Ga naar inhoud

WindowsXP bootmenu herstellen??


anoniem

Aanbevolen berichten

Booten van de win XP-cd (instellen in je BIOS). Je krijgt op een bepaald moment de keuze om: 1) Xp te installeren (ENTEREN), 2) een herstel uit te voeren (R) 3) .....(weet ik zo direct niet meer :cry:) Kies de herstel door op R te drukken. Log vervolgens in als Administrator op je Windows XP en achter de prompt tik je in help. Je krijgt nu lijstje van alle beschikbare commando's. Er staat er eentje bij fixmbr. Wat je ook kan proberen is bootcfg /rebuild. Probeer even welke voor jou van toepassing is. Marc
Link naar reactie
NTLDR is missing. Deze melding kreeg ik na het invoeren van het commando: Fixboot. Als je dan op enter duwt gaat hij naar andere Boot Opties zoeken, bijv CD/floppy. Daarna heb ik dat commando van jou nog geprobeerd en hij ging zoeken naar Windows versies. Hij heeft alleen XP gevonden op de D schijf, Win98SE op de C kon hij niet vinden.
Link naar reactie
Start WinXP en ga naar Systeemeigenschappen > Geavanceerd > Opstart- en herstelinstellingen > Bewerken. Voeg helemaal onderaan in boot.ini de volgende regel toe: [b:a4c6205e8f]C:\="Microsoft Windows 98"[/b:a4c6205e8f] Daarna opslaan en de PC herstarten. Nu moet je een boot.menu krijgen met Win98 als optie. Ik neem aan dat de bootbestanden (zoals BOOTSECT.DOS) op C: niet zijn verwijderd?
Link naar reactie
Als ik iets niet snap, dan komt dat toch heel waarschijnlijk omdat je het zelf niet goed hebt verteld. Mijn vraag was juist bedoeld omdat ik dat laatste antwoord al zag aankomen. maar je zei zelf: [b:51198780d9]Win98SE op de C kon hij niet vinden.[/b:51198780d9] Moet ik daar dan maar zonder meer uit opmaken dat je C: hebt geformatteerd? Nu zul je hier: http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm of http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=1178 moeten kijken om de zaak weer moeten corrigeren.
Link naar reactie
Als je hier even de inhoud van je [b:e8a40ea73a]boot.ini[/b:e8a40ea73a] neerzet, dan kan ik je waarschijnlijk zo vertellen waar de fout zit. Heel waarschijnlijk staat de verwijzing naar de WinXP partitie onjuist. Ik denk dat die zou moeten zijn: [b:e8a40ea73a]multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\Windows="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect[/b:e8a40ea73a]. Maar dat hangt ook een klein beetje van je configuratie af, dus wil ik eerst wel voor de zekerheid even je boot.ini van nu zien. En heb je nu wel of niet weer Win98 opnieuw geïnstalleerd?
Link naar reactie
Jammer, maar het heeft NIETS met je boot.ini te maken. Als NTLDR al niet gevonden wordt zal boot.ini niet aangeroepen worden. Herstellen van de bootsector: start de machine op in dos creeer m.b.v. EDIT een bestand READ.SCR en zet hierin: L 100 2 0 1 N C:\BOOTSECT.DOS R BX 0 R CX 200 W Q save het bestand en tik in: DEBUG <READ.SCR klaar: bootloader gefixed Het kan zijn dat BOOTSECT.DOS al bestaat en 'read-only' is. Voer dan eerst uit: ATTRIB C:\BOOTSECT.DOS -S -H -R Je hebt dus wel een flop nodig met het EDIT, ATTRIB en DEBUG progje. Bovendien werkt het alleen als je de HD niet omgezet hebt naar NTFS.
Link naar reactie
Jammer, maar het heeft ook NIETS met BOOTSECT.DOS te maken. Want om de Win98 te kunnen starten moet toch ook eerst NTLDR worden gevonden. En bootsect.dos is uitsluitend en alleen nodig om WIn98 op te starten. In principe zou na het commando [b:e4f3a0541d]fixboot[/b:e4f3a0541d] (vanuit Recovery Console) de bestanden NTLDR en NTDETECT.COM hersteld moeten worden, zodat vervolgens boot.ini geladen kan worden. Maar je hebt wel gelijk, ik had het verhaal niet goed gelezen en zat te denken aan de HAL.DLL missing foutmelding. Je zou vanuit Recovery Console de bovengenoemde bestanden ook met een COPY commando vanaf CDROM\I386 naar C: kunnen kopiëren. Of op een andere PC via diskette naar C:.
Link naar reactie
bootcfg /rebuild geprobeerd (na verse instal Win98SE) en nu komt ie met de melding dat een van me paratities is beschadigd :-? Kan dit komen doordat we de vroeger C schijf opgedeelt hebben in 2 schijven?? Hij herkent trouwens die WinXP versie op een D schijf die eigenlijk de 2e FAT32 schijf moet zijn. Dit zal het prob wel zijn denk ik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...