Ga naar inhoud

Wasmachine ZWHB6140P met kuren


Aanbevolen berichten

Product nr = 91490645600 Onze wasmachine laat het steeds vaker afweten wanneer na de eerste spoelbeurt het spoelwater dient afgevoerd te worden. Soms gaat hij wel, soms niet en mits een aantal keer op de start/pauze knop kunnen wij hem soms wel verleiden om verder te gaan. In het slechtste geval (zoals vandaag) stopt hij er helemaal mee : het spoelwater blijft staan en er gebeurt verder niets meer. Bij opvragen van de foutcode knippert de start/pauze knop 15x rood en 5x groen. Na manueel leegmaken van de machine blijkt de pluizenfilter niet vuil, de trommel kan met de hand vrij gedraaid worden en ik heb de nivo regelaar doorgeblazen. Iemand enig idee wat ik nog verder kan proberen? Alvast bedankt
Link naar reactie
Na het manueel leeghalen van het water uit de trommel heb ik het slangetje van de nivo regelaar terug doorgeblazen. Ik heb dan via het zeepbakje 2 liter water in de trommel laten lopen en de machine op pompen aangezet. Daarbij draait de trommel enkele keren rechts en enkele keren links maar verder gebeurt er niets. Na enkele minuten eindigt de machine het programma. Als ik de foutcode dan lees krijg ik E32. Een defecte nivo regelaar?
Link naar reactie
15x rood en 5x groen is EF5: onbalans detectie. E32 is nivo regelaar gerelateerd, inderdaad meestal een verstopt slangetje van de nivo regelaar naar de kuip. Als dit slangetje goed doorgeblazen is valt die dus af. De analoge nivo regelaar gaat bijna nooit stuk en kun je niet zelf testen. Als het in de afvoerpomp, afvoer slang of kuip slang zou zitten hoor je een fout in de E2x serie te krijgen. Maar soms zit het toch daarin. Controlleer de slang tussen het filter en de pomp eens. Draait de pomp wel altijd als je handmatig kiest voor Spoelen, pompen of centrifugeren? Bij pompen en centrifugeren hoort de pomp te draaien, ongeacht het water nivo. Geef de machine ook eens een beurt met een machine reiniger, dit lost de oude aangekoekte zeep prut op waardoor de pomp beter loopt en de nivo regelaar slang ook niet dicht slibt.
Link naar reactie
Dank je Harry, heb dit gelijk geprobeerd. Handmatig pompen : de pomp werkt niet en na enkele minuten gaat het lampje "einde" branden. Wanneer ik dan de foutcode uitlees (start/pauze + knop links ervan samen indrukken) krijg ik terug 3x rood en 2x groen (=E32) en tegelijkertijd begint de machine te pompen. Dus de pomp werkt wel degelijk. Handmatig op centrifugeren : pomp slaat aan en machine centrifugeert zoals het moet. Dus het lijkt mij toch niet de pomp te zijn. Weet jij misschien ook of er een diagnostische testprocedure voor dit type machine bestaat?
Link naar reactie
Ik heb intussen één en ander kunnen uitproberen. En ik krijg steeds meer de indruk dat wanneer er dient afgepompt te worden, dat soms werkt maar soms ook niet. Als het niet werkt en ik blaas nadien het slangetje van de nivo regelaar door dan gaat hij wel afpompen. Maar dan bij de volgende test (pompen, spoelen of centrifugeren) vertikt hij het weer om te pompen. Net of ik steeds de nivo regelaar dien te "resetten" door het slangetje door te blazen. Het duurt ook altijd een tijdje vooraleer de machine bij de start van een cyclus in actie komt. Misschien moet er eerst een bepaalde druk op de nivo regelaar komen. Zou dit op een defecte nivo regelaar kunnen duiden?
Link naar reactie
Jawel, ik hoor duidelijk de lucht in de kuip borrelen. Met de diagnostics service manual deed ik deze vaststelling : Wanneer ik in de testmodus ben en ik wil de test op positie 8 uitproberen (blz 8 van service manual : drain, calibration of analogue pressure switch and spin) dan gebeurt er niets. Daarbij komt de selector efficiency check (oplichtende LED's) voor deze test 8 ook niet overeen met wat op blz 9 staat. De waarde met de LED's die ik krijg is 6 (alle LED's rechts lichten op - inclusief start/pauze LED) en niet LED configuratie met waarde 8. Intussen heb ik de nivo regelaar vervangen en al een eerste test gedaan. Bij pompen en met de oude regelaar duurde het altijd een tijdje (ongeveer 1 minuut) vooraleer het pompen effectief begon, tenminste als er al beweging in kwam. Met de nieuwe regelaar start het pompen zowat onmiddelijk. Vandaag laten we de machine een volledige wascyclus (met wasgoed) draaien en hopen dat hij het nu wel goed gaat doen...
Link naar reactie
Blijkbaar toch geen succes met de nieuwe nivo regelaar in een volledige cyclus. Het programma blijft hangen wanneer in de "spoelen" cyclus moet afgepompt worden. We kunnen hem wel terug aan de gang krijgen door enkele keren snel op de start/pauze knop te duwen. Dat hebben we 3 keer gedaan en dan gaat hij verder naar centrifugeren en maakt de cyclus (inclusief pompen) af. Als ik de laatste 3 foutcode's via de diagnose procedure (keuzeknop op 10) uitlees, krijg ik voor de laatste E21, dan E22 (2x rood en 2x groen) en dan nog eens E22.
Link naar reactie
Ik heb de pomp nagemeten en op de klemmen meet ik 230 Ohm. Volgens de diagnostic test flow chart zou dit ongeveer 155-200 Ohm moeten zijn. Betekent die 230 dan dat de pomp kapot is? Heb de pomp gedemonteerd en het rotortje draait en is niet beschadigd. Ook geen vuil in de pompomgeving gevonden, alles blijkt heel clean. Trouwens, in deze machine (type Aquafall) zit het filter in de trommel zelf en de pomp zit direct op het trommelhuis gemonteerd. Er is dus geen slang tussen trommel en pomp.
Link naar reactie
"Er is dus geen slang tussen trommel en pomp": klopt, mijn fout. Die 230 Ohm is geen probleem. Hang je spannings meter eens over de pomp en kijk of in alle delen van het programma als je 230V ziet de pomp ook wel echt draait. Als je wel spanning meet maar de pomp draait niet dan weet je dus dat de pomp defect is. Als je ook geen spanning meet dan is het een fout in de elektronica of bekabeling.
Link naar reactie
Dank je Harry voor je advies. Ik probeer een manier te vinden om de spanningsmeter mee in het circuit met de pomp te krijgen om die in de wascyclus in de gaten te houden. Maar als de pomp in de test procedure's werkt zonder fouten, kan het toch niet anders dan dat de aansturing van de pomp(electronica of bedrading) soms faalt? Of is dat wat kort door de bocht? Het feit dat als de pomp het vertikt (in de volledige wascyclus) we mits enkele keren op de start/pauze knop te drukken toch de pomp aan de praat krijgen lijkt mij alsof we een nieuwe impuls aan het programma geven waardoor hij (soms)toch verder gaat. Kan je als doe-het-zelver de hoofdprint zelf nakijken op beschadigde onderdelen en herstellen/vervangen of moet die geprogrammeerd worden? De print op zich is al een behoorlijke kost en misschien is het dan beter toch maar uit te kijken naar een andere machine? Of kan je het programma resetten. Ik begrijp dat je de foutcode's kan verwijderen maar dat reset toch niet het stuurprogramma. Of heb ik het mis?
Link naar reactie
Zelf de modules controleren kan. Beide printen moeten dan uit hun behuizing gehaald worden. En dan met een vergrootglas alles bij langs lopen. Pomp: de elektronica moet de pomp een bepaalde voedings spanning leveren, in dit geval via een triac. Deze kan zelf defect zijn, het kan ook zijn dat de aansturing hiervan niet klopt. Ook de pomp zelf kan niet goed zijn, vandaar de spannings meting hierop. Er van uitgaande dat je https://shop.aeg.nl/wassen/wasmachines/motoren-en-pompen/afvoerpomp-wasmachine/p/1468818008 hebt: haal de kunststof kap er eens af. Kun je dan de soldeer verbinding van de koper spoel aan de 2 klemmen zien? Zo ja: ziet dat er goed uit? Nieuwe module is er in 2 versies: - Direct gebruiksklaar: prijs niet bekend. - Kaal en kan alleen door een expert met de juiste spullen geconfigureerd worden. https://www.tweedehandswitgoedoss.nl/a-60694040/module-printplaat/module-besturing-wasmachine-zanussi/
Link naar reactie
Dank weerom voor je gewaardeerde hulp. Ik heb intussen de hoofdprint gedemonteerd en visueel gecontroleerd op beschadigingen, slechte soldeerpunten en dergelijke. Het enige dat ik kon vinden was dat in het gebied van de voeding (power supply area) er enkele schroeivlekken zijn nabij de condensatoren (10microF) en het spoeltje (E47x1410). Ook heb ik -zoals je eerder suggereerde- de spanningsmeting gedaan over de pomp. Hieruit blijkt dat er wel degelijk 230 volt op de pomp komt te staan wanneer dat in de wascyclus gevraagd wordt. Op dat moment slaat de pomp soms aan maar soms helemaal niet (meer niet dan wel). Wanneer de pomp niet aanslaat, kan ik hem mits enkele keren start/pauze in te drukken (spanning 230v op/ spanning af) toch weer laten draaien. Daaruit meen ik te kunnen besluiten dat de sturing via de Triac goed werkt maar dat de pomp niet altijd reageert ondanks de 230v spanning. Zou het kunnen dat de pomp de boosdoener is in dit verhaal? Of moet die zoals een elektromotor via een condensator in gang getrokken worden?
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...