Ga naar inhoud

Leren programmeren from scratch


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste mensen ik probeer al een tijd de programeer taal php te leren maar ik kom er geen wijs uit. Nu heb ik de tip gekrijgen om gewoon totaal aan het begin proces van het programmeren te beginnen. Let op!! Ik weet dus helemaal niets van programmeren maar wil het dolgraag leren. Mijn vraag is dus welke boeken( etc) helpen mij van het prilste begin het best op weg om snel en doeltrffend te leren programmeren? Het doel moet zijn het uiteindelijk kunnen programmeren in php en C++. Java komt in het laatste stadium dus is op dit moment niet belangrijk ( of mischien wel). Alle adviesen en tips zijn welkom van de ware kenners natuurlijk. Al vast mijn grootse dank. :wink:
Link naar reactie
een boek halen voor bv C++ en die helemaal doorwerken, en zorgen dat je alles snapt wat erin staat. Daarnaast veel oefenen, oefening baart kunst. Je moet op de eerste plaats de syntax van een taal leren, dat is het makkelijke deel, wat je eigenlijk moet leren is problemen oplossen die je tegenkomt bij het proggen. Het maakt niet uit in welke taal, je moet leren programmeren, niet een taal leren. Net zoals leren praten ipv een taal leren.
Link naar reactie
[quote:17cceea7d0="Rumaro"]Eerst moet je weten wat je wilt: programmeren voor een exe file of programmeren voor een website ?. [/quote:17cceea7d0] Dat hangt er vanaf, ik ben begonnen met de opleiding MCSE en wil daarnaast ook de nodige programmeer kennis in huis hebben. Als systeembeheerder moet je op meerdere tereinen inzetbaar zijn. Dus wat ik er uit op kan maken lijkt dus op dit moment C++ het meest voor de hand leggend. Of zie ik dat verkeerd?
Link naar reactie
Ik ben geen deskundige maar als systeembeheerder moet je naar ik aanneem wel eens scripts maken en dergelijke. Python lijkt me dan een prima keus. C++ is voor het maken van uitvoerbare programma's is imho geen interessante programmeertaal tenzij je echt vet aan de slag wil. Perl zou ook nog kunnen omdat die meer wordt toegepast dan python, maar die heeft allemaal lastige tekentjes en dat heeft python niet.
Link naar reactie
Het is altijd een moeilijke vraag met weke programmeertaal je gaat beginnen. C++ is een mooie taal vooral omdat je ook nog het geheugenmanagement (voor een gedeelte) zelf moet oplossen. Maar je kan ook C# gaan doen. Hierin zit je in dotnet en hier kan je alle kanten mee op (stand alone .exe of webpagina's). Suc6, Josteman
Link naar reactie
C# is idd ook een hele mooie taal, beetje rip of van java maar goed :lol: . Tis wel makkelijker aan te leren dan c++ omdat de taal veel consequenter is. Je hebt veel minder "uitzondereingen" om de normale syntax, en daarnaast leer je mooi object georienteerd denken, terwijl je dat bij c++ niet hebt. (je kan wel object georienteerd proggen, maar je kan dat ook laten, C# kan alleen maar object georienteerd)
Link naar reactie
Pascal wordt vaak aangeraden voor beginners en met Delphi kun je vrij snel leuke programma's maken. Java is een compleet object georienteerde taal, waar delphi een hybride taal is nog...verder lijkt de java syntax wel op c++ en het voordeel is dat je je niet druk hoeft te maken over geheugenmanagement etc. Java is ook nog eens platform onafhankelijk..., maar dat is voor jou een minder interessante eigenschap als MSCE'er... Java is wel langzaam...., maar het is wel een goede opstap voor c++ lijkt me.
Link naar reactie
Zoals de voorgaande poster zegt: Pascal is een erg goede taal om mee te beginnen (en verder mee te gaan). Het is relatief makkelijk te leren en vrij strict. Daarnaast lijkt Delphi een goede toekomst te hebben (Borland is het .NET pad opgegaan met Delphi). Als je niet gelijk met de deur in huis wilt vallen en niet big $$$ uit wilt geven voor Delphi, dan is FreePascal erg interessant. Het is een goede opensource compiler die grotendeels compatible is met Delphi code: http://www.freepascal.org/ Ook is er een RAD omgeving a la Delphi die hard vooruit gaat: http://www.lazarus.freepascal.org/ C# is ook een goede taal om mee aan de slag te gaan. Het is stukken moderner dan C en C++. Daarnaast heeft het veel toekomst, dankzij Microsoft's .NET strategie. Het is een soort Java, dat minder eigenaardigheden heeft, omdat het een aantal jaren later ontwikkeld is (en van de fouten van Java heeft kunnen leren).
Link naar reactie
Vandaag de dag leren programmeren is een extreem lastige taak omdat er juist zo veel diverse ontwikkel-methodes en omgevingen zijn. PHP is een aardige keuze om mee te beginnen omdat PHP op alle platforms gebruikt kan worden. Echter, PHP is meer een zogenaamde webtaal voor het maken van webserver applicaties. En, tja... Da's maar een klein deel van wat je allemaal kunt leren programmeren. In principe is iedereen het er wel over eens dat er drie standaard-talen zijn en dat beheersing van 1 van deze talen een minimum is voor een goede programmeur, maar 2 uit 3 is beter. (En alle drie is het beste!) Deze talen zijn, van moeilijk naar makkelijk: C, Pascal en Basic. Maar ja, tegenwoordig hebben deze talen ook nog hun eigen varianten gekregen. Zo is voor C nu een object-georienteerde versie op de markt met de naam C++ en Microsoft heeft voor .NET ook nog eens C# gemaakt wat in principe een eenvoudige C++ variant is. Basic was voorheen bekend als GWBasic of BasicA en de taal heeft de nodige aanpassingen gekregen. Zo zijn procedures en functies met parameters aan Basic toegevoegd om het GOSUB commando te vervangen. De taal is wat verder uitgebreid met wat extra franje en wat verouderde elementen zijn eruit geknikkerd. Ten slotte heeft Microsoft Basic omgezet naar een volledig object-georienteerde taal onder .NET en is de taal daarnaast als de script-taal VBA in gebruik. Ook voor diverse andere omgevingen (report-generators vooral) is Basic erg populair. En daarnaast zijn er diverse Basic-varianten beschikbaar van andere producenten dan Microsoft waardoor Basic op diverse platforms in gebruik is. Pascal, mijn favoriete taal, is qua moeilijkheidsgraad ergens tussen Basic en C in. Deze taal combineert de sterkere punten van beide andere talen zonder de zwakkere punten over te nemen. Ook hier zijn er diverse varianten hoewel de laatste jaren Borland eigenlijk de grootste Pascal-compiler-producent is. (Beter bekend als Delphi en Kylix.) Pascal is vooral populair omdat Pascal-compilers in het algemeen erg snel zijn vergeleken met C of Basic compilers. Onder Linux zijn in het verleden wel enkele Pascal-compilers geproduceerd tot aan de komst van Kylix van Borland. Helaas hebben ervaren Linux-programmeurs meer voorkeur voor C en C++ omdat dit beter met hun libraries te combineren is. Een andere Pascal-compiler genaamd FreePascal begint langzaam populairder te worden, deels uit protest tegen de hoge prijs van Delphi zelf. Deze compiler is wat primitiever maar werkt verder wel goed. En er zijn ondertussen nog enkele andere Pascal-achtige compilers in ontwikkeling vooral voor de .NET omgeving, mede omdat Borland nog niet goed genoeg presteert onder .NET. Om een goede keuze te maken tussen welke taal het meest geschikt is moet je eerst nadenken onder welk platform je wilt werken. En bij Windows ook effe kiezen voor .NET of niet. En vervolgens welke eisen je stelt aan je ontwikkel-omgeving. Snelle compiler? Snelle code? Platform-onafhankelijkheid?
Link naar reactie
IMHO Basic: Simpel om te leren - maar let er op, ga _gestructureerd_ programmeren, GEEN goto's (lukt je ook niet bepaald met VB trouwens), GOED tabben en VEEL comments plaatsen, anders snap je er later niets meer van. Verder IMHO wel aan te raden, het _kan_ een goede opstap zijn naar andere talen (let wel: ALS je jezelf aanleert netjes te programmeren ;))
Link naar reactie
hey mshrak, ik had precies hetzelfde probleem als jij. Wilde ook graag C++ leren, en kon eigenlijk alleen maar een beetje HTML. Had een boek gekocht over C++, maar dat vond ik erg ingewikkeld. Tegelijkertijd ben ik ongeveer met PHP begonnen en heb C++ maar een beetje links laten liggen. Nu programmeer ik vooral php, maar ik merk dat C++ leren nu veel makkelijker gaat omdat je de syntax al kent en weet wat variabelen, strings, arrays en dergelijke zijn. Ik raad je dus aan om met PHP te beginnen. Dan zie je ook meteen resultaat (dat is bij C++ soms wat teleurstellend), en PHP is ook niet zo 'streng' als C++. Wel handig als je PHP gaat leren is om error_reporting(E_ALL); aan te zetten, je komt er vanzelf achter wat ik bedoel ;) Wat ik ook makkelijk vond is om boeken te kopen in plaats van om alles van internet te leren. Bij een boek leer je alles stapsgewijs en hoef je niet steeds tussen vensters te wisselen. Probeer bijvoorbeeld eens de rode basiscursus boekjes van C++ of PHP, om te beginnen. Die zijn goedkoop, zo rond de 18 euro en leggen op een hele simpele manier uit hoe het werkt en hebben oefeningen en zo. Daarna kan je wat dikkere pillen nemen. En veel rond hangen op programmeer sites helpt ook om het (sneller) te leren. Het is overigens niet zo dat je meteen een goeie programmeur bent; ik ben al jaren bezig en heb het gevoel ook nog steeds een beginner te zijn. In PHP kan ik ondertussen wel wat leuke dingen, maar in C++ kan ik ook nog niet zo heel veel. Ik hoop dat het voorgaande je een beetje kan helpen om het programmeren te leren! Succes! Kasper
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...