Ga naar inhoud

AEG Lavamat 88689FL maakt programma niet


Ab-185

Aanbevolen berichten

Dag Harry, Sinds kort maakt de WM het lange programma katoen 60 graden niet meer af. Korte programma's maakt hij wel af. Ook geeft hij geen storingscode (E--) aan. Dat maakt het lastiger. Ik heb de afvoerpomp schoongemaakt, zat alleen maar 10 cent in. En de afvoerslang gecheckt of die goed zat. En de aanvoerzeefjes schoongemaakt. Maar heeft niet geholpen. Hoe moet ik resetten? Type: FLI066HB3 prod.nr: 914531208 00 Ser.no: 133 00044 Ik hoop dat je me kan helpen!
Link naar reactie
Hlo, Als technicus zijn wij zeker op de hoogte van elektrische veiligheid en normen. Het openen van de wasmachine is dan ook volledig op eigen risico en dient uitgevoerd te worden door een geschoolde vakman... Laat 1 klein programma de volledige cyclus afmaken. Beste hiervoor is centrifugeren of pomp- programma. Nadat het programma volledig is doorlopen zet je de selectieknop op stand NUL of uit. Blijft je toestel echter hangen in dit programma, dan zou de software moeten geherprogrammeerd worden door een technieker. Ook is het zo dat sensoren in je toestel, door gebruik, snel aan hun grenswaarden komen en de Hoofdmodule dient geprogrammeerd te worden met andere waardes. = UPDATEN OPENEN van de machine legt de contacten bloot indien men dit doet staat men in voor eigen verantwoordelijkheid. Nogmaals er staat 230V op de contacten. DE KEUZEKNOP MOET OP "NUL" staan en het display uit. Ieder toestel bezit tegenwoordig een Compute of PC module. Men kan deze resetten op gebruikersniveau, maar ook resetten op fabrikant-niveau. Daarvoor dien je het frontpaneel bovenzijde te om te keren. Bovenplaat eraf door achteraan, onder de plaat 2a3 kruiskopschroeven los te maken. Frontpaneel maakt men los door bovenzijde, vooraan en wasbakzijde de bevestigingsschroeven te verwijderen. Leg nu het frontplaatje omgekeerd op je machine. Dus met de knop naar beneden en de bedrading aan de bovenzijde. Op de hoofdmodule kan er op 2 manieren RESET aangegeven zijn. 1e)dmv een groen of rood bolletje waaronder een printschakelaartje zit. hierop drukken met een balpen is voldoende. 2e) aan de zijde waar al de fiches zitten staat ergens RST of Reset. op de kunststof behuizing gedrukt. Deze 2 pennetjes,aan de zijde of op de print, dient men te overbruggen gedurende 2 a 3 seconden. Zeker extra controleren of de keuzeknop op NUL staat. Frontplaat even terug op zijn plaats monteren en toestel zijn opstart laten doorlopen door middel van het centrifugeerprogramma. Lukt dit niet is het noodzakelijk een servicetechnieker langs te laten komen... Laat een UPDATE zeker uitvoeren in je garantieperiode.
Link naar reactie
Dag Peter, Bedankt voor je hulp! Ik heb het centrifugeer/pomp programma gedraaid en dat ging probleemloos. Ik ben best een beetje handig maar om een wm te openen... Dat laat ik liever aan de technici over. Er hoeft maar iets te gebeuren en de ramp is dan niet te overzien! Ik dacht dat je net zoals de vorige wasmachine, 2 of 3 knoppen of een combinatievolgorde van knoppen in kon drukken waardoor je een soft reset tot stand brengt. Is dat niet meer zo??
Link naar reactie
Dag Peter, Bedankt voor je hulp! Ik heb het centrifugeer/pomp programma gedraaid en dat ging probleemloos. Ik ben best een beetje handig maar om een wm te openen... Dat laat ik liever aan de technici over. Er hoeft maar iets te gebeuren en de ramp is dan niet te overzien! Ik dacht dat je net zoals de vorige wasmachine, 2 of 3 knoppen of een combinatievolgorde van knoppen in kon drukken waardoor je een soft reset tot stand brengt. Is dat niet meer zo??
Link naar reactie
Hlo Ab, soft reset is steeds mogelijk / zie handleiding. Ik heb nog eens even verder zitten spitten. Vermoedelijk is het je verwarmingselement. Het water dient een hogere temp te bereiken en de volgende stap na de TEMP meting is het roteren van de wastrommel. Er zijn verscheidene oorzaken betreffende niet vervolledigen van wascyclus. TEMP-METING Het water komt niet op temperatuur of foute temp meting door de THERMISCHE voeler warm water (thermiek). Deze bevindt zich meestal op dezelfde behuizing van de verwarmingsweerstand. DRUK- of NIVEAUMETING Bovenaan, onder de deksel zit meestal een prestostaat die dmv drukverschil waterstand in de machine bepaald. Aan dit onderdeel zitten 2 rubberen slangetjes. 1 gaat naar de kunststof behuizing van de trommel en kan verstopt geraken door zeepresten of vuil, zodat meting te laat of niet nauwkeurig gebeurt. 2e rubberen zwarte buisje hangt gewoon los in de machine. Prestostaat kan men testen door op de koppelingetjes goed te blazen en men moet een klikgeluid horen. Slangetje naar behuizing - trommel of aansluiting op trommel uitblazen met perslucht na afkoppelen van prestost. Opgepast met verwisselen van de buisjes. Enz... Om deze allemaal te kunnen testen dient het toestel geopend te worden. Maar op de eerste plaats vermoed ik toch de weerstand. Heb je verlengde garantie? Verplaatsingskost en diagnose zijn dan gratis en de vervangweerstand kost +/- 70€ anders +/- 200€. Altijd de software laten updaten, dan is het nog gratis ;-)
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...