Ga naar inhoud

Moet ik mijn oude trouwe AEG 86738 laten


Aanbevolen berichten

Dus.... na 20 jaar trouwe dienst... is onze wasmachine er mee gestopt. Afgelopen zaterdag hadden ik het er toevallig nog met mijn vrouw over dat hij al zo lang meegaat. Zondag kom ik terug van rondje rennen, vertelt ze dat hij er tijdens een kookwas mee is gestopt. Ik eigenwijs alles checken, dit forum gecheckt op tips. Zelfs het stopcontact gecheckt, maar dat doet het dus de machine lijkt echt overleden. Repareren? Bij een wasmachine van 20 jaar oud is dat eigenlijk niet rendabel, ik vermoed dat iets electronisch stuk is gegaan door de hete was (die draaien we niet vaak, dus dat is wat er nu anders is gegaan dan anders). Dus snel op zoek naar een nieuwe. Toch gevallen voor de verleiding van een veel te dure Miele, er is geen betere en zo. Bijkomende uitdaging: ivm Corona moet je je ouwe apparaat zelf op de stoep zetten en de nieuwe (100kg) naar boven slepen. Apparaat komt morgen, dus vanavond begonnen met voorbereidingen. Buurman geregeld voor het tillen, slangen los, stekker los, hé, de stekker loopt naar de wasdroger. Waar gaat de wasmachinestekker dan heen? En als ik die dan in het stopcontact stop? Plíng, apparaat springt aan! Aaaaarghh, de stekker liep naar een verlengsnoer die naar de extra groep die we bij onze zonnepanelen hebben zitten. Daar bleek de groepszekering omgeklapt (kookwas heeft te veel stroom gevraagd). Dus..., nu bestellen we de mooie stille zuinige Miele maar weer af :-)
Link naar reactie
De groep is wel bewust aangelegd om de wasdroger of wasmachine op te laten draaien. Dat deed de machine ook al probleemloos sinds 2015, in die jaren heb ik ook wel eens eerder op 90C gewassen. Ik heb sinds afgelopen weekend al weer een 60C was gedraaid, dat ging probleemloos. Hoe werkt het eigenlijk: wanneer je naar 90C verwarmt, vraagt het verwarmingselement dan meer vermogen dan bij verwarming naar 40C of vraagt hij hetzelfde vermogen maar blijft hij langer aan? En kan het zijn dat het verwarmingselement aan het eind van z'n levensduur is en dat de storing heeft veroorzaakt? Of zou het net zo goed versleten kogellagers kunnen zijn op het moment dat de machine ging centrifugeren? En dat hij binnenkort er weer mee ophoudt?
Link naar reactie
Bij 90 graden staat het element langer aan. Als deze groep nu langer belast word en er nog iets op aan gesloten is, is dat mogelijk net te veel geweest. Wat ook kan is dat het verwarmings element een (aard) sluiting heeft gemaakt. Komt dan door een klein gaatje of scheurtje onder de kalk afzetting waarin een beetje water loopt. Dan word het dus een nieuw element plaatsen. Andere oorzaak kan een lekkage zijn waardoor er water over de aansluiting van het element, de motor of de pomp loopt. Achter paneel er af en kijken of je ergens lekkage sporen ziet.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...