Ga naar inhoud

CHKDSK perikelen


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met chkdsk. Elke keer als ik de pc start en ik een foutencontrole uit wil laten voeren op schijf D krijg ik de melding dat er processen zijn die de schijf bezet houden. Ik kan een check doen bij het hetstarten van de pc. Ook als ik diskeeper gebruik krijg ik bij het defragmenteren van D telkens de melding dat CHKDSK shedueled staat voor drive D. Als ik opnieuw start gaat CHKDSK inderdaad aan de gang bij het opstarten. Er worden geen fouten gevonden en toch bllijft de CHKDSK markering op de een of andere manier bestaand zodat ik noch kan defragmenteren noch op fouten kan controleren. Ik heb inmiddels al de aanwijzing op de volgende pagina om e.e.a. uit te schakelen. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q160963 Het probleem is echter nog steeds niet opgelost. Wie kan mij helpen? Thx. Obiwan
Link naar reactie
Als op schijf D je Windows staat is het normaal dat schijfcontrole pas [b:728b420818]na[/b:728b420818] herstart begint. [b:728b420818]Dirty bit[/b:728b420818] was ook het eerste waar ik aan dacht. Zie mijn reactie in [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=165652]Onderwerp: CHKDSK, hoe uit te zetten?[/url] Anders via daar nog meer te lezen.
Link naar reactie
Het is inderdaad een dirty bit op de D-schijf. Ik kom er echter niet achter hoe ik dit probleem kan verhelpen. Ik heb de chkdsk al uitgeschakeld met de chkntfs functie, maar dit biedt geen oplossing voor het feit dat de chkdsk markering blijft bestaan. Ik kan dus nog steeds niets met de schijf doen in de zin van foutencontrole of defragmentatie. Heeft iemand nog suggesties? Groeten, Obiwan.
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
1)Voorkom dat CHKDSK loopt op de "dirty" drive bij opstarten door CHKNTFS /X drive: in te voeren achter de DOS prompt. (start => run => CMD => <enter> [b:80d923ec9a]CHKNTFS /X drive:[/b:80d923ec9a] <enter>) [i:80d923ec9a]Vervang “drive:” door de juiste driveletter gevolgd door een dubbele punt. Bijvoorbeeld: chkntfs /X C:[/i:80d923ec9a] 2)Open dan een DOS venster. Voer in: [b:80d923ec9a]CHKDSK /F /R drive:[/b:80d923ec9a] CHKDSK zal zijn 5 stappen doorlopen en de dirty bit zal teruggezet worden naar UIT (bij een geslaagde opratie). 3)check na herstart computer eventueel of er nog een drive “dirty” wordt gemeld met: “fsutil dirty query drive:” of “CHKNTFS drive:” (Vervang “drive:” door uw driveletter gevolgd door dubbele punt; b.v. “C:” ) 4)Indien geen dirty bit meer: voer in achter de DOS prompt [b:80d923ec9a]CHKNTFS /D [/b:80d923ec9a]om de /X parameter ongedaan te maken. Indien nog wel dirty bit: schijf laten testen/repareren door softwaretool van de respectievelijke schijf-fabrikant.
Link naar reactie
  • 5 jaren later...
[quote:f3783181da="Obiwan_kenobi"]Ik heb een probleem met chkdsk. Elke keer als ik de pc start en ik een foutencontrole uit wil laten voeren op schijf D krijg ik de melding dat er processen zijn die de schijf bezet houden. Ik kan een check doen bij het hetstarten van de pc. Ook als ik diskeeper gebruik krijg ik bij het defragmenteren van D telkens de melding dat CHKDSK shedueled staat voor drive D. Als ik opnieuw start gaat CHKDSK inderdaad aan de gang bij het opstarten. Er worden geen fouten gevonden en toch bllijft de CHKDSK markering op de een of andere manier bestaand zodat ik noch kan defragmenteren noch op fouten kan controleren. Ik heb inmiddels al de aanwijzing op de volgende pagina om e.e.a. uit te schakelen. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q160963 Het probleem is echter nog steeds niet opgelost. Wie kan mij helpen? Thx. Obiwan[/quote:f3783181da] Zelfde probleem Computer XP, Harddisk1 C: (OS) en D:, HD2 E: (640 GB), Hard disk 3 G: (640 GB) Bij elke start CHKDSC op E: en F:, geen fouten HD2 en HD3 getest met Active@boot disk: geen problemen HD2= 55% OK, HD# = 67 % OK MSCONFIG clean opstart: geen effect Met TrueImage een vorige versie restored: probleem zelfde HD2 en HD3 verwijderd: probleem opgelost HD2 (Seagate 640 GB SATA) aangesloten: probleem opgelost HD3 (Western Digital SATA) aangesloten: probleem! Allerlei suggeties van Internet geprobeerd zonder resultaat Alle data van HD3 gekopieerd naar een nieuwe HD op een vrije SATA poort. Vervolgens HD3 met partition Magic de hele schijf 'deleted' (unallocated) Probleem opgelost. Beetje veel werk maar wel effectief
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...