Ga naar inhoud

CAD en SQLserver


Aanbevolen berichten

Om weer eens iets nieuws te doen, wilde ik graag vooraf even weten of zoites kan. Ik wil met een CAD-programma een magazijn ontwerpen. Dus met stellingen en order-pickers etc. Zwaailampjes ...leuk. Op/in die stellingen liggen artikelen bijvoorbeeld verpakt in doosjes, en die staan allemaal weer op een pallet. Maar wat er in die doosjes zit, hoe groot die doosjes zijn, wat ze wegen etc, moet in een database staan (i.d.g. SQL-server) Mijn vraag is eenvoudig: kan een CAD=programma samenwerken met een SQL-server?
Link naar reactie
Ik heb weinig kennis van CAD programma's maar volgens mij hebben deze wel een of andere scripting functies. De vraag is natuurlijk of er een CAD programma bestaat dat gegevens via zo'n script uit kan lezen. In principe, als de script-taal COM componenten kan aanmaken dan ja, erg simpel. Want da's gewoon een kwestie van het aanroepen van diverse ADO componenten. Maar ja, de vraag is natuurlijk of het zelfs mogelijk is om vanuit de een of andere programmeertaal en je database automatisch de tekening samen te stellen zonder daar een CAD programma voor nodig te hebben. Volgens mij produceren sommige CAD programma's namelijk uitvoer die leesbaar is vanuit Notepad. En dan heb je misschien helemaal geeneens een CAD programma nodig.
Link naar reactie
Nou, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Met het cad-programma wil ik het magazijn tekenen (smoel geven, zoals dat tegenwoordig heet). Maar wanneer je inzoemt moeten er gegevens tevoorschijn komen. Neem een stelling in een magazijn, zoom in op een locatie, en vervolgens verschijnen gegevens over een artikel in een schermpje. Die gegevens moeten uit een SQL-database komen. Of neem een vrachtwagen. Teken een laadruimte die je van alle kanten kunt bekijken. Zoom in op een bepaalde stapel producten en op een bepaald moment geeft een pop-upje o.i.d. aan welke producten in die vrachtwagen staan.
Link naar reactie
Ja, precies, je ziet wel eens van die 3D-animaties van ruimtestationnen, rijsimulaties en dat soort dingen. Zoiets, en dan, als je ergens op inzoomt moeten er gegevens verschijnen, en die moeten uit de database komen. Heel eenvoudig idee. Neem nou eens bijvoorbeeld supermarkten. Die bestellen bij een distributiecentrum hun spullen. Die spullen worden verzameld in een magazijn. Deze situatie wil ik met 3D nabootsen, maar tevens moet je wel ergens bestellingen in kunnen voeren. Bijvoorbeeld via Internet. En dan heb je wel een database nodig. Maar ik merk wel dat jullie het eigenlijk ook niet precies weten. Geeft niets, want ik weet het immers ook niet !! :lol: Waar het me eigenlijk om gaat is om administratieve software ook eens leuk om naar te kijken te maken. Gewoon, dat andere kan ik allemaal wel. Ik zoek gewoon een nieuwe uitdaging.
Link naar reactie
Zit ik net mijn boekenplank door te kijken, kom ik een boek tegen: "Inleiding tot 3D in de praktijk". ISBN 90-430-0110-4 en dat boek past leuk bij dit forum want beiden hebben hetzelfde C!T logo. :) Even doorgebladerd en wat zie ik? Een stukje over VRML. Ziet er ook vrij eenvoudig uit, moet ik zeggen. Een VRML bestand kan er als volgt uit zien: [code:1:d153c51a3c]#VRML V2.0 utf8 Shape { appearance Appearance { material Material { diffuseColor 0.8 0.4 0.4 specularColor 1 0.6 0 } } geometry Sphere { radius 2 # straal van de bol } }[/code:1:d153c51a3c] En een mooi HTML bestandje om het in een browser te tonen: [code:1:d153c51a3c]<html> <head> <title>Bol</title> </head> <body> <embed src="bol.wrl" height="100%" width="100%"> </body> </html>[/code:1:d153c51a3c] Je hebt dan wel een VRML plugin nodig maar bij [url=http://www.parallelgraphics.com/products/cortona/]Cortona[/url] kun je die zo downloaden. Daarnaast zijn [url=http://www.w3.org/TR/SVG/]Scalable Vector Graphics[/url] ook wel een aardige oplossing.[/code] SVG is een soort XML-achtige script-taal maar heeft ook een speciale viewer nodig. Deze is bij [url=http://www.adobe.com/svg/]Adobe[/url] te downloaden. Heb je de viewer eenmaal binnen dan kun je [url=http://www.w3.org/TR/SVG/images/script/script01.svg]dit eenvoudige voorbeeld[/url] eens bekijken. In principe kun je beide bestandsformaten gebruiken voor het maken van 3D tekeningen. SVG kan daarnaast ook nog leuke animaties maken. En in principe zijn dit pure ASCII-tekst bestanden die je dus eenvoudig vanuit je programma kunt aanmaken en doorgeven aan de viewer. Zal wel een enorme uitdaging zijn om het helemaal goed werkende te krijgen maar het is misschien een idee. Zeker als je je magazijn via het Internet benaderd. Gaat een gebruiker een magazijn in dan maak je gewoon een SVG aan en stuurt deze naar de webclient. En als je een stapje verder gaat kom je uit bij Flash en andere multimedia-zooi... :D Dus eerst even alles netjes op een rijtje zetten en nadenken wat je precies wilt.
Link naar reactie
Met FlashMX zou je een aardig eind in de richting moeten komen van wat je wilt. Bij macromedia kun je een voorbeeld applicatie zien die een aardige indruk geeft van de mogelijkheden. [url=http://examples.macromedia.com/petmarket/flashstore.html]De pet market[/url] heeft een volledig grafische interface waarbij de data die getoond wordt uit een database gevist wordt.
Link naar reactie
Je bedoelt dat je als het ware je magazijn in kunt lopen en naar artikelen kijken e.d. Dat is nogal wat. Gaat een beetje richting virtual reality, of denk ik nu weer te ver? Ik heb geen idee hoever je met flash kunt gaan, maar mijn beperkte flash-kennis doet me vermoeden dat echte 3D hiermee niet haalbaar is. Ok, 't was maar een ideetje. Ben benieuwd of je gaat vinden wat je zoekt, en naar het uiteindelijke resultaat.
Link naar reactie
[quote:d19614b4e0]Je bedoelt dat je als het ware je magazijn in kunt lopen en naar artikelen kijken e.d. Dat is nogal wat. Gaat een beetje richting virtual reality, of denk ik nu weer te ver? [/quote:d19614b4e0] Maar dat is precies wat ik bedoel. Ik wil iets nieuws doen, en niet een zoveelste applicatie maken. :lol: En ik heb geen flauw idee hoe dat allemaal moet, en dat is juist de uitdaging.
Link naar reactie
Leuk plan, ik denk dat je dan richting eigen 3D engine moet gaan denken en dan ga je toch al snel richting DirectX-gebruik. En daar is voldoende over te vinden op het net of in de boekwinkels. Wat zie je eigenlijk als toegevoegde waarde van het in 3D kunnen volgen van magazijnvoorraden? Of is het meer een voorbeeld. Soort opstapje naar iets nieuws?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...