Ga naar inhoud

Siemens IQ 800 wasmachine stopt tijdens water nemen


Ga naar oplossing Opgelost door Groenstraat,

Aanbevolen berichten

Betreft een Siemens WM16Y840FG/15 de machine stopt tijdens water nemen en er wordt geen foutcode weergegeven. Deur ontgrendeld via noodontgrendeling. Filter op voedingswater nagekeken, is OK. Het enige wat ik vaststel is dat de trommel moeilijk draait. Riem afgelegd en trommel draait dan wel mooi rond, dus lagers ok. Dan kontrole motor, deze draait stroef rond. Zeer eigenaardig, maar als ik de fiche losmaakt naar de motor, draait deze wel soepel rond. De stekker zit tijdens deze test niet in stopkontakt! Lagers motor dus ook OK. Ik heb dan ook nog eens de motor uitgebouwd en dus volledig ontkoppeld: as draait soepel. Wanneer ik als test een brugje plaats op een van de aansluitklemmen van de motor draait deze terug stroef. Is er iemand die me dit kan verklaren? Ik weet ook niet of deze vaststelling aan de basis ligt van mijn probleem...alvast bedankt voor de hulp
Link naar reactie
Mijn antwoord van vanochtend is weggevallen, 2de poging... Deze machine heeft een 3 fasen motor. Dat is een permanente magneet op de as en 3 spoelen er om heen. Als de motor stekker er op zit zal hij zwaarder draaien omdat de elektronica in de uit stand de motor deels kortsluit en zo elektronisch af remt. Het zelfde doe je nu dus ook als je hem met een bruggetje kortsluit. Tot zo ver klopt het nog. Sluit alles eens weer aan en kies voor centrifugeren. Gaat de motor dan draaien?
Link naar reactie
Controleer of je op de printplaat die naar de motor gaat losse soldeer verbindingen kunt vinden en controleer de stekker verbindingen hierop. Volg de kabel van die printplaat naar de hoofd print en controleer ook daar de stekker verbindingen. Ik probeer intussen de test procedure op te zoeken van deze machine.
  • Like 1
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...