Ga naar inhoud

AEG Lavamat 16820 droger defect


Aanbevolen berichten

Bij onze aeg was/droog combinatie was de droger-ventilator vastgelopen met pluis. Volgens mij werd het verwarmingselement bovenop op dat moment nog wel heet, alleen de ventilator draaide niet meer. De motor draaide nog wel, v-snaar slipte. Ik heb toen het ventilatorhuis verwijderd en helemaal schoongemaakt, ook het plastic vat (condensor?) eronder helemaal leeggehaald en schoongemaakt. Ook nog wat gedroogd pluis uit de verwarmingskamer gekrabd zodat het geen vlam zou vatten. Vervolgens alles weer gemonteerd. De ventilator draait nu weer, alleen wordt het verwarmingselement niet meer warm. Er komt ook geen spanning op te staan. Er zit zo te zien een temperatuurbeveiliging (150 graden), die geleidt nog. Ook zitten er twee thermostaten/sensoren, eentje voor en eentje verder naar achteren in de verwarmingskamer. Beide geleiden. Ook in de slang van de droger-luchtuitgang uit de trommel, onder het plastic (condensor?) vat zit een sensor, die geleidt ook nog. Alle draden zitten goed bevestigd. Ik weet vrij zeker dat, voordat ik de ventilator verwijderde, de bovenkant van de machine nog wel heet werd als we een droogprogramma probeerden te draaien. Dus mogelijk heb ik het probleem zelf veroorzaakt. De droger maakt gewoon zijn programma af, maar het verwarmingselement blijft koud. Na afloop van het programma lees ik EF2 uit, die fout lijkt mij afkomstig van een eerder wasprogramma. Mogelijk wordt er geen nieuwe droger-gerelateerde fout opgeslagen zolang die EF2 nog aanwezig is? Heeft iemand een tip wat ik verder nog zou kunnen proberen?
Link naar reactie
EF2 is een te hoge zeep doserings melding en staat hier inderdaad los van. 2 van de 4 zijn NTC weerstanden en dus temperatuur afhankelijk. De 2 andere zijn maximaal beveiligingen, 1 reset zich zelf, de andere blijft bij over verhitting open staan. Meet ze alle 4 eens door. Die 2 NTC weerstanden zijn volgens mij rond de 5 KOhm, de 2 andere 0 Ohm. Mag ik het lange PNC nummer uit de deurrand, er zijn meerdere varianten van deze machine.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie, ik heb met de servicehandleiding alle componenten uit het drogercircuit voor zover mogelijk nog eens nagekeken. Vervolgens na mijn standaard 10min droger testprogramma (waarbij de droger verwarmingselementen niet aan gaan) eens een automatisch droogprogramma gestart (eentje waarbij je strijkdroog/kastdroog/extra droog selecteert, en de vochtsensor bepaalt hoe lang het duurt). Tot mijn verbazing gaan dan de droger verwarmingselementen wel aan. Kortom, er waren blijkbaar twee problemen; 1. droger ventilator vastgelopen (door mij verholpen) 2. droger timerprogrammas werken niet meer Puntje 2 verbaast mij wel, alle droger componenten werken immers correct, enige wat ik mij kan voorstellen is dat bij een timer programma de droger verwarmingselementen met een ander relais (of met andere stuurcomponenten) geactiveerd worden dan bij een automatisch droger programma. Of een andere vreemde fout in de electronica, waarbij de logica mij ontgaat. Maar goed, de timerprogrammas zijn voor mij minder belangrijk dan de automatische droger programmas. Dus op zich ben ik al blij met het resultaat. Dus heel hartelijk dank voor je hulp en suggesties HarryO. Mocht je nog iets weten over het verschil in aansturing tussen beide typen drogerprogrammas dan wil ik best nog wat proberen te meten of controleren. Maar een besturingsprint vervangen om dit probleem te verhelpen, dat is het mij op dit moment niet meer waard.
Link naar reactie
Wel automatisch drogen maar niet via een tijd keuze: Niet logisch en is meestal net andersom het geval. Voor zover ik kan nagaan is de volledige aansturing van de verwarming het zelfde wat betreft de relais en beveiligingen. Enige wat ik me kan bedenken is een slecht soldeer contact op de hoofd module. Daarvoor moet je de print uit zijn behuizing halen. Als je eigenlijk alleen maar de droogte sensor gebruikt ipv tijd gestuurd dan zou ik het zo laten.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...