Ga naar inhoud

wasmachine AEG, trommel draait niet meer


Juup

Aanbevolen berichten

Hallo, Een paar daagjes geleden is onze AEG Lavamat 76640 wasmachine kapot gegaan. Één van de ophangveren bleek door de trommel heen gescheurd te zijn zodat de trommel scheef ging hangen en niet meer draaien kon. Aan de hand van dit forum hebben wij de ophanging weer kunnen repareren en de trommel draait nu weer spoepeltjes. Echter wanneer we de wasmachine willen gebruiken dan blijft de trommel gewoon stil staan. de riem zit er gewoon op. We hebben de elektromotor uitgebouwd en getest en deze doet het gewoon. Kan er in de wasmachine een (thermische)zekering doorgebrand zijn? Alvast bedankt, Juup
Link naar reactie
C9 betekend bij deze machine het zelfde als E52 bij de meeste andere AEG/Electrolux machines. Probleem met de motor, koolborstels of tacho spoel. Is dus inderdaad motor gerelateerd en die heb je er uitgehad. Als alles goed aangesloten is en de koolborstels goed geplaatst zijn dan is de grootste kans een probleem met de tacho spoel. Dit is de spoel op de kop van de motor. Meet deze eens door, moet tussen de 150 en 400 Ohm zijn en een kleine spanning opwekken als je de motor met de hand draaid. In het midden van de spoel zit een magneetje, deze moet vast zitten op de motor as en mag niet gescheurd zijn. Als dit allemaal goed is controleer dan de module waar de bedrading van de motor naar toegaat. Controleer deze op losse contacten, vooral bij de relais, en koolborstelgruis. Mag ik het lange PNC nummer uit de deurrand voor meer onderzoek.
Link naar reactie
Hallo Harry, Ja de wasmachine heeft koolborstels. Ik heb de motor opnieuw uitgebouwd en op een andere voeding aangesloten. De motor draaide zonder problemen. Daarna de Tachospoel doorgemeten. Die gaf 218-220 ohm. Door aan de as te draaien gaf de spoel ongeveer 10V aan. Daarna de print (elektronica module) gecheckt en schoon gemaakt. Voor de zekerheid heb ik de Triac vervangen. Verder niets raars geconstateerd. Daarna alle kabels tussen elektronica module en motor getest op kabelbreuk. Geen breuk Daarna alle kabels naar de elektronica module toe getest op kabelbreuk. o.a. beide zwart/oranje kabels. Geen breuk Daarna de print bovenin bekeken op zichtbare gebreken. niets gevonden. Alles weer gemonteerd en de wasmachine gereset. Programma Kort Centrifugeren gestart maar de trommel draait nog steeds niet. Er verschijnt ook geen foutmelding. De wasmachine maakt gewoon het programma af. Kan het zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb? een therm.beveiliging of iets dergelijks? Juup
Link naar reactie
Soldeer de beide relais eens goed door, solderingen zien er gammel uit. Is de printbaan van het oranje relais heet geweest of is deze smerig? De rest van de solderingen zijn wat mij betreft ook niet echt lekker. Vraag: heb jij dat relais K3 verwijderd of heeft deze er niet ingezeten? Op alle documentatie van 1600 toeren machines zijn 3 relais aanwezig en jou print heeft er maar 2.
Link naar reactie
Hallo Harry heb de relais K1 en K2 opnieuw gesoldeerd. print schoongemaakt en visueel geïnspecteerd maar niets geks kunnen zien. [url]http://www.dumpnow.nl/img=dd8eeb79e1[/url] de WM test gedraaid op Kort Centrifugeren. Bijna op het einde springt de WM weer op C9. reset en nogmaals getest en weer C9. Is het raadzaam om de motor door te meten als de WM op Kort Centrifugeren staat?
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...