Ga naar inhoud

wasmachinemotor draait niet meer


kees-Ard-van-Bree

Aanbevolen berichten

Hoi, onze wasmachine siemens WM14E461NL/08 draait niet meer. Ik had hem aangezet, en een kwartier later lag de aardlekschakelaar in de meterkast er uit. Stroom er weer opgezet en toen was er storing F 21. Ik de koolboerstels gecontroleerd, ongeveer voor de helft op. weer gemonteerd en aangezet. hij doet dus alles, waternemen, verwarmen, water wegpompen, ook de display doet het gewoon. storing komt er niet meer in ( had hem gereset} maar draaien doet hij niet. op welke draden van de stekker op de motor, kan ik meten of er spanning opkomt. groeten Kees
Link naar reactie
Weet je 100% zeker dat de borstels er goed inzitten? Het kool deel moet het anker raken. Meet eerst de weerstand tussen de borstels eens, moet tussen de 1 en 10 Ohm zijn en in waarde varieren als je de motor met de hand draaid. Meet ook eens over de tacho spoel (zit op de kop van de motor aan koolborstel zijde, dit moet tussen de 10 en 250 Ohm zijn en een kleine spanning op wekken als je de motor met de hand draait. https://elektrotanya.com/bosch_was28460ff.zip/download.html van zijn vergelijkbare broertje. Kies voor "ik ben geen robot" en volg de stappen.
Link naar reactie
Ik zie dat ik de verkeerde link heb geplaatst. https://elektrotanya.com/bosch_wae2818015.zip/download.html is uitgebreider en laat ook de stekker van de motor zien. Tussen pen 4 (= X11-4.4 van de module) en pen 2 (= X11-4.6 van de module) komt de motor spanning te staan, afhankelijk van de draairichting. Dit is minder dan 230 V, de spanning is afhankelijk van de geplande motor snelheid. Als je niets meet controleer dan de relais op de module, deze zetten de motor in de juiste draairichting.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...