Ga naar inhoud

Checkdisk haakt


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een laptop met Vista Home Premium waarop ik een checkdisk controle laat uitvoeren. Dit doe ik vanuit de command prompt. Wanneer ik de ''snelle'' analyse ''chkdsk C: /f'' uitvoer, vindt checkdisk geen enkel probleem. Wanneer ik de ''uitgebreide'' analyse ''chkdsk C: /r'' uitvoer, haakt checkdisk bij stap 4 van 5 en geeft vervolgens geen enkele reactie meer. Dit is al meerdere keren gebeurd, en telkens bij de mededeling dat 14% voltooid is (159254 van 216048 bestanden verwerkt). Deze checkdisk laat ik uitvoeren, omdat ik met mijn back-up software ook geen backup kan maken van mijn harde schijf. Ik gebruik hiervoor Acronis True Image Home Plus 2011. Deze software geeft de volgende foutmelding: 267972464 0X10C45A CRC Error 0X100155 Ik heb begrepen dat een CRC error een checksum error van een sector op de harde schijf is of iets dergelijks, en dat checkdisk dit zou kunnen verhelpen. Checkdisk blijft dus echter steeds haken... Hoe kan ik dit probleem op m'n harde schijf verhelpen zodat ik alsnog een backup kan uitvoeren? Alvast bedankt voor de hulp! ps. Ik weet niet of dit de juiste plek is op het forum om deze vraag te stellen, zo niet: mijn excuses.
Link naar reactie
Ik heb de bovenstaande suggestie geprobeerd, het heeft helaas niet gewerkt. Windows geeft aan dat het geen schijfcontrole kan uitvoeren omdat de schijf in gebruik is (omdat de OS ook op deze schijf staat), herstart en doet vervolgens precies hetzelfde als wanneer ik een checkdisk controle laat uitvoeren. Ik heb mijn laptop 14 uur aan laten staan voor het geval dat de schijfcontrole iets langer nodig had om de sector te kunnen lezen / repareren, maar ook dit heeft helaas niet geholpen... Zijn er nog meer mogelijkheden voorhanden?
Link naar reactie
Het proberen waard: maak een image van deze partitie. Als dat mogelijk is, formatteer dan deze partitie (uiteraard Quick Format NIET aanvinken) en zet de image terug. Ook een format kan fouten herstellen. Als dat ook mis gaat, vrees ik dat je aan een nieuwe HD toe bent. Maak van alles wat je wilt bewaren een copie, zover mogelijk, koop een nieuwe HD en installeer de hele zaak. perloc
Link naar reactie
[quote:88814fc8d5="Kenna"]Wanneer ik de ''uitgebreide'' analyse ''chkdsk C: /r'' uitvoer, haakt checkdisk bij stap 4 van 5 en geeft vervolgens geen enkele reactie meer. Dit is al meerdere keren gebeurd, en telkens bij de mededeling dat 14% voltooid is (159254 van 216048 bestanden verwerkt). [/quote:88814fc8d5] Dit heb ik ook al eens gehad. Zie dit topic [url=http://forum.sallandautomatisering.nl/viewtopic.php?f=19&t=7168&p=76933&sid=53446ad2b75f85bdbda7aa5e81bffc7b#p76933]Probleem met harddisk nieuwe laptop.[/url] Waarschijnlijk kun je dan het beste je harddisk testen via de diagnostische software van de fabrikant. Die diagnostische software is onder andere beschikbaar op de [url=http://www.ultimatebootcd.com/]Ultimate Boot CD.[/url] Of op de site van de harddisk fabrikant. [quote:88814fc8d5="Kenna"]Ik gebruik hiervoor Acronis True Image Home Plus 2011. Deze software geeft de volgende foutmelding: 267972464 0X10C45A CRC Error 0X100155 [/quote:88814fc8d5] Dat je geen image meer kunt maken, kan te maken hebben met slechte sectoren op de harddisk. Het blijven hangen van chkdsk wijst ook in die richting. Acronis True Image Home heeft bij het maken van een image, de mogelijkheid slechte sectoren over te slaan. Zodat Acronis True Image Home een image zou kunnen maken, van alleen de goede sectoren.
Link naar reactie
Het blijkt uiteindelijk dat ik een Toshiba harde schijf in mijn Dell Inspiron 1520 heb zitten. Toshiba heeft helaas geen diagnostische software voor zijn eigen harde schijven (wel voor Fujitsu-branded harde schijven) en de Dell diagnostische software bleek niet van toepassing op mijn laptop / harde schijf. Ook in de BIOS bleek er geen optie te zitten om een diagnose uit te voeren. Na uitvoerig gegoogle heb ik ook ultimate boot cd gebruikt, maar hier stond geen diagnose software op welke geschikt was voor mijn Toshiba ATA harde schijf. Ik heb een kennis een diagnose uit laten voeren met Ubuntu, maar Ubuntu gaf aan dat er niets mis was met mijn harde schijf. Hieruit heb ik geconcludeerd dat er waarschijnlijk geen sprake was van een hardwarematige sector fout, maar dat waarschijnlijk een bepaald bestand mijn harde schijf vervuilde. Ik heb vervolgens van al mijn bestanden een back-up gemaakt en Windows 7 vanaf een upgrade DVD geïnstalleerd (dit was ik toch al van plan). Dit is uiteindelijk een clean-install geworden, omdat ik een 32 bit Windows Vista had en een 64 bit Windows 7 upgrade DVD heb aangeschaft. Na de installatie van Windows 7 heb ik wederom een checkdisk uitgevoerd en deze is dit keer wel met succes uitgevoerd. Ook heb ik met Acronis True Image Home 2011 succesvol een back-up image van mijn systeem kunnen maken. Uiteindelijk is het dus geen probleem geweest, maar ik had liever (voor de zekerheid) nog de mogelijkheid gehad om mijn Vista te kunnen back-uppen. Problem semi-solved dus. Hartelijk dank voor de hulp in ieder geval.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...