Ga naar inhoud

Heeft iemand ervaring met Continu Ink Supply System?


anoniem

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand op dit forum ooit ervaring of gehad met een zogenaamde CISS-systeem, waarbij de inkt via een capilair systeem wordt aangevoerd naar de printkoppen met een externe inkt-toevoer ? Zo'n systeem waarbij de de patronen met een slangensysteem verbonden is met externe inktanks, die je maar om de zoveel tijd moet bijvullen. Weet iemand of de kwaliteit van de inkten en welke merk navulinkt te beste is (het schijnt dat de merken Inktec en Jettec de oorspronkelijke kleuren vrijwel 100 % benaderen en ook een hoge lichtechtheid hebben). Mij lijkt zo'n systeem wel interessant om de afdrukkosten flink te reduceren.
Link naar reactie
Ik heb ondertussen via Ebay een CISS-systeem gekocht voor € 70,- inclusief inkt en verzendingskosten voor mijn Canon IX 4000 A3+ printer en het heeft nogal haken en ogen gehad met de zwarte PGI-5 inktpatroon (die grote gepigmenteerde zwarte patroon: overigens heeft de IX 4000 maar 4 inktpatronen: 3 kleine CLI-8 C/M/Y en een grote zwarte PGI-5). Na veel heen en weer gemaild met de verkoper en gratis een nieuwe PGI-5 patroon opgestuurd gekregen, maar ook hier weer problemen. Het probleem is dat de zwarte inkt niet snel genoeg naar de printkop wordt gepompt. Ik heb een testpagina gemaakt met diverse vlakken met de primaire en de secundaire inktkleuren. Het probleem is dat met de meegeleverde CISS-patroon het zwart naar een paar cm wegvalt en dan strepen begint te geven en dan helemaal niks meer. Ik heb nu de zwarte patroon gewoon vervangen door een gewone spons-gebaseerde inktpatroon (de CISS-patronen zijn zelfs sponsloos en voorzien van verschillende compartimenten om een isobare druk te garanderen) en het probleem is nu opgelost. Ik heb nu wel de externe inktanks 4 cm moeten verhogen om alles perfect te laten verlopen. Hiermee moet je oppassen: als je het geheel hoger dan 5 cm zet, bestaat het gevaar dat de printkop overloopt met inkt en dan is het een vieze boel in je printer. Gewoon proberen zullen we maar zeggen: het kan ook zijn dat je de inkttanks een paar cm moet verlagen als het printen niet vlekkeloos verloopt. Waar je ook op moet letten is dat je de siliconenslangen goed moet monteren en dan vooral dat de beweging van de slangen niet die van de printkop hindert: deze is immers met een witte verbindingsband verbonden met de printer en buigt ook continu in en uit elkaar. Het gevaar bestaat dat de witte verbindingsband klem komt te zitten tussen je siliconenslangen en dan is het prijs. Nu m.b.t. de meegeleverde inkt: de kleuren zijn goed, maar je moet zelf een paar fotos uitprinten en dan de instellingen zelf wat wijzigen. Ik heb de ICM zodanig gewijzigd dat Cyaan op +10, Magenta op -5, en Geel op -10 stond om de oorspronkelijke kleurenpatronen het beste te benaderen. Wat betreft de lichtechtheid kan ik weinig zeggen, daarvoor heb ik deze CISS te kort, maar ik ga wat foto's tegen de venster aanplakken en laten baden door zonlicht (de helft afgeplakt met aluminiumfolie). Opmerkelijk is dat de zwarte inkt dye-gebaseerd is en niet gepigmenteerd zoals bij het origineel. De verkoper waarschuwt dat gepigmenteerde zwarte inkt problemen kan geven met deze CISS, maar ik heb al problemen met de zwarte patroon. Nu heb ik wel inkt besteld in Duitsland voor maar € 9,50 (inclusief BTW) per 500 ml per kleur speciaal voor de CLI-8/PGI-5 patronen en hopelijk is deze inkt wat beter qua kleurweergave dan de meegeleverde inkt. Bij deze fabrikant heb ik in ieder geval al goede ervaringen mee met de vergelijkbare inkt voor de BCI-3/6 inktpatronen, die ik ook per 500 ml per kleur heb besteld en bovendien heel lichtecht (getest met foto's die nu al een half jaar tegen het venster in het zonlicht baden en amper verbleekt zijn). Ik ben ondertussen al een ervaring rijker geworden, maar als je van experimenteren houdt is dit de manier om ten eerste die vermaledijde chips van die Canon printer te omzeilen (je kijkt gewoon naar de externe inkttanks om te zien of er weer inkt bij moet) en ten tweede om de printkosten dramatisch te verminderen (tot wel 95 %).
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
  • 3 weken later...
Wij gebruiken op de zaak sinds 1,5 jaar de systemen van smart ink, we wilden deze eerst in Amerika bestellen, maar dit bedrijf bleek hetzelfde systeem te verkopen. Nadat we de systemen goed hadden ontlucht en geïnstalleerd werkten ze alle twee direct en nog steeds. We hebben een systeem voor de Epson r2400 en een voor de Epson px730wd. De kleuren zijn kleurecht en de prints zijn niet van origineel te onderscheiden. Om eerlijk te zeggen hebben we minder problemen dan met huismerkcartridges, die worden heel vaak niet herkend. Voor ons geen dure cartridges meer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...