Ga naar inhoud

Foutcode E12 AEG Was-/droogcombinatie L8


luc.cobben

Aanbevolen berichten

Het PNC nr. is 914605701|00 Na starten droogprogramma loopt eerst de pomp korte tijd, aansluitend draait de trommel, met tussenpozen, diverse keren langzaam rond. Daarna hoor ik een klikgeluid (lijkt op relais)en stopt machine en geeft geluidssignaal en op de display staat E10. Bij uitlezen, na gelijk indrukken toetsen "start/pauze"en "start/uitstel" komt storingscode E12 in display.
Link naar reactie
Machine krijgt niet snel genoeg water binnen of de waterhoogte meting klopt niet. Ook tijdens het droog programma is er water nodig, hiermee word er extra koeling gecreerd. Zeker weten dat filtertje tussen kraan en slang schoon is en dat er voldoende water druk is? Zo ja: verwijder het bovenblad. Rechts boven zit de nivo regelaar. Trek hier het slangetje af, blaas slangetje goed door en zet slangetje weer terug. Wat doet hij nu?
Link naar reactie
Hallo HarryO, Zeefje is in orde en neem aan waterdruk ook, mede daar wasprogramma zonder problemen verloopt. Heb het slangetje aan de onderzijde van de (blauwe) niveauregelaar na loshalen doorgeblazen, echter blijft dezelfde foutmelding geven zoals eerder vermeld. Heb het ook nog eens geprobeerd nadat ik eerst wat water in de trommel heb gedaan, maar ook zonder gewenst resultaat. Reeds mijn hartelijke dank dat je me wilt helpen bij dit probleem.
Link naar reactie
Jammer, maar we gaan verder. De machine heeft een 3-voudig inlaat ventiel met een flow sensor. Zitten alle stekkers hiervan goed vast? Meet de 2 spoelen eens door, moeten volgens mij allemaal de zelfde waarde hebben. De flow sensor zit haaks op de schroefdraad aansluiting. In die sensor zit een glazen buisje met een schakelaartje. Hoor je deze tikken als de machine water in neemt? Is een zeer zacht geluid en mogelijk net niet hoorbaar door het water geluid. Mogelijk kun je hem zien bewegen via een vergrootglas.
Link naar reactie
Glazen buisje kan ik niet ontdekken aan de (blauwe) flow sensor, ook niet via een camera-endoscopie ! Hoor ook geen geluid bij waterpakken ! De 2 (zwarte) kleppen werken beiden afhankelijk van gebruikt wasprogramma. Op de andere (groene) klep staat wel spanning na het starten van het droogprogramma tijdens de met tussenpozen langzaam ronddraaien van de trommel. Merk nu wel dat na enkele minuten de storingsmelding komt zonder het klikgeluid van een van die 3 kleppen. Zoals eerder vermeld ging de storingsmelding toen wel gepaard met een hard klikgeluid van een van de 3 kleppen. Is het de groene klep die voor de watertoestroom bij het droog-proces zorgt en zou daar dan ook het probleem in zitten ?
Link naar reactie
Hallo HarryO, Aansluitend aan jouw advies en mijn vorig bericht ben ik nog wat verder in het probleem gedoken en kom tot onderstaande constateringen. Op zoek naar het glazen buisje in de flow-meter heb ik deze uitgebouwd en zag dit inderdaad op de print gesoldeerd, geschoven in de blauwe behuizing. Zo is het in gemonteerde uitvoering niet zichtbaar. Uitgebouwd stond schakelaar in open stand. Overbrugging van deze schakelaar gaf niet het gewenste resultaat, dus deze heeft m.i. geen oorzakelijk verband met de storing. Omdat ik, zoals in mijn vorig bericht vermeld, het gevoel heb dat de groene klep het probleem is heb ik eens deze connector-contacten verbonden met de rechter zwarte klep. Nu pakt ie water (waarschijnlijk teveel) en begint ook het droogproces. Zit ik dan inderdaad goed dat de groene klep defect is ? Zie trouwens dat deze 3-wegklep veelal te koop is, dat mogelijk met de storingsgevoeligheid te maken heeft !
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...