Ga naar inhoud

Open-source?


anoniem

Aanbevolen berichten

Wat vinden jullie van open-source? Is het niet gewoon een soort van aandachttrekken en zitten er geen risico's aan? In Linux download je gewoon sourcecode's (is ook niet zo groot) en compile je die zodat ze passen in je systeem. Dit is bij Windows niet nodig. En heeft het wel zin dat je je source op internet zet, want weinig mensen hebben er echt belang bij. Het is wel klantvriendelijk als je de sourcecode meegeeft bij maatwerk. Bij grote projecten speelt controle natuurlijk ook een rol. En de risico's... Het is natuurlijk wel je eigen werk. Je code kan toch gewoon gejat worden? Als je er dan een licentie op zet zoals GNU, dan lijkt dat hartstikke mooi, maar wie gaat er achteraan als je je eigen programma onder een andere naam op internet vindt? Ik heb ook voor de grap de source van een applicatie op internet gezet. http://emando.compdimension.nl/download.htm , programma heet Lanspam. Leuk voor mensen die ook met Delphi bezig zijn :)
Link naar reactie
Met open source ligt al gauw een beheersprobleem op de loer. - Wie heeft welke versie? - Wat is sowieso de laatste versie? - Wat doe je bij wijzigingen in het datamodel? - Hoe is de overall kwaliteit geborgd? - Wie is verantwoordelijk voor het oplossen van bugs? - Wie is het aanspreekpunt voor de applicatie ? - Hoe houd je de technische en funktionele documentatie kloppend als iedereen naar hartelust zijn of haar goedbedoelde bijdrage aan het systeem levert? - Als je zelf wijzigingen aanbrengt, hoe update je dan zonder problemen? Dat soort dingen dus.
Link naar reactie
[quote:3acd91a505="Laurens"]Met open source ligt al gauw een beheersprobleem op de loer. - Wie heeft welke versie? - Wat is sowieso de laatste versie? - Wat doe je bij wijzigingen in het datamodel? - Hoe is de overall kwaliteit geborgd? - Wie is verantwoordelijk voor het oplossen van bugs? - Wie is het aanspreekpunt voor de applicatie ? - Hoe houd je de technische en funktionele documentatie kloppend als iedereen naar hartelust zijn of haar goedbedoelde bijdrage aan het systeem levert? - Als je zelf wijzigingen aanbrengt, hoe update je dan zonder problemen? Dat soort dingen dus.[/quote:3acd91a505] Ik heb een paar antwoorden :) - daar heb je cvs voor - zie boven - het melden in project mailinglists bijvoorbeeld - door het testen van de software oa. - de medewerkers van het project - zie boven Dit zijn natuurlijk maar voorbeelden, maar voor de problemen die je schetst (die natuurlijk wel realistisch zijn), zijn oplossingen. Groeten, J
Link naar reactie
Open Source bestaat eigenlijk al voor enkele decennia. Er zijn altijd al programmeurs geweest die sourcecode gewoon voor niks weggeven. Helaas is er een hype ontstaan onder bedrijven om patenten aan te vragen voor zo'n beetje alle code die ze ontwikkelen. Zo heeft Unisys bijvoorbeeld de rechten voor het GIF compressie algoritme gepatenteerd waardoor niemand software kan schrijven dat GIF bestanden genereert zonder daarvoor geld uit zijn portemonnee te verliezen. En niet zo weinig ook. Voor software ontwikkelaars is Open Source een goede uitkomst. Het helpt om sneller en goedkoper software te ontwikkelen en stimuleert daardoor veel nieuwe ontwikkelingen. Waar sommige bedrijven problemen mee hebben is dat Open Source niet te overheersen is. Bedrijven die bijvoorbeeld nieuwe technieken willen introduceren (zoals MicroSoft) vinden het niet prettig dat hun verkopen omlaag gaan omdat Open Source goede alternatieven bieden voor hun producten. Open Source is overigens niet perfect. Ik heb veel Open Source gezien vol bugs. Ook aardig wat amateuristisch werk. Tussen de 10 Open Source producten die er bestaan vind je misschien 1 of 2 goedwerkende producten en de rest is gewoon niks. En het probleem is dat slechte Open Source gewoon blijft bestaan terwijl bedrijven die slechte producten produceren gewoon failliet gaan. Open Source is zeker niet van betere kwaliteit dan normale software. Maar ook niet slechter, overigens.
Link naar reactie
Ik denk ook dat open source software makkelijker op internet wordt gezet. Dit topic heb ik eigenlijk gestart omdat ik zelf overweeg om een vrij groot programma open source te maken. Ik doe het niet denk ik. Toen ik ~5 jaar geleden begon met programmeren wou ik graag duidelijke voorbeelden hebben, dus hou ik er nu ook rekening mee dat mensen wel wat kunnen leren van de code. Zelf heb ik er geen (nauwelijks) belang bij.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...