Ga naar inhoud

E52 storing AEG Lavamat


KS

Aanbevolen berichten

Goedendag, Ik heb dit forum al even goed doorgespit en diverse opties geprobeerd met wisselend resultaat, want de wasmachine blijft een E52 storing geven en stopt halverwege het programma. Ik heb paar weken geleden de koolborstels al eens los gehad an nagemeten (25 mm over nog). Ook heb ik de borstels toen even schoongemaakt en heeft alles naar behoren gewerkt. Tot vandaag. Het wasprogramma loopt een tijd, maar dan blijft de machine stil staan. Water is warm, programma voor een groot gedeelte doorlopen, maar er is geen beweging meer in te krijgen. Start-ledje knippert rood. Door middel van het uitleen van de code (uitzetten, aanzetten met toetsen Voorwas+inweken naar 95 graden was draaien, loslaten en op stand Centrifugeren zetten) heb ik de code E52 uitgelezen. Iemand misschien een tip wat ik nog meer kan doen om de machine weer draaiende te krijgen? Het betreft een AEG Lavamat 73743 Update, S-No 25170693 (type 74ACCBA 01 a, PNC 914 002475 00)
Link naar reactie
Is als het goed is https://www.europart.nl/zanussi-motor-1325297016-fe1405fd1416-48015000r-wasmachine-04246070/m Ik ga er vanuit dat de borstels er goed in zitten, vrij kunnen bewegen in hun houder en het anker dus ook goed raken. Laat de machine draaien zonder achter zijde en wacht totdat hij weer uit valt. Tik dan met een houten of kunststof stok/schroevendraaier handvat tegen de borstel houder. Reageert hij hier op? Let op dat je niet vast komt te zitten tussen de motor/snaar... Indien dit niet helpt dan het zelfde doen op de motor stekker en achterkant van de motor waar de tacho spoel zit (met die dunne gele of rode draden) Ook geen resultaat? Controleer dan de tacho spoel. Moet tussen de 150 en 400 Ohm zijn en een kleine spanning opwekken als je de motor met de hand draait. In het midden van die spoel zit een magneetje. Deze moet vast zitten op de motor as en mag niet gescheurd zijn. Blaas de motor inwendig goed schoon: koolborstel stof geleid en geeft hierdoor vreemde storingen. Controleer de kabel boom tussen motor en elektronica module EWM2000 Controleer de elektronica module zelf op losse contacten, verkleurde/gesmolten relais en koolborstel gruis.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...