Ga naar inhoud

AEG Lavamat foutcode EF3


Aanbevolen berichten

Hartelijk goedenavond! Ik heb uitvoerig gezocht op dit forum en ben inmiddels zover gekomen dat ik na de foutmelding EF3 de afvoerpomp heb vervangen ( na uitnemen en 220V erop bleef het pompje stil...)De nieuwe pomp draait braaf maar de foutmelding blijft...Ik kan geen lekkage vinden en de wasmachine is droog vanbinnen. De vlotter klikt en schakelt de pomp als ik hem handmatig bedien.(ook als de machine uit staat maar met stekker in stopcontact..?) Het betreft hier een AEG model L76850A, Prod.No.914525634 00, ser.nr. 92800343
Link naar reactie
Dat de pomp gaat lopen als de machine uit staat en je doet de vlotter omhoog klopt: is precies de bedoeling. Op die manier gaat de afvoerpomp lopen als hij water op de bodem plaat detecteert. Dat systeem werkt dus. Dat de foutmelding nog in het geheugen zit is niet erg, de machine zou nu gewoon moeten werken.
Link naar reactie
Harry, bedankt voor de reactie! Ik denk eigenlijk ook dat de machine gewoon zou moeten werken maar de machine denkt van niet: er blijft een foutcode EF0 verschijnen, mét drie piepjes en een geel lampje bij de startknop. Wanneer ik dan de start/pauzeknop tegelijk met de tijdknop indruk verschijnt EF3 en het drievoudige. piepje blijft piepen...Ik hóór echter de afvoerpomp lopen, die is in orde. Wat kun je nog verzinnen?
Link naar reactie
Uit de service manual: It warns about the presence of water at the bottom of the appliance. Check for any possible water leaks and the correct positioning of the float of the Aqua Control device. It can also be caused by excessive overheating of the drain pump. Check for any items which may obstruct the normal operation of the rotor. Als de pomp niet te zwaar loopt is dat dus niet meer de oorzaak. Ik ga er van uit dat je en juiste vervanger hebt geplaatst. Blijft over: de module is te zwaar belast geweest of is van slag. Je kunt nog een reset proberen maar ik denk niet dat het wat oplost. - Sluit de deur en zorg dat de programma knop op Uit of 0 staat. Druk de toetsen Start/Pauze en Tijd samen in en houd ze ingedrukt. Draai de programma knop naar de 1ste positie (dus met de klok mee) Laat na een seconde of 2 á 3 de toetsen los (als de lampjes gaan knipperen) De zelftest start nu. Draai de programma knop door naar de 10de positie. Druk de toetsen Start/Pauze en Tijd weer samen in en houd ze minimaal 5 seconden ingedrukt totdat de lampjes stoppen met kipperen. Deraai de programma knop door naar 0. De machine zou nu gereset moeten zijn.
Link naar reactie
Beste Harry; hartelijk bedankt voor jouw reaktie! De reset heeft echter niet het gewenste resultaat gehad... Inmiddels is er een monteur bij geweest en na het afnemen van het bovenblad rook hij het al: de printplaat was doorgebrand! ( ik rook het pas met mn neus er boven op) Omdat we de 10 jaar oude machine intensief gebruiken hebben we ervoor gekozen de printplaat niet te repareren maar gaan we voor een nieuwe. Aan jouw uitleg en advies heeft het bepááld niet gelegen, ontzettend bedankt; je bent een Topper!
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...