Ga naar inhoud

Meerdere gebruikers in xp


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb sinds kort windows xp en wil graag dat meerdere gebruikers een eigen profiel hebben voor deze computer. Als ik nieuwe profielen aanmaak komen die wel op het opstartscherm te staan, maar inloggen onder deze namen is onmogelijk. Ik kan alleen inloggen met het (administrator) profiel dat tijdens de installatie is aangemaakt. Als ik een andere naam probeer gebeurt er soms helemaal niks, soms krijg ik de melding dat er een bestand mist (de naam van het bestand wordt niet genoemd) of dat het profiel niet gevonden kan worden. Ook het guest account werkt niet. Iemand een idee wat er aan de hand is?
Link naar reactie
Als je Windows XP voor het eerst op je computer installeert,is er eerst maar één gebruiker die alles mag:jijzelf. Je kunt programma's en apparaten installeren en weer verwijderen,je kunt internettoegang configuren en toegangsrechten (bijvoorbeeld voor een netwerk) verlenen. Als ook andere mensen met deze computer werken (je kinderen bijvoorbeeld) dan mogen ze hetzelfde als jij. Bevalt je dat niet? Geen probleem: Windows XP reikt jou (want jij bent immers de systeembeheerder) hiervoor de juiste hulpmiddelen aan. 1) Open via het startmenu het "configuratiescherm" en klik op het pictogram "gebruikersaccounts" Hier kun je de gegevens van de huidige gebruiker wijzigingen,een nieuwe gebruikeraccount maken en de manier van aanmelden wijzigingen. Bovendien kun je hier bij je eigen account (beheerder) en een (na de installatie inactief) gastaccount. Ten slotte kun je hier informatie over gebruikersaccounts vinden. 2) Open eerst je eigen account,zodat je kunt zien welke instellingen je over kunt nemen. Klik daarvoor op het pictogram bij je account. NIEUWE NAAM, NIEUW PICTOGRAM Om te beginnen gaan we je naam wijzigen. Dat kan altijd (je kunt je naam dus ook herstellen),zonder problemen. Vul in plaats van je naam bijvoorbeeld "baas" in en klik vervolgens op "naam wijzigen". Windows maakt je er overigens op attent dat de naam zowel zichtbaar is bij de start van windows als in het startmenu. Als het pictogram je niet bevalt,kies je gewoon een ander.Daarvoor klik je in het venster "gebruikersaccounts" op de optie "andere afbeelding kiezen" XP geeft je nu de keuze uit een aantal afbeeldingen,maar je kunt ook via "meer afbeeldingen zoeken" een willekeurige op de harde schijf kiezen,als die tenminste het JPG-,BMP-of GIF-formaat heeft.Omdat je verder al alles mag op deze computer mogelijk is,laten we het voorlopig bij deze instellingen. Toch is het een goed idee om je instellingen tegen anderen te beschermen met een wachtwoord dat je samen met je gebruikersnaam moet invoeren bij de start van windows xp. De wachtwoordcontrole is standaard uitgeschakeld in de home edition,zelfs als de computer via een netwerk met andere computers verbonden is. 1) Klik in het venster "wat wilt u aan uw account wijzigen ?"op "eenwachtwoord instellen" 2) Voer een nieuw wachtwoord in. Gebruik vooral niet de naam van vrouw/man of je kinderen. Het beste is een woord dat helemaal niets betekent. 3) Je moet het wachtwoord ter bevestiging nog een keer invoeren,windows geeft ze allebei gemaskeerd weerzodat niemand op het beeldscherm kan zien wat je invoert. 4) Klik op "wachtwoord maken" om het wachtwoord aan je account te koppelen. Bij elke herstart van windows moet je dit wachtwoord invoeren bij je gebruikersnaam. Hulp bij vergeten wachtwoord Als je bang bent dat je je wachtwoord vergeet(bijvoorbeeld na een lange vakantie),helpt windows je uit de brand. 1) Als het venster gebruikersaccounts nog open is,klik je op "een account wijzigen" en open je je account. Klik links in het venster op "wachtwoord niet meer vergeten". Nu wordt de wizard 'vergeten wachtwoord' gestart. Hij helpt je bij het maken van een zogeheten wachtwoorddiskette. Als je werkelijk jewachtwoord helemaal vergeten bent,kun je je met de diskette een nieuw wachtwoord definiëren. Dit heedt echter ook een nadeel: iedereen die deze diskette in handen krijgt,kan het wachtwoord van je gebruikersaccount wijzigen. Berg de diskette dus op een veilige plaats op. 2) Klik op "Volgende" plaats een lege geformatteerde diskette in het diskettestaion en klik nog eens op "Volgende". 3) De wizard vraagt je nu om je wachtwoord en kopieert dit wachtwoord vervolgens versleuteld op de diskette. Dat duurt maar een paar seconden. Verberg deze diskette goed,zodat andere gebruikers niet de kans krijgen je wachtwoord te wijzigen. Nieuwe gebruiker maken Open de gebruikersaccounts van XP nog een keer. Nu laten we zien hoe je een nieuwe gebruikersaccount maakt voor iemand die de computer ook wil gebruiken. 1) daarvoor klik je op de optie 'Een nieuwe account maken" 2) Als eerste voer je een gebruikersnaam (bijvoorbeeld jan) en klik op "volgende" 3) Nu komen we toe aan de rechten van de nieuwe gebruiker. Je kunt hem alle rechten geven die je zelf bezit (als "computerbeheerder") of "beperkte mogelijkheden" toekennen.Kies de tweede optie. 4) Klik op "account maken" om de nieuwe te maken. In het overzicht met gebruikersaccounts zie je deze account nu ook. 5) Probeer de nieuwe account maar een keer. Daarvoor klik je op "start" "afmelden" en "andere gebruiker" Meld je aan met de nieuwe gebruikersnaam. Het mooie is dat je daarvoor niet eens je actieve toepassingen hoeft af te sluiten!. Alle programma's blijven open,met de documenten waar je aan werkt. Als nieuwe gebruiker zien je veel verschillen. Dat zie je niet meteen,maar pas als je dingen probeert. Je hebt een nieuw bureaublad,een nieuw startmenu,een nieuwe map voor "mijn documenten" en een ongebruikte internetverbinding met een (bijna) lege map "favorieten" Omdat je de rechten van de nieuwe gebruiker beperkt hebt, kun je nu geen hardware instellen. Ook kun je niet bij de programma's in de systeemwerkset zijn. Als je software wilt verwijderen in het configuratiescherm,waarschuwt XP je als er nog andere gebruikers aangemeld zijn. Tenslotte is het denkbaar dat je een programma wilt verwijderen waarmee een andere gebruiker net bezig was. Je kunt met meeste programma's werken,maar niet met alle. Dat hangt ervan af in welke map de "snelkoppeling" in het startmenu zich bevindt. Die vind je of in de map \Documents and Settings\All Users\Menu Start\programma's of in de map \Documents and Settings\[gebruikersnaam]\Menu Start\programma's. "All Users" betekent dat alle gebruikers met deze programma's kunnen werken. Je kunt je eigen startmenu wijzigen en een eigen bureaubladafbeelding,schermbeveiliging en geluidsschema kiezen.Deze instellingen gelden dan alleen voor deze gebruiker. Probeer maar,klik met de rechtermuisknop op het bureaublad,kies in het snelmenu de optie "eigenschappen" en vervolgens het tabblad "bureaublad". Kies een andere achtergrondafbeelding uit en bevestig dit met "ok" Ga weer via "start" "afmelden" en "ander gebruiker" terug naar je eigen account:je ziet dan dat je oude instellingen en alle actieve programma's ongewijzigd zijn. Programma's in het startmenu Het is denkbaar dat je bepaalde gebruikers niet met bepaalde programma's wil laten werken. Je kunt de snelkoppelingen van deze programma's in het startmenu verplaatsen,zodat die gebruikers ze helemaal niet te zien krijgen. Maar let op! Je wijzigt alleen de snelkoppelingen naar die programma's in het startmenu. Via de verkenner blijven ze gewoon aanwezig(bijvoorbeeld in de map\programma's) Van daaruit kan elke aangemelde gebruiker alle programma's starten. Zie deze configuratiemogelijkheid niet zozeer als een beveiliging,maar als een extra functie. 1) Open de verkenner en daarin de map\Documents and Settings\ALLUSERS\Menu Start\programma's. 2) Sleep de mappen of snelkoppelingen die alleen voor bepaalde gebruikers nodig zijn met de muis naar de mappen in kwestie (bijvoorbeeld naar \Documents and Settings\[gebruikersnaam]\Menu Start\programma's). Nu zien alleen nog maar deze gebruikers de snelkoppelingen naar deze programma's. Een account verwijderen Als een gebruiker van je computer die pc niet langer nodig heeft (bijvoorbeeld omdat je dochter nu zelf een computer heeft),kun je zo'n account ook weer wissen.Daarvoor moet je zelf wel beheerder zijn. Meld je dus als beheerder aan bij de computer. 1) Open de gebruikersaccounts en kies de account,eventueel via "een account verwijderen". 2) Klik vervolgens op "de account verwijderen". Windows XP vraagt eerst nog of je de gegevens van de account wilt bewaren of verwijderen,en na nog een (laatste) vraag om bevestiging wordt de account verwijderd. Ook de bijhorende directory in de map \Documents and Srttings wordt gewist. Als je gekozen hebt voor "bestanden houden" maakt windows een map op je bureaublad met de inhoud van de map "mijn documenten" van de gebruiker. :wink:
Link naar reactie
bessy bedankt voor je uitgebreide reply, maar dit is niet het antwoord op mijn vraag. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik weet al wel hoe ik nieuwe accounts kan aanmaken en ook wat ik voor rechten aan die nieuwe accounts kan geven (zoals je beschrijft), maar ik kan dus niet inloggen onder deze nieuw aangemaakte accounts. Alleen het administrator profiel werkt, de andere geven een foutmelding, of doen helemaal niks.
Link naar reactie
Even voor de duidelijkheid, als ik een limited account heb aangemaakt en daarmee probeer in te loggen krijg ik de volgende foutmelding: [quote:e995a6ab26]Windows cannot log you on because your profile cannot be loaded. Check that you are connected to the network, or that your network is functioning correctly. If this problem persists, contact your network administrator DETAIL - the system cannot find the file specified[/quote:e995a6ab26] Als ik probeer in te loggen onder het guest account gebeurd er helemaal niks. Overigens begrijp ik niet waarom de foutmelding over het netwerk gaat, want ik wil gewoon met lokale accounts werken. Als ik in het control panel op system dubbelklik en dan op het tabblad "advanced" onder "user profiles" op settings klik staat daar ook alleen het administrator profiel vermeld. Blijkbaar worden de nieuwe profielen die ik aanmaak op de een of andere manier niet correct aangemaakt. Heeft iemand enig idee hoet dit komt??
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...