Ga naar inhoud

Win XP Home VS Professional: Een interessante opmerking?


anoniem

Aanbevolen berichten

Mensen die mijn probleem van 2 weken terug hebben gelezen weten hoeveel gedonder ik had, zoekend naar een manier om een laptop met pre-install XP Home te formatten door in de bios ook artities aan te maken. Ik heb het nu laten doen door een expert, die meteen de pre-install-XP-Home-CD liet zitten waar die zat en XP PROFESSIONAL erop heeft gezet. Geen meegeleverde progjes van Toshiba meer, maar een cleane XP! Zijn absolute mening was dat Professional veel meer uit je systeem haalt dan Home, dat het allemaal wat beter loopt, zeker op mijn notebook-systeem van een dikke 512MB-DDR werkgeheugen. Ik liet me overtuigen en nu werk ik met Pro. Ik moet zeggen, zonder nog gedefragmenteerd te hebben na de installatie van alle progjes, kreeg ik al een record met Norton Antivirus-scan (system-scan compleet), slechts 9 minuten en 23 sec! [b:b3756488a0]Wie is het met bovenstaande mening eens?[/b:b3756488a0] Mij is altijd verteld dat Pro niks meer is dan een Homeversie met netwerk-eigenschappen.... :roll:
Link naar reactie
Home en Prof zijn kwa motor identiek, alleen de prof versie heeft een turbo optie (dual proc) en meer beveiliging en netwerk ondersteuning. Ja dit is een stap terug, maar probeer eens Windows98SE uit met je notebook. Als hij hier ook mee vastloopt ligt het aan je notebook. Die 9:23 minuten is de tijd dat je notebook stabiel liep en toen uitviel of zo?! Zijn er ook foutmeldingen die je kunt posten.
Link naar reactie
[b:e964f8d580]Hi ODF! Ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt...[/b:e964f8d580] Je kan aan het einde van een Norton systeem-viruscheck zien hoeveel tijd het hem heeft gekost. Daaruit kun je afleiden of je schijf een beetje een rommeltje is of niet. Bijvoorbeeld, bij een ongeorganiseerde schijf kost het me bijna 25 min., bij een opgeruimde schijf 15 en dus nu met Pro maar 9 minuten! Mijn notebook is erg krachtig dus '98 heb ik niet nodig :wink:
Link naar reactie
[quote:a2ade0fba8="Toshiba707"][b]Daaruit kun je afleiden of je schijf een beetje een rommeltje is of niet. Bijvoorbeeld, bij een ongeorganiseerde schijf kost het me bijna 25 min., bij een opgeruimde schijf 15 en dus nu met Pro maar 9 minuten![/quote:a2ade0fba8] Dit is wel een erg "uit de losse pols" benadering. Ik vind Norton AV niet bepaald geschikt als tool om het fragmentatie gehalte van je schijf te bepalen. Wellicht dat ie op een dergelijke schijf idd wat langzamer werkt dan op een keurig gedefragmenteerde schijf, maar een erg nauwkeurige meting is het niet. Daarnaast, de hoeveelheid data en het datatype spelen bij de snelheid van virusscanners een veel grotere rol dan fragmentatie. Bij een volledige systeemscan kom toch alle bestanden vanzelf aan bod, dus of het nou voor of achteraan de schijf staat maakt niet zoveel uit. Ook maakt het voor een scanner niet uit of bij elkaar horende bestanden ook daadwerkelijk bij elkaar staan (al doet defragmentatie wel meer dan dat alleen) Bestandsgrootte en type daarentegen zijn wèl belangrijk. Ik heb zelf bv. een gemirrorde website als .Rar bestand opgeslagen (30Meg, max gecomprimeerd). Dàt kost pas tijd, wanneer de scanner dat ding intern gaat uitpakken om vervolgens alles door te lichten... (een paar honderd plaatjes en html bestanden...)
Link naar reactie
[quote:f30782e7d9="Toshiba707"][b]...een ongeorganiseerde schijf kost het me bijna 25 min., bij een opgeruimde schijf 15 en dus nu met Pro maar 9 minuten!...[/quote:f30782e7d9] Aangezien je een default voorgeinstalleerde XP home met allelei toeters en bellen vergelijkt met een door een "expert" geïnstalleerde gestroomlijnde (dat neem ik tenminste aan, als ie een aparte install doet) XP Prof installatie vergelijkt is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk. Het zou niet geheel onlogisch zijn dat die XP Home installatie meer rotzooi meesleept en geïnstalleerd heeft (weet jij wat daar default op geïnstalleerd staat?) dan je nieuwe XP Prof install. Dat wil dan niet meteen zeggen dat Home DUS minder vlot werkt dan Prof.
Link naar reactie
[quote:55af95557f="Toshiba707"]Mensen die mijn probleem van 2 weken terug hebben gelezen weten hoeveel gedonder ik had, zoekend naar een manier om een laptop met pre-install XP Home te formatten door in de bios ook artities aan te maken. Ik heb het nu laten doen door een expert, die meteen de pre-install-XP-Home-CD liet zitten waar die zat en XP PROFESSIONAL erop heeft gezet. Geen meegeleverde progjes van Toshiba meer, maar een cleane XP! Zijn absolute mening was dat Professional veel meer uit je systeem haalt dan Home, dat het allemaal wat beter loopt, zeker op mijn notebook-systeem van een dikke 512MB-DDR werkgeheugen. Ik liet me overtuigen en nu werk ik met Pro. Ik moet zeggen, zonder nog gedefragmenteerd te hebben na de installatie van alle progjes, kreeg ik al een record met Norton Antivirus-scan (system-scan compleet), slechts 9 minuten en 23 sec! [b:55af95557f]Wie is het met bovenstaande mening eens?[/b:55af95557f] Mij is altijd verteld dat Pro niks meer is dan een Homeversie met netwerk-eigenschappen.... :roll:[/quote:55af95557f] Windows xp professional staat het gebruik van meerdere processors in de pc toe en kent beheerdersrechten aan de gebruiker toe. De multimediamogelijkheden van beide systemen zijn gelijk. Een normale gebruiker mist niets aan de professionele versie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...