Ga naar inhoud

VB Vraag


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:7535324f8e="Mart77"] Edit: mmm, ik poste op hetzelfde moment als turbo-pascal hierboven :) [edit by TP:] en hieronder :P[/quote:7535324f8e] Jah dat kan. En ik denk dat hij nog niks heeft. /Flameon: dit is wat je iig nodig hebt om te beginnen: -Boek of leraar of tutorial als bron van informatie. -Editor -Compiler De programma's die net genoemd zijn, zijn een editor en comiler en debugger in één. Dus dan heb je alles. (je kan ze downloaden van kazaa, maar daar gaan we niet verder op in want dat is hier strikt verboden)
Link naar reactie
Je kan wel een windows applicatie maken met C++. Heb ff een voorbeeld code van Dev-C++ gekopieerd: [code:1:102765c020] #include <windows.h> /* Declare Windows procedure */ LRESULT CALLBACK WindowProcedure (HWND, UINT, WPARAM, LPARAM); /* Make the class name into a global variable */ char szClassName[ ] = "WindowsApp"; int WINAPI WinMain (HINSTANCE hThisInstance, HINSTANCE hPrevInstance, LPSTR lpszArgument, int nFunsterStil) { HWND hwnd; /* This is the handle for our window */ MSG messages; /* Here messages to the application are saved */ WNDCLASSEX wincl; /* Data structure for the windowclass */ /* The Window structure */ wincl.hInstance = hThisInstance; wincl.lpszClassName = szClassName; wincl.lpfnWndProc = WindowProcedure; /* This function is called by windows */ wincl.style = CS_DBLCLKS; /* Catch double-clicks */ wincl.cbSize = sizeof (WNDCLASSEX); /* Use default icon and mouse-pointer */ wincl.hIcon = LoadIcon (NULL, IDI_APPLICATION); wincl.hIconSm = LoadIcon (NULL, IDI_APPLICATION); wincl.hCursor = LoadCursor (NULL, IDC_ARROW); wincl.lpszMenuName = NULL; /* No menu */ wincl.cbClsExtra = 0; /* No extra bytes after the window class */ wincl.cbWndExtra = 0; /* structure or the window instance */ /* Use Windows's default color as the background of the window */ wincl.hbrBackground = (HBRUSH) COLOR_BACKGROUND; /* Register the window class, and if it fails quit the program */ if (!RegisterClassEx (&wincl)) return 0; /* The class is registered, let's create the program*/ hwnd = CreateWindowEx ( 0, /* Extended possibilites for variation */ szClassName, /* Classname */ "Windows App", /* Title Text */ WS_OVERLAPPEDWINDOW, /* default window */ CW_USEDEFAULT, /* Windows decides the position */ CW_USEDEFAULT, /* where the window ends up on the screen */ 544, /* The programs width */ 375, /* and height in pixels */ HWND_DESKTOP, /* The window is a child-window to desktop */ NULL, /* No menu */ hThisInstance, /* Program Instance handler */ NULL /* No Window Creation data */ ); /* Make the window visible on the screen */ ShowWindow (hwnd, nFunsterStil); /* Run the message loop. It will run until GetMessage() returns 0 */ while (GetMessage (&messages, NULL, 0, 0)) { /* Translate virtual-key messages into character messages */ TranslateMessage(&messages); /* Send message to WindowProcedure */ DispatchMessage(&messages); } /* The program return-value is 0 - The value that PostQuitMessage() gave */ return messages.wParam; } /* This function is called by the Windows function DispatchMessage() */ LRESULT CALLBACK WindowProcedure (HWND hwnd, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lParam) { switch (message) /* handle the messages */ { case WM_DESTROY: PostQuitMessage (0); /* send a WM_QUIT to the message queue */ break; default: /* for messages that we don't deal with */ return DefWindowProc (hwnd, message, wParam, lParam); } return 0; }[/code:1:102765c020] (lekker lang) Dat is een leeg grijs schermpje met een min-max-close. Helaas kan ik geen exe beschikbaar maken, wel screenshot: http://wlynk.bravepages.com/img.jpg (waarschijnlijk moet je deze link kopieren en plakken, vanwege mijn vage host, anders zie je nix)
Link naar reactie
Inderdaad, de "standaard"-compilers voor VB zijn niet gratis beschikbaar; zul je echt moeten aanschaffen. Overigens zijn "personal editions" helemaal niet zo heel duur hoor. En met VB heb je ook wat, althans als je vooral grafische interfaces wilt bouwen. QBasic is leuk om VB mee te leren, maar in de hedendaagse wereld van GUI's vind ik het zelf wat achterhaald. C++ is zonder meer een goed alternatief, alleen in een grafische Windows-omgeving een stuk moeilijker. Vooral de Windows-API, zoals turbo-pascal hierboven al een stuk van heeft vermeld, vind ik zelf een hopeloze killer en vreselijk omslachtig. Een uitstekend alternatief is Qt, een windowing toolkit speciaal voor GUI's. Qt is zowel commercieel aan te schaffen als kosteloos, onder de GPL-licentie. Zie www.trolltech.com. Qt vind ik zelf veel gebruiksvriendelijker dan de standaard Windows-opties. Overigens, als het je vooral gaat om schermen bouwen en alle bouwstenen die daarbij horen, dan biedt Java ook talrijke en zeer toegankelijke mogelijkheden. Maar da's weer een andere programmeertaal.... :)
Link naar reactie
Als je bijvoorbeeld Borland C++ BuilderX download (legaal op hun site, moet je echter wel (kosteloos, geen voorwaarden aan verbonden) ff registreren. Bestand is 307mb groot (o.i.d.) dus je zult wel een beetje verbinding moeten hebben. Dat is een handig drag-'n-drop-programma, waar je makkelijk een GUI kunt bouwen, om je programma. (Heb het zelf (eer)gister gedowned, ben er echter nog niet mee aan de slag geweest, want mijn Dev-C++ compiler werkt inmiddels weer, dus die gebruik ik weer, want ik begin net met C++, waardoor mijn programma's toch aleen maar in console zijn, daarvoor heb ik de 'Borland C++ BuilderX niet nodig) Je kan ook met een VCL aan de slag, maar daar weet ik verder niks van, hoe dat in elkaar steekt is me en raadsel maar dat komt nog wel :D Ik heb C++ gekozen, omdat ik games (wil) rippen, en daar heb je echt geen GUI voor nodig :wink:.
Link naar reactie
Of hoe een vraag over VB toch ergens anders uitkomt :) Als je een engine voor games wil schrijven, dan heb je weinig aan Borland BuilderX...de routines die games gebruiken om een scherm te maken zijn weliswaar gelijk aan die van een normale GUI-applicatie, maar daar houdt het qua visuele interface echt op! Voor games kun je je naar mijn mening beter richten op DirectX (de SDK is gratis te verkrijgen, wel veeeeeel MB) of het eenvoudiger alternatief SDL (www.libsdl.org). Overigens: VB is tegenwoordig ook voorzien van uitstekende functionaliteit om games mee te maken. Alleen is de performance nooit helemaal die van een C++ versie...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...