Ga naar inhoud

[SMS] Meerdere SMSjes tegelijkertijd versturen...


anoniem

Aanbevolen berichten

...vanuit een Delphi applicatie met behulp van bijbehorende hardware en een SIM kaart. Dus niet via een of andere online SMS provider. Ik werk aan een systeem dat per SMS noodberichten moet versturen aan een of meerdere personen. Dit aantal personen zal gemiddeld ergens tussen de 20 en de 50 liggen. Helaas moet ik op dit moment ieder bericht 1 voor 1 versturen en dat gaat dus vrij traag. Tussen het eerste en laatste bericht kan gemakkelijk iets van 20 minuten of meer zitten. Ik zoek dus een alternatieve methode. Wat ik dus zoek is een manier om 1 SMS bericht te versturen naar een lijst van nummers zodat iedereen (vrijwel) tegelijkertijd het bericht ontvangt. Dat hier extra kosten aan verbonden kunnen zijn interesseert me geen reet, alleen de vraag of dit mogelijk is en zo ja, hoe? Uiteindelijk zal het geheel samen moeten werken met een Delphi applicatie die (unattended) het systeem in de gaten houdt en reageert zodra een noodsituatie zich aandient. Wat kan een noodsituatie zijn? Hangt een beetje van de gebruiker af, want dit wordt geintegreerd met een zooi andere software die we produceren. Maar denk bijvoorbeeld aan de aandelenmarkt waarbij het programma bepaalde koersen continu in de gaten houdt en een bericht verstuurt naar geinteresseerden zodra de koers fors omlaag of omhoog gaat. In zo'n geval kan iedere minuut die verloren gaat erg kostbaar worden. :-? Maar er zijn andere situaties denkbaar voor dit noodsysteem. Hangt gewoon van de klant af. De klant heeft een systeem dat af en toe een noodsignaal produceert en mijn Delphi code moet dit bericht opvangen en op reageren per email en/of per SMS. Zo, wie weet een goede methode hiervoor die binnen heel Europa betrouwbaar werkt? (Zowel code als hardware.)
Link naar reactie
Ik heb even in de documentatie gekeken van de Siemens TC45 modems die ik gebruik gekeken, maar zie daar geen standaard AT commando's die dit soort zaken kunnen uitvoeren. Ik vraag me ook sterk af of er modems bestaan die dat kunnen. Wellicht is het slimmer om een aantal modems te kopen en die aan te sturen, dan creëer je meteen een soort van backup mocht er een modem defect raken of slecht/langzaam reageren. Wat overigens wellicht ook nog een optie is, is om wel een Siemens TC45 te gebruiken en die met Java te programmeren en vervolgens via Delphi dat modem weer zodanig aan te sturen dat deze SMS berichten gaat zenden. Vanuit de Java software kun je namelijk 3 AT commando's tegelijk uitvoeren, dat zou dus betekenen dat je 3 berichten min of meer gelijk zou kunnen sturen. Of het ook echt werkt weet ik alleen niet ;)
Link naar reactie
Een meerdere-modems optie zal helaas niet werken, vrees ik. Beetje lastig te verkopen aan de gebruiker dat hij meerdere modems nodig heeft om SMSjes tegelijkertijd te verzenden... De Java-optie is ook geen optie, helaas. De hardware die gebruikt wordt is geen normale mobiele telefoon maar meer een soort kastje dat via de seriele poort of USB aan een PC wordt gekoppeld en/of via een telefoonkabel aan een telefoon-centrale. Het is meer een kwestie van het vinden van de juiste hardware die in staat is meerdere SMSjes te versturen. Het schijnt overigens te kunnen met een speciaal abbonnement bij een SMS Center maar daar is ook niet veel betrouwbare informatie te vinden. Meer iets in de vorm van: "Dit is onze software. Wij maken bulk SMSjes mogelijk. Neem nu een abbonnement." Helaas is dit dus wat ik niet wil...
Link naar reactie
[quote:a59b83f192="Workshop Alex"]Een meerdere-modems optie zal helaas niet werken, vrees ik. Beetje lastig te verkopen aan de gebruiker dat hij meerdere modems nodig heeft om SMSjes tegelijkertijd te verzenden...[/quote:a59b83f192]Dat is een kwestie van alles in één doosje stoppen... [quote:a59b83f192="Workshop Alex"]De hardware die gebruikt wordt is geen normale mobiele telefoon maar meer een soort kastje dat via de seriele poort of USB aan een PC wordt gekoppeld en/of via een telefoonkabel aan een telefoon-centrale. Het is meer een kwestie van het vinden van de juiste hardware die in staat is meerdere SMSjes te versturen. [/quote:a59b83f192]De laatste keer dat ik het checkte (en dat was vanmiddag) zag de Siemens TC45 er verdacht veel als een printplaatje uit ;) Wellicht dat je eens met [url=http://www.mcs-nl.com]MCS[/url] zou kunnen bellen, die hebben vrij veel ervaring op dat gebied, wellicht kunnen ze je helpen...
Link naar reactie
[quote:6733eaa091="Bill Gates"]De laatste keer dat ik het checkte (en dat was vanmiddag) zag de Siemens TC45 er verdacht veel als een printplaatje uit ;)[/quote:6733eaa091] Oops... Nu zie ik het ook. :D Ik verwarde hem effe met een normale mobiele telefoon. Komt mede omdat ik ervoor effe met een aantal Siemens toestelletjes heb mogen "spelen"... Mogelijk best wel een goed idee om met een aantal fabrikanten van dit soort devices even contact op te nemen en hen direct te vragen dit tot de mogelijkheden behoort. Verder ook afwachten wat de eindgebruikers uiteindelijk willen. Als ze opeens een "vreemd merk" moeten gebruiken omdat we alleen daarmee bulk smsjes kunnen verzenden dan zullen ze niet snel tevreden zijn.
Link naar reactie
[b:9eac193f06]Update[/b:9eac193f06] Even een mailtje gestuurd naar de mensen van MCS en natuurlijk snel een antwoord terug. Hier komt het:[quote:9eac193f06]Geachte heer Ten Brink, Hartelijk dank voor uw uitgebreide email. KPN heeft in het verleden de mogelijkheid geboden om een groeps-SMS te versturen. De combinatie van SMS-software met 1 GSM modem op een PC aangesloten & de mogelijkheid in 1x een groep van mensen te bereiken bestaat helaas niet meer. Om meerdere GSM modems naast elkaar te gebruiken is een optie, maar kent z'n beperkingen: uitgaand kan men circa maar 6 berichten per minuut per SIM kaart versturen. MCS levert bijvoorbeeld een 19" GSM modembank met 4 GSM modems en 4 compoorten, maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dit de juiste oplossing is. Bijgaand vindt u wel PDF's van zowel het modem als de modembank. Wellicht is het beter om een afspraak met 1 van de GSM netwerkproviders te maken en te 'onderhandelen' over deze funktie. Ik vertrouw er op u voldoende ingelicht te hebben, mochten er nog vragen zijn, dan verneem ik dat graag. Met vriendelijke groeten, (Naam wegens privacy-redenen weggelaten.) [url=http://www.mcs-nl.com]MCS - Mixe Communication Solutions B.V.[/url] (Adres en telefoon wegens privacy redenen weggelaten.)[/quote:9eac193f06] Kortom, balen dus. Heb ik een gebruiker in het buitenland die met zijn provider wel SMS berichten kan versturen naar een vast aantal nummers op hetzelfde moment maar hier in Nederland schijnt zelfs dat niet eens meer te kunnen. Die gebruiker zou echter liever een dynamische lijst van nummers zien en ik eigenlijk ook. Maar ja, als je 300 SMS berichten moet versturen met een tempo van 6 berichten per minuut dan ben je een klein uurtje bezig... Dus meerdere GSM modules tegelijkertijd gebruiken en de SMS berichten verdelen over de diverse modules. Mijn gebruiker overweegt om een systeem te gebruiken met 5 GSM devices, die ieder 2 modules bevatten. Dan gaat het versturen ten minste 10x sneller. Maar het is niet echt een prettige oplossing...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...