Ga naar inhoud

AEG lavamat wil niet starten


Kelly-161

Aanbevolen berichten

Beste, Ik heb een AEG lavamat 64850L (91452556600). Vorige week besloot deze om helemaal niets meer te doen. Al snel bleek dat het 7-potig IC'tje en zijn bijborende weerstand het begeven hadden. Beide vervangen, probleem opgelost voor een paar euro. Althans dat dachten we. 2,5 wasbeurt later stond het display ipv op 0 weer op de begintijd van het wasprogramma. Als ik een nieuwe cyclus wilde starten, kreeg ik Err te zien op het display op het moment ik op de startknop druk. Na uitlezing van de foutcode, blijkt dit E66 te zijn. Dit zou een probleem zijn met de verwarmingsrelais. Ik kan echter geen fout vinden aan dit relais of aan het verwarmingselement. Om uit te zoeken waar het fout liep, heb ik de servicecyclus gestart (startknop+temp.knop indrukken en keuzeschakelaar naar rechts draaien). Bij de eerste paar stappen geeft hij telkens foutcode E66 tot op een bepaald moment je het deurcontact hoort klikken. Vanaf dat moment voert hij alle stappen uit en kan ik ook een gewone wascyclus starten. Dit is wel enkel het geval, zolang het deurcontact geschakeld is. Vanaf het bimetaal terug afgekoeld is en de deur dus niet meer vergrendeld is, komt de foutcode weer tevoorschijn. Er zit ook geen logica in de stap waarin het deurcontact schakelt. Dit moet in principe al gebeuren in de 2e stap, soms is dit al in stap 3, soms pas enkele stappen later. Ik heb het deurcontact gedemonteerd, de plasric pootjes rond het bimetaal zien wat bruin. Daarom het metaal boven/onder bimetaal en de contacten (3-4-5) opgeschuurd, de bedrading en het contact doorgemeten en zie nergens iets vreemd. Het probleem lijkt dat het bimetaal geen aansturing krijgt om op te warmen en de machine daarom al in storing gaat op de moment er op start gedrukt wordt. Als ik het contact manueel schakel, kan ik de machine wel starten. Daarom dacht ik dat het misschien de triac van het deurcontact is dat kapot is. De solderingen hiervan lijken wel in orde, waardoor ik een slecht contact bijna uitsluit. Vreemd genoeg lukt het opwarmen van het bimetaal uiteindelijk wel als we in de servicecyclus zijn. Dat doet me dan weer twijfelen over de triac, hiervan zou ik denken, kapot of niet kapot en niet de ene keer wel en de andere keer niet. Ook het feit dat het bimetaal uiteindelijk wel opwarmt laat me vermoeden dat het deurcontact zelf niet kapot is, maar dan blijft het mij een raadsel waar de foutcode wel door wordt veroorzaakt. Hopelijk kan iemand me helpen.
Link naar reactie
Goed uitzoek werk maar mogelijk word je op het verkeerde been gezet. E66 is een rot fout, meestal aardsluiting in het verwarmings element of de bekabeling hiervan, soms het verwarmings relais op de elektronica module, soms koolborstel gruis op de elektronica module en een slechte soldeer verbinding van het verwarmings relais. Reset de machine eerst eens (test mode en dan doordraaien naar de 10de positie en Start/Pauze en de toets er naast(tijd/kort/extra kort?) samen indrukken en ingedrukt houden voor minimaal 5 seconden totdat de lampjes uit gaan.
Link naar reactie
Als ik het mij goed herinner heb ik dat resetten in mijn zoektocht naar de oplossing reeds uitgevoerd. Ik kan me niet meer herinneren of de machine direct daarna weer werkte, maar de fout is sowieso teruggekomen aangezien ik ze nu nog steeds heb. De enige nieuwe bevinding op dit moment is dat we tussen één van beide COM-pootjes en de OUT-poot van de triac van het deurcontact een weerstand meten van 400-500kOhm, de weerstand tussen het andere COM-pootje en de OUT-poot is oneindig. Er zitten nog enkele van die triacs op de printplaat(type ACS1026T) en daar meten alle verbindingen tussen COM en OUT een oneindige weerstand. Dit doet ons vermoeden dat het toch de triac zou zijn en deze willen we nu vervangen. Maar alsnog blijft het me een raadsel waarom ik de deur van de machine in servicemodus wel kan laten vergrendelen en de machine op die manier dus toch kan laten wassen... Het vervangen van de triac staat op de planning voor vandaag of morgen (afhankelijk of ze hem binnen hebben in de elektronicawinkel). Als het vandaag niet lukt, dan test ik het resetten vanavond nog eens. Ik laat door mijn helper met soldeerbout ook zeker de verbindingen van het relais nakijken Moest u nog andere tips hebben, zijn deze zeker welkom.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Dag Harry, tot op heden nog geen succesverhaal wat betreft mijn wasmachine. De triac is vervangen geweest, maar sinds toen lukte het me niet meer om een wascyclus te starten, ook niet in de testmodus. Het deurcontact schakelde niet meer en nog steeds foutcode E66 die tevoorschijn kwam. Dan heb ik een poging gedaan om te meten of er ergens een verbindingsfout was tussen printplaat en deurcontact. Jammer genoeg heb ik toen een kortsluiting veroorzaakt (waarschijnlijk met de meetpin klem 3 en 4 tesamen aangeraakt terwijl de andere pin verbonden was met klem 5). De triac die we vervangen hadden is ontploft en een zwarte vlek op klem 4 van het deurcontact. Ondertussen had mijn solderende vriend de originele triac getest en volgens hem was daar niets mis mee. Dus de printplaat gecontroleerd op eventueel nog meer ontplofte/kapotte onderdelen en de originele triac er terug opgesoldeerd. Ik hoopte dat ik dan terug kon wassen zoals ervoor, via de testmodus de deur vergrendelen en machientje starten. Jammer genoeg, ook geen succes. Dan een poging gedaan om het deurcontact manueel te schakelen, zodat de machine zou denken dat de deur vergrendeld is. Als ik de machine dan start, begint hij met water wegpompen, zoals hij normaal doet, maar vanaf de echte wascyclus begint, springt de tijd op 0 en is de machine zogezegd klaar. In testmodus (met manueel geschakeld deurcontact) lijkt hij de eerste stappen uit te voeren: hij vult water en pompt het ook weg, maar foutcode E43 verschijnt. Vanaf de stap waar de verwarming erbij komt, merk je dat dit verwarmen niet gebeurt, eveneens foutcode E43. De volgende stap, wanneer de motor moet beginnen draaien gebeurt het water vullen, maar dan krijg ik foutcode E52. De laatste stap geeft ook een foutmelding, maar ben niet meer 100% zeker dewelke. Ik heb sowieso ook foutcode E68 al zien verschijnen rond die positie in het testprogramma. In de hoop dat het gewoon aan het deurcontact zou liggen (ookal hebben we er niets eigenaardigs aan ontdekt), heb ik een ander besteld, maar ook daarmee geen succes en dezelfde foutcodes... Hopelijk kan jij me nog tips geven waaraan het zou kunnen liggen. We zijn nu al zolang op zoek naar de oplossing en zou deze ook graag willen vinden :-) Voorlopig wil ik dus nog geen nieuwe wasmachine kopen :-) alvast bedankt
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...