Ga naar inhoud

[Free-Pascal] 'Oneindige' decimalen


anoniem

Aanbevolen berichten

We moeten voor school een Practische Opdracht maken (wiskunde B1) en we doen het hierbij over pi. We willen onder andere laten zien dat verschillende formules niet allemaal even snel zijn om pi te berekenen. We hebben dus wat programmaatjes geschreven maar de computer wil niet meer decimalen geven (toch wel handig bij pi ;)). Dus hoe maak je het zo dat ie een heel stuk meer decimalen kan weergeven? Ik heb het halve internet al afgezocht maar no luck so far. Dit is een van de vele forumules. Getal 5 moet dus veel meer decimalen weergeven en simpel [b:575d8bb6b6]writeln(4*getal5:0:99);[/b:575d8bb6b6] ervan maken helpt dus niet. [code:1:575d8bb6b6] program pi2; var getal1,getal3,getal4,getal5:real; begin getal1:=1; {getal onder de streep (1)} getal5:=1/getal1; {start getal (1/1)} repeat getal1:=getal1+2; {getal onder de streep word 2 meer (3)} getal3:=1/getal1; {het af te trekken getal (1/3)} getal1:=getal1+2; {getal onder de streep word 2 meer (5)} getal4:=1/getal1; {het op te tellen getal (1/5)} getal5:=getal5-getal3+getal4; {twee berekeningen die herhaald kunnen worden, met onderste getal steeds twee meer (1/1)-(1/3)+(1/5)} writeln(4*getal5); until (2=3); readln; end. [/code:1:575d8bb6b6]
Link naar reactie
[quote:d5d6bec051="Erwtensoep"]Until 2=3??[/quote:d5d6bec051] Ja, een oneindige lus want 2 wordt nooit 3. ;) [quote:d5d6bec051] Je kunt geloof ik bij Write en WriteLn aangeven hoeveel decimalen achter de komma moeten, ik geloof met :[/quote:d5d6bec051] Ik zei dus: [quote:d5d6bec051]Dit is een van de vele forumules. Getal 5 moet dus veel meer decimalen weergeven en simpel [b:d5d6bec051]writeln(4*getal5:0:99);[/b:d5d6bec051] ervan maken helpt dus niet.[/quote:d5d6bec051]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...