Ga naar inhoud

Een drive image maken?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb weleens gelezen dat je een "drive image" kan maken en dan hoef je niet meer al je softwar te installeren als je hebt geformatteerd maar je kan windows terugzetten in een startpositie. Maar hoe werkt dat dan? Wat gebeurt er met je data? Moet dat op een andere partitie staan? En hoe groot is zo'n image ongeveer? Ik heb nl een 40 GB western digital 7200 rpm met 2 partities en een samsung 15 GB 5200 rpm voor erbij. Ik neem aan dat het geen 30GB in beslag neemt om een image te maken van mijn C schijf. Dus hoe werkt t en waar moet ik op letten?
Link naar reactie
Hoe het werkt, hangt af van de gebruikte software. Als je de data op dezelfde schijf hebt, dan zijn bij het terug zetten van de image alle wijzigingen sinds het maken van de image verdwenen. Dus is het verstandig om data op een andere partitie te zetten. Je hebt inderdaad geen 30 GB nodig om een image te maken van een partitie van 30 GB. Ten eerste is er altijd lege ruimte op de partitie. Die wordt dus niet meegenomen bij het maken van een image. Daarnaast worden er meestal compressie-technieken gebruikt. Soms kan dat wel 50% schelen. Als je de data niet op dezelfde partitie hebt staan, dan is 30 GB bovendien wel erg veel.
Link naar reactie
Een image is eigenlijk een soort copie van je schijf, maar dan eentje die gecomprimeerd (samengeperst) is. Dit houdt in dat als je vandaag een copie van je schijf maakt en je zet die volgend jaar terug dat je dan terug de situatie van vandaag hebt. Voordeel is dan wel dat je niet je windows, je tekstverwerker, je ... een voor een moet terug installeren, maar je zet gewoon die image (copie) terug. Bedoeling is dus tijd te sparen voor het geval je systeem het begeeft. Voor het maken van zo'n image heb je een bepaald programma nodig (bekend is vb. Drive image) Het is altijd aangewezen een image op een àndere schijf te zetten: als alleen je windows crasht speelt dit geen rol, maar als je harde schijf zelf het begeeft, kan je die image ook niet van de (gecrashte) harde schijf halen. In ieder geval moet hij op een andere partitie staan. Ik werk met XP, mijn systeem is ong 3 Gb groot en de image ervan 1,2 Gb. Zo heb je dus een idee. Als jij dus je C op ie 40 Gb staan hebt, zou ik een partitie plaatsen op die 15 Gb (en omgekeerd)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...