Ga naar inhoud

Dos menu maken


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb nu een opstart cd gemaakt, en daar staan verschillende programma's op. Daarbij wil ik een menu gaan maken, dat als je in dos bent, kan kiezen welk programma je laat starten. Nou weet ik niet hoe dat moet. Heeft iemand ervaring, of is er ergens een stap voor stap handleiding te vinden die uitlegt hoe je dat doet. Ik ben namelijk te jong om de dos-tijd meegemaakt te kunnen hebben, dus weet er weinig vanaf. alvast bedankt :lol:
Link naar reactie
Hallo Die Hard Gamer, Tja. Ook ik adviseer dat je een wat modernere programmeer omgeving kiest. Als je kiest om je eigen menu programma te schrijven dan kun je dat in een taal doen die Windows programmeert. Visual Basic is zo een taal. Als je daarna je eigen programma's wilt maken kun je VB goed gebruiken. Als je super wilt worden moet je C++ of iets dergelijks gaan bestuderen. Ik doe het in Liberty Basic. (Alleen voor one day flies?) 1. Venster maken (met eigen achtergrond) 2. Menu 's aanmaken 3. Een hele rij namen in een apart venster (LISTBOX) 4. Dubbele klikken en je programma wordt gerund (RUN explorer). Als je LB (shareware) een paar uur bestudeert kun je dit al. Abcott.
Link naar reactie
Die Hard Gamer, Ik heb een ideetje. Je kunt misschien het commando Filedialog gebruiken. In VB moet je enkele DLL's (USER32 en KERNEL32 geloof ik) openen voordat je het vertrouwde Windows venster ziet waarin je met je muis een Map of een File kunt selecteren. In LB gewoon Filedialog. Ik meen aan dat je als Gamer ook je F1 toets en de ESC toets wilt programmeren? Dan is er wat meer werk aan de winkel. Abcott
Link naar reactie
[quote:be957934d4="gerben"]Probeer dit eens, opslaan als bestand "menu.bat". @echo off [color=red:be957934d4][b:be957934d4]goto START[/b:be957934d4][/color:be957934d4] :START cls echo menu echo 1 notepad echo 2 calculator echo 0 exit menu choice /C:012 Maak uw keuze IF ERRORLEVEL 1 c:\windows\notepad.exe IF ERRORLEVEL 2 c:\windows\system32\calc.exe IF ERRORLEVEL 3 exit GOTO START[/quote:be957934d4] Volgens mij moet die rode regel er nog tussen, anders komt-ie nooit bij je menu aan! 8)
Link naar reactie
Hardstikke bedankt allemaal, Het uitprobeersel van Gerben is gelukt, ( alleen kon ik dan bv de calculator niet starten omdat ik heb van mijn pc verwijderd heb) :lol: alleen nu wil ik het nog op een cd hebben en dat het menu automatich start. Want nu moet ik elker keer als ik het menu wil zien a:\menu.bat typen. Weten jullie ook nog hoe dat moet??? :wink:
Link naar reactie
Nog even een vraagje: Als bijvoorbeeld staat in het menu op nummer 1: calculator en op nummer 2 notepad, welke ik ook kies, hij kiest altijd nummer 1, nou heb ik al dit gedaan : if errorlevel 1 goto calculator (hiertussen dan de notepad, hetzelfde als hierboven) :calculator c:\windows\system32.calc.exe Nou zei ik al dat hij altijd de eerste kiest, hoe moet je dat oplossen? :-?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...