Ga naar inhoud

AEG Lavamat Efo foutcode terwijl hij uit


manon-169

Aanbevolen berichten

Wie kan helpen? Onze AEG Lavamat is buiten de garantie periode en we willen graag kijken of we eerst zelf ermee veilig aan de slag kunnen. Wat is er aan de hand: Vanmorgen werd ik wakker en terwijl de wasmachine uit stond kwam er toch geluid uit. Ik hoorde de motor of pomp. Toen ik hem aan zette zag ik de foutcode ef0. Na verdere inspectie zag ik een laag water in de lekbak staan. We hebben de stekker eruit gehaald en de watertoevoerkraam dichtgedraaid. Er zit een waterstop op de kraan, kan het zijn dat deze kapot is of is er een ander probleem? Het vreemde van alles vind ik dat de machine uit stond en 2 dagen geleden voor het laatst gedraaid had, toen was er nog niks aan de hand.
Link naar reactie
EF0 is inderdaad een lekkage detectie. Waarom hij lekt kan ik zo nog geen antwoord op geven, mogelijk blijft het inlaat ventiel iets open staan waardoor het water nivo te hoog word en hij overloopt. Je zou dan de kuip ook geheel vol moeten zien staan. Wat ook kan is dat je ergens een lekkage van een slang of de pomp hebt of een gaatje in de kuip. Achter kant er af en kijken waar je hem ziet lekken. Heb je pas het filter gereinigd? Zo ja: zit de dop wel goed vast. Mag ik het type nummer en het PNC nummer, beide staan in de deurrand.
Link naar reactie
Beste Harry, Bedankt voor je reactie! Hier even alle nummers die op de sticker staan: Model: L74850 Productnunmer: 91452622 00 Type: HI054323 Serienummer: 90300134 In je eerste optie heb je het over een inlaatventiel. Waar zou dat moeten zitten? En wat is precies de kuip? Ik heb nu de watertoevoerkraan dichtgedraaid. Om eea te kunnen testen moet ik hem neem ik aan weer open draaien? Als zo’n inlaatventiel lekt zou de machine dan ook niet moeten draaien? Want het gekke van alles vond ik nog wel dat ik de maschine helemaal niet in gebruik had en dat hij zelfs uit stond. De waterstop zou er dan toch voor moeten zorgen dat er geen water naar binnen gaat? Of zit het anders in elkaar? Het filter heb ik niet onlangs schoongemaakt.
Link naar reactie
je bent een cijfer vergeten, het moet zijn 91452[B]5[/B]62200 Bij deze machine werkt de aquastop alleen als de aanvoer slang zelf gaat lekken, niet bij een lekkage verder op in de machine. Het https://shop.aeg.nl/Wassen/Wasmachines/Elektronica/Elektrisch-ventiel-debietmeter-wasmachine/p/4055125225 is de unit waar de water slang op binnen komt en deze verdeelt de water stroom in 3 delen. Bovenblad er af en je ziet hem zitten. Hierin zitten rubberen klepjes en deze kunnen door kalkaanslag blijven plakken waardoor de machine langzaam vol loopt.Dat hij vol loopt zou je moeten kunnen zien, de trommel zou dan vol water moeten staan. De trommel is het deel waar je je was in doet, de kuip is de kunststof bak die er om heen zit. Die zie je ook zitten als je het bovenblad of achter paneel verwijderd. Als je het achter paneel verwijderd, zie je dan ook water op de bodemplaat liggen? Zo ja probeer dan te achterhalen waar dit weg komt.
Link naar reactie
Beste Harry, Ik heb het deksel eraf gehaald. In de trommel had ik geen water zitten. In de bak volgens mij ook niet. Ik kan ook nergens in de machine iets vinden wat erop wijst dat hij daar gelekt zou hebben. Alleen bij het inlaatventiel[U] voor[/U] hij de wasmachine in komt zie ik een opgedroogd druppelspoor lopen. Ik heb nu de filter schoongemaakt, alle rubbers en ook de bak voor de wasmiddelen, nadat ik deze eruit trok zag ik onder de bak een laagje waspoeder liggen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Ik heb alles iig schoongemaakt en heb eventueel een nieuw inlaatventiel liggen. Ik zou ook eerst kunnen kijken of het schoonmaken van alles en het goed aandraaien van de slang naar inlaatventiel heeft geholpen. Kan ik hem met open deksel laten draaien? of is het al genoeg om hem enkel aan te zetten, hij lekte immers juist toen hij uit stond...
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...