Ga naar inhoud

Miele Softtronic W4616 met onvoorspelbaa


Aanbevolen berichten

Ik heb een Miele Softtronic W4616 wasmachine die onvoorspelbaar (niet reproduceerbaar) gedrag vertoont tijdens het wassen. Hij springt soms spontaan op “Overdosering” of op “Watertoevoer”, begint dan te piepen en stopt met wassen. Ook blijft soms de tijd stil staan. Daarom heb ik een Miele monteur laten komen die heeft de wasmachine uitgelezen en kwam met de diagnose “motor issue”. Daarop heeft hij de koolborstels gecontroleerd, maar die waren nog in orde (deze heb ikzelf een aantal jaren geleden vervangen). Hij heeft aangegeven dat het waarschijnlijk in de elektronica zit. Ik de ingebouwde diagnose eenmalig gedraaid met als resultaat: - Einde: -07 (software versie) - De eerste vijf stappen doet hij iets met watertoevoer/-afvoer: functioneert prima - Stap 6 is trommel draaien (linksom en rechtsom): functioneert prima - Stappen 8 t/m 18 doen niets - Stap 19: begint de machine uitsluitend te piepen (een test van de pieper?) - Stap 20: LEDs en display gaan aan/uit (test van LEDs en display?) - Stap 21: wisselt 003. en 864 (dus 3.864 draaiuren) Hier zag ik geen foutmeldingen, of heb ik iets over het hoofd gezien? Vervolgens heb ik een miniwas gedraaid (31 minuten). Al vrij snel begon het rode LEDje van “Overdosering” te branden (er zit echt heel weinig in!), maar draaide hij nog wel door. Na 3 minuten hield de wasmachine er toch mee op en begon te piepen. Wasmachine uit- en weer aangezet en programma van voor af aan gestart. Nu stopt hij met wassen na 12 minuten en knippert het LEDje “Watertoevoer” en piept hij. Vervolgens weer de wasmachine uit- en aangezet en dit keer op “Extra spoelen” gezet (16 minuten). Dit ging voor 7 minuten goed en toen stopte de wasmachine weer met een knipperend LEDje van “Watertoevoer” en piepen. Daarna de wasmachine weer uit- en aangezet en volgens op “Pompen/Centrifugeren” gezet op 900 toeren: dit ging helemaal goed. Wat kan er aan de hand zijn? Kan het inderdaad de elektronica zijn? Er zit een EL150-C printplaat in die al eens in 2015 gereviseerd is.
Link naar reactie
Wat krijg je tijdens het branden van water toevoer of overdosering op het display te zien? Niets, 1, 2 of 3 liggende streepjes? Knipperend water toevoer lampje is foutcode F10 of F63: onvoldoende water of niet snel genoeg water ingelaten. Brandend overdoserings lampje is F16. Ik neem aan dat je al gecontroleerd hebt of er voldoende water druk is en het filtertje tussen kraan en slang (of kraan en aquastop) schoon is. De meldingen hebben één zaak gemeen: de waterhoogte meting. Verwijder het bovenblad. Je moet ergens de https://www.europart.nl/miele-schakelaar-5400950-w310-w323-w387-w2365-w2523-wasmachine-02656330 zien zitten. Trek hier de slangetjes eens voorzichtig van af, blaas de slangetjes goed door en zet ze weer terug. Probeer de machine dan nog eens. Evt ook even een beurt geven met een wasmachine reiniger.
Link naar reactie
Hoi Harry, Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ben ermee aan de slag gegaan. Als "Watertoevoer" of "Overdosering" knippert, de pieper afgaat en de machine stopt, dan geeft de uitlezing 3 horizontale streepjes. Ik heb idd de waterdruk en het zeefje in de slang bij de kraan gecontroleerd en die zijn beide in orde. Ik heb geen aquastop oid. De F-codes die je aangeeft, kan ik nergens zien: niet op de uitlezing oid. De nivoregelaar heb ik wel gevonden: hij zit onder de printplaat EL150-C. Ik heb daarom ook de voorkant verwijderd om er goed bij te komen. De slangetjes zitten muurvast: ik krijg ze niet voorzichtig los. Klopt dat? Gaan ze er wel weer op als ik ze er uiteindelijk toch af heb kunnen krijgen? Vanaf de nivoregelaar gaat een slangetje naar de printplaat op het bedieningspaneel. Heb ik dan wel de goede te pakken? Water en printplaten gaan zo goed samen... ;-) Als de machine weer in elkaar zit, ga ik ook eens een reinigingsmiddel gebruiken. Ik zie veel vershillende soorten en prijzen. Voldoet elke? Of heb je een goede? Vriendelijke groet, John
Link naar reactie
Mogelijk zit de echte nivo regelaar op die print. Trek daar voorzichtig het slangetje af en blaas hem door. Breek het tuitje niet.... die nivo regelaar is niet los verkrijgbaar. In het slangetje zit maar een beetje water en die nivo regelaar zelf is er voor gemaakt. Reiniger: maakt niet zoveel uit.
Link naar reactie
Hoi Harry, Het apparaat uit jouw URL (https://www.europart.nl/miele-schakelaar-5400950-w310-w323-w387-w2365-w2523-wasmachine-02656330) heb ik gevonden en zit dus niet op de printplaat. Er gaat wel een slangetje vanaf dit apparaat naar de printplaat van het frontpaneel. Deze heb ik eraf gehaald en kan ik doorblazen. Is dat goed? De printplaat van het frontpaneel zit in een soort kunststof omhulsel en kan ik niet open krijgen: ergens zit hij klem (waarschijnlijk de draaiknop). Ik kan dus de printplaat niet inspecteren. Kan daar ook iets mis mee zijn? De Miele monteur gaf aan dat het waarschijnlijk aan de elektronica ligt. Wat is nu het beste: in elkaar zetten en weer proberen met wasmachine reiniger? Vriendelijke groet, John
Link naar reactie
De nivo regelaar zelf zit inderdaad op de bedienings printplaat. Vanaf daar moet het slangetje naar de kuip open zijn. Bij blazen hoor je hem mogelijk pruttelen. Ik zou zeggen: volledig in elkaar zetten, reinigings beurt geven en kijken wat hij doet. De print uit de module halen kan, is wel een gepruts, geef ik toe. Die F-codes zie je niet, dat is de vertaling van het lampjes patroon naar de Miele omschrijving. Bij de uitgebreide test die Miele kan doen komen die codes op het display.
Link naar reactie
Hoi Harry, Ik heb de wasmachine weer in elkaar gezet en wasmachine reiniger van HG erin gegooid en laten draaien. Hij startte met het aangeven van de tijd van 1:26 uur (nog te gaan). Na zo'n 20 minuten stond hij al op een tijd van 31 minuten (nog te gaan) dat liep af tot 29 minuten (nog te gaan) en daar bleef hij op staan; ook na een uur... Ik heb hem laten Pompen/Centrifugeren om de machine leeg te krijgen. Daarna heb ik hem uitgezet. Na het eten heb ik het testprogramma weer gedraaid. Dat lijkt hij goed te doorlopen, maar ik zie wel een verschil met de eerste keer: nu geeft hij bij elke stap het nummer weer. In stap 1 t/m 7 doet hij iets, daarna diverse stappen dat hij niets doet. Bij stap 16 geeft hij nu wel F-codes weer. Dit zijn achtereenvolgens: - F1 - F3 - F4 - F5 - F6 Wat betekent dit? Groet, John
Link naar reactie
- F1: Pressure Sensor Fault - F3: Heating Fault - F4: Tachogenerator / Motor Fault - F5: Oversuds Condition Logged - F6: Water Intake Fault Zijn denk ik alle gedetecteerde fouten. Resetten is volgens mij in stap 16 de machine uitzetten. Dat weer de machine een normale was laten doen en kijken welke fout melding je dan krijgt.
Link naar reactie
Ik heb de test weer doorlopen en op nummer 16 heb ik de machine uitgezet. Daarna weer de test doorlopen en op nummer 16 geeft hij nu aan: cor. Het geheugen is geleegd. Vervolgens heb ik een was gedraaid: 95 graden; centrifugeren: 900 toeren/min; geen was; geen waspoeder/wasverzachter. Ik ben er bij gebleven en het duurde niet lang: hij startte met het watertoevoer, maar dat stopte vrij snel (ongeveer 20 seconden). Daarna duurde het ongeveer anderhalve minuut en sprong hij weer in de foutmodus: piepen, drie liggende streepjes in de uitlezing en 'watertoevoer' stond rood te knipperen. Daarna de test gestart en direct naar nummer 16 gegaan. Hier gaf hij de meldingen: - F1: Pressure Sensor Fault - F6: Water Intake Fault Hij stopte inderdaad vrij snel met de watertoevoer. Zijn er nog slangen of toevoeren die ik kan controleren? ==================================================== Ik heb later nog een proefwas gedraaid. Dit keer zonder extra aanpassingen in het programma en wederom geen was, wasmiddel, wasverzachter, etc. Het geheugen voor de foutmeldingen was weer geleegd. Ik heb gekozen voor "Kreukherstellende was; 60 graden". Bij aanzetten geeft hij aan dat het 1:07 uur gaat duren. Het tandwieltje aan het einde van de wasmiddelen bak begint te draaien, er komt water in, het tandwieltje draait nog iets verder en dan begint hij te wassen. Als ik aan het raam voel of op de trommel (de deksel zit niet op de wasmachine), dan voelt hij koud aan. Na 31 minuten geeft hij aan dat hij nog 36 minuten moet en dat blijft ook zo. Daarna machine gestopt en weer gestart met "Pompen/Centrifugeren" op 400 toeren. Dit gaat goed (8 minuten). Daarna de machine geopend en hij voelt koud aan. Testprogramma weer gedraaid en die geef aan: - F3: Heating Fault Dat klopt dus... Ik krijg nu toch het gevoel dat het in de elektronica zit. Klopt dat? Wellicht geeft die verkeerde signalen door aan de machine? Als dit zo is, welke printplaat is het: de EL150C of die achter het bedieningspaneel? Of kan het toch iets anders zijn? Groeten, John
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...