiel werkt en iets installeer? Zelfde probleem? Op dit moment denk ik echter nog dat er iets niet goed zit in hardware. Run chkdsk eens op deze manier: start > cmd > cmd met rechter muis aanklikken > uitvoeren als administrator > type 'chkdsk /f /r /b' en druk dan op enter. Om de Windows bestanden te checken kun je dit nog uitvoeren: start > cmd > cmd met rechter muis aanklikken > uitvoeren als administrator > type 'sfc /scannow' en druk dan op enter. Ook kun je een herstel installatie uitvoeren (repair in-place upgrade). Hierbij heb je wel een Windows DVD nodig. Voor meer informatie kijk je hier: http://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_7-system/hoe-voer-ik-een-reparatie-installatie-van-windows/b4979906-203e-4520-ac95-329a9da9c732 Het lijkt me verstandig om terug naar de winkel te gaan als je garantie hebt op de pc of harde schijven.[/quote:e4287a1f15] Het lijkt er op dat alles nu opgelost is. Ik vermoed dat met name chkdsk /f /r /b het opgelost heeft (met name de optie b). De andere scan gaf: verificatie is 100% voltooid. Geen schendingen van de integriteit gevonden. Heel hartelijk dank voor iedereen die mij geholpen heeft, top!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...