Ga naar inhoud

AEG was/droog combi L16950A3 Ventilator


Aanbevolen berichten

Hallo, Bij mijn EAG was/droog combi L16950A3 Type: HI066324 / Prod. No 914605510/00 wil de ventilator niet meer draaien. Wassen en centrifugeren werkt zonder problemen. Bij drogen, draait de pomp eerst, en vervolgens de trommel elke 30 seconden of zo iets. Maar geen ventilator geluid. Alles open gehaald; Verwarmingselement zat vol met wat leek op zeep resten. Dit helemaal schoon gemaakt en doorgemeten. => Geen fout naar de aarde en beide elementen worden warm. Thermostaat gemeten en getest. Geen fout. Condensbak onder de ventilator schoon gemaakt en niveau schakelaar schoon gemaakt. (zat veel stof in) Ventilator start nog steeds niet op. Spanning gemeten (ik heb 3 fasen 230V zonder neutraal, en moet dus op beide polen 130V hebben om iets te laten werken) Nu heb ik maar op 1 pool van de motor 130V en op de andere 0. Is er een niveau of thermostaat schakelaar die nog voorkomt dat de motor zijn voeding krijgt, of is het printplaatje kapot ? Zijn er nog andere dingen die ik kan meten. Nog 1 ding. Zojuist nog even de fout code uitgelezen (zonder motor geïnstalleerd. Dit gaf E72. Elke hulp is welkom. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Eerst een vraag: waar woon je met die vreemde spannings voorziening? Dit is een normale 230V machine, je moet over de fan dus normaal 230V meten. De fan krijgt zijn spanning van het kleine module met die 4 relais er op. Het is het relais midden op de print aan de print connector zijde (dus niet bij de witte stekkers). Geef die fan eens gewoon 230V rechtstreeks vanuit het stopcontact, wat doet hij dan? E72 betekend dat de temperatuur sensor op de condensor niet klopt.
Link naar reactie
Bedankt voor je antwoord Harry. 3 fasen spanning is niet zo vreemd in België. ;) https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/techniek/elektriciteit/elektrische-installatie/vraag/25044/welke-spanning-krijgt-mijn-huis-monofase-of-driefase/ De fan gewoon op het stopcontact werkt prima. Ik vermoed dat het een van de NTCs is. Dat hoop ik toch, want de print kost een pak meer. Ik heb nieuwe NTCs besteld. Een voor de uitgang van het verwarmingselement en een tweede voor de ingang condensor bak. Beide geven een weerstand oneindig als ik ze doormeet. Over een paar dagen weten we meer. Groeten, Jeroen
Link naar reactie
Goede morgen, Ik ben bang dat je gelijk hebt, Harry. Ik heb beide sondes vervangen. Voorheen had ik E72 en E73 foutmeldingen. Nu alleen nog E73. Is er een mogelijkheid om het relais te controleren, én... eventueel alleen het relais (met wat soldeerwerk) te vervangen. De complete module kost €150. https://shop.aeg.be/nl/wassen/wasmachines/elektronica/printplaatset-wasdroger/p/1324478203 Alvast bedankt voor de hulp. Groeten, Jeroen
Link naar reactie
https://elektrotanya.com/electrolux_ewm25xx_ewm35xx_sm.pdf/download.html pagina 120 is de module, gaat dan om het relais in blokje 7. Pagina 114 is jou machine, de droger module is blokje 28. De 4 relais zijn gelijk aan elkaar. Controleer de soldeer verbindingen en anders de relais in blokje 7 en 6 omwisselen en kijken wat hij dan doet. Indien hij het dan wel dot is het relais defect. Dan graag alle info op het reials even vermelden of een duidelijke foto maken en ergens plaatsen waar we hem kunnen zien. Relais kost normaal minder dan € 5,00 Downloaden van de manual doe je via het CAPTCHA stukje bij "ik ben geen robot"
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Eindelijk er aan toe gekomen om de module te verwijderen. Voor ik repareer, eerst kijken of de machine zijn wasfunctie behoudt zonder de module. Het relais is een Song Chuan 812H-1C-C E F 12 V/DC https://www.conrad.be/p/song-chuan-812h-1ccef-12-printrelais-12-vdc-10-a-1x-wisselcontact-1-stuks-504116
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...