Ga naar inhoud

Dualboot W98SE en XP


anoniem

Aanbevolen berichten

Als je met PM de 2e partitie actief maakt, dan zal automatisch de eerste partitie hidden worden. Ik neem aan dat je daarna boot vanaf de WinXP CDROM. Je zult dan moeten kiezen voor de 2e partitie om te installeren, maar ik heb dit met WinXP nog nooit uitgeprobeerd: waarschijnlijk zal de eerste partitie niet gekozen kunnen worden (is immers hidden) dus alleen de 2e partitie zichtbaar. Dit wordt de C partitie voor WinXP. Later (nadat installatie voltooid is) de 1e partitie weer actief en WinXP hidden. Dan een bootmanager (BootMagic?) installeren vanuit de Win98 installatie. Die regelt het booten dan wel verder.
Link naar reactie
[size=18:6867decae6][/size:6867decae6]volgens mij had je die partitie niet aktief moeten maken. ik heb ook in een dualboot 98 en xp pro. de partities waren aangemaakt met partitionmagic 7.0 de enigste primaire partitie was de gene waar 98 al op stond. de partitie waar xp op kwam te staan werd na installatie vanzelf aktief. misschien kan je die partitie zo aanpassen dat hij niet meer aktief is, zoniet verwijderen en opnieuw aanmaken zonder hem aktief te maken. daarna kan je voor zo ver ik weet xp gewoon installeren en tijdens de installatie de partitie formateren in fat32 of ntsf. succes
Link naar reactie
Dit is onzin. Ten eerste moeten er wel degelijk 2 primaire partities zijn om ze met BootMagic te kunnen booten. Anders zal dit gewoon door de NTLDR bootmanager van WinXP worden geregeld. Ten tweede is het niet het actief zijn van een partitie maar het wel of niet zichtbaar zijn die hier een rol speelt. En ik heb dit weliswaar nog niet met WinXP uitgevoerd, maar meerdere malen wel met Win2000. En het moet gewoon wel werken. Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt om een partitie opnieuw aan te maken? Probeer anders ook eens het volgende. Zet met PM de 1e primaire partitie op hidden. Boot dan vanaf WinXP CDROM en maak zelf in de ongepartitioneerde ruimte een nieuwe partitie. Deze partitie dan kiezen om te installeren. Als het goed is, dan maakt setup hier een primaire partitie van omdat de 1e partitie niet zichtbaar is. Toch?
Link naar reactie
Okee, W98 partitie op hidden gezet, de andere partititie moet ik dan wel actief maken. Booten van CD:-hardware wordt gecontroleerd -blauw scherm er worden bestanden geladen Het gaat mis zodra als laatste FAT en NFTS geladen wordt, resultaat zart scherm met cursor(op dit scherm kom ik dus steeds uit). Wel kan ik bij "normaal" opstarten kiezen uit: 1) W98 en2) windows XP prof setup. Keuze van de laatste levert de melding op : kan windows niet opstarten omdat het volgende bestand in de windows hoofdmap ontbreekt of beschadigd is: \system32\hal.dll. Ik heb zelfs een upgrade geprobeerd van W98, gaat goed totdat de PC moet rebooten, zwarte scherm etc..................................... Heeft iemand trouwens een idee waar(in het register) ik die opstartkeuze 1) en 2) kan weghalen. Ik houd me aanbevolen voor suggesties want het is toch te gek dat op een nieuw system geen Xp wil draaien? Hans. :-?
Link naar reactie
Als je een logische partitie aanmaak , en je installeerd XP daarop, zal hij zelf een dualboot aanmaken. Zelf ook problemen gehad , eerst een primaire partitie aangemaakt voor W2k maar dat werkte niet , vervolgens een logische partitie van gemaakt en geen probleem gehad, zorg wel dat je eerst W98 op de C schijf heb staan. Maak de partitie wel fat 32.
Link naar reactie
En daar zit kennelijk het probleem, ik heb dus een logische partitie aangemaakt en geformatteerd. In windows zelf kies ik dan voor een nieuwe installatie en geef ook op dat ik zelf wil kiezen waar. Alles lijkt okee totdat opnieuw wordt opgestart, dan weer het zwartescherm etc.................... Trouwens ook met fdisk werken geeft vooralsnog geen resultaat! Hans.
Link naar reactie
Ik heb zo langzamerhand het idee dat dat zwarte scherm gedoe helemaal niks te maken heeft met de manier waarop je die partities maakt. Want alles wat je hebt geprobeerd zou normaal gesproken gewoon behoren te werken. Op welke manier je die partitie maakt mag daarop geen invloed hebben. Het lijkt me dus tijd om eens aandacht te besteden aan het zoeken naar andere oorzaken voor dit probleem. Bijvoorbeeld de videokaart; die is immers ook vaak de oorzaak van zulke problemen (met name GeForce). Heb je al eens in die richting gezocht?
Link naar reactie
[quote:2ba95db30e]En daar zit kennelijk het probleem, ik heb dus een logische partitie aangemaakt en geformatteerd. In windows zelf kies ik dan voor een nieuwe installatie en geef ook op dat ik zelf wil kiezen waar. Alles lijkt okee totdat opnieuw wordt opgestart, dan weer het zwartescherm etc.................... [/quote:2ba95db30e] Hans zo moet het toch kunnen. Tijdens het opnieuw opstarten krijg je een zwart scherm , staat dan ook links boven een wit blokje te knipperen , als dat zo is wacht dan rustig af je zal zien dat hij daarna doorstart.
Link naar reactie
IJdele hoop, volgens mij kan ik wachten tot ik een ons weeg! Ik zal maar eens bij microsoft informeren! Overigens mijn hardware: MSI K7T266 Pro-Ru mb ; 256Mb DDR PC2100 Dane elec; Hercules 3D prophet 8500 LE(128 Mb), WD 153 BA(7200 rpm), netwerkkaart, voeding A-open 300 Watt, 52 speed A-open CDrom, diskette station. Ziet iemand hier iets ongewoons bij staan? Hans.
Link naar reactie
Opnieuw: ik heb alle posts gelezen, en snap een ding niet. Er wordt de hele tijd gesproken over het het (re)booten vanaf cd van XP. Nou kan het zijn dat het aan mij ligt, maar het volgende werkte bij mij gewoon: Op computer met W98SE met PM 7.0 een nieuwe primaire partitie gemaakt (FAT32). Toen de veranderingen doorgevoerd (apply changes). Computer start opnieuw op, veranderingen worden doorgevoerd, en daarna start W98 weer netjes op. Vervolgens gewoon de setup van XP Pro vanaf cd-rom uitgevoerd (dus niet via booten). Je krijgt dan de keuze een dual boot aan te maken. Werkte bij mij probleemloos. En bij mijn weten heb ik (althans niet bewust) niets gedaan met het "hidden" of "aktief" maken van partities. Zo simpel was het.
Link naar reactie
Dat het zo moet kunnen is wel duidelijk. En op de eerder beschreven manier moet het ook kunnen. Ik heb van beide soorten al vele installaties uitgevoerd. Het verschil is dat is jouw geval WinXP opstart en de keuze geeft tussen beide systemen. Als je 2 primaire partities gebruikt, dan moet je met BootMagic opstarten en kun je daarmee een keuze maken. Beide systemen zijn in dat geval [i:13c7e347a3]volledig[/i:13c7e347a3] gescheiden. En dat is in jouw geval niet zo. Maar dat doet er verder niet toe. Hans zit is beide gevallen tegen een knipperende cursor aan te kijken. Dus zit het probleem ergens anders. Maar waar....? BIOS Update geprobeerd?
Link naar reactie
Dat het op een aantal manieren moet kunnen dat is duidelijk. Ik heb het volgende nog geprobeerd: 1) Bios flashen zodat ook mijn processor Athlon 2000 herkend wordt, okee. 2)Laatste Via chipset drivers gedownload en geinstalleerd,okee. 3)Voor mijn grafische kaart(3D prophet 8500 LE 128 Mb) laatste drivers,okee. 4)1 partititie gemaakt en daar Xp vanaf CDRom getracht te installeren, stopt weer bij zwarte scherm + cursor. Echter op de zelfde partitie is na opnieuw opstarten keurig W98se te installeren, geen probleem! 5) Ik heb Hercules emn Msi maar is een mailtje gestuurd. Maarre wie het weet mag het zeggen, ik kan prima uit de voeten met W98 maar het wordt nu meer een erezaak! Hans.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...