Ga naar inhoud

[PHP] Probleem met fopen


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met een php-programma dat door middel van een installatiescript [PHP] een bestand schrijf met databasegegevens. Schrijven gaat gewoon met [code:1:e9d62c3968] $fp = fopen("bestand", "w"); fwrite($fp, "tekst"); fclose($fp); [/code:1:e9d62c3968] Dit werkte prima onder //localhost [apache onder windows], dus daar zit het probleem niet. Toen ik het draaide op de uiteindelijke server [apache onder linux], kreeg ik een Permission denied. Apache heeft dus geen rechten om te schrijven. Ik las hier ergens in een topic de tip om een leeg bestand met dezelfde naam te uploaden en dat te laten overschrijven. Afgezien van het feit dat dit ook niet werkte, wordt ergens anders in het programma ook naar bestanden geschreven waarvan de naam niet vast staat, dus dat is eigenlijk ook geen optie. Enige oplossing lijkt te zijn om die directory handmatig te chmodden naar a+w (schrijven voor iedereen), maar dit lijkt me persoonlijk niet echt veilig. Bovendien ontdekte ik iets anders: op dezelfde server staat ook vBulletin geïnstalleerd. Deze schrijft tijdens de installatie ook een bestand, en dat werkt wel [ik weet niet of dit bestand van te voren in al dan niet lege vorm aanwezig was, maar aangezien dit in de andere directory ook niet werkte, lijkt me dit niet relevant]. Het enige verschil tussen de directories: [code:1:e9d62c3968] drwxr-xr-x 6 user psacln 4096 May 19 15:22 beta // programma drwxr-xr-x 8 user psacln 4096 Apr 16 20:30 forum // vBulletin [/code:1:e9d62c3968] Het enige verschil, afgezien van de naam en datum, is het getal voor de usernaam, waarvan ik de betekenis niet ken. Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? NB.: ik weet niet of het van enige relevantie is, maar vBulletin kan wel gebruikmaken van mail(), en mijn programma geeft een fout bij gebruik daarvan... [edit]Ik weet niet of dit het goede forum is; zo niet, verplaatsen maar :-)[/edit]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:7be48cea80="Grezly"]dit is maar een cvoorbeeld, doe eens chmod 777 naar het bestand, zo is alles voor iedereen bereikbaar, maar dan kun je gelijk zien of het lukt. Veel suc6[/quote:7be48cea80] chmod 777 werkt, zoals verwacht, wel. Ik heb dat ook maar als oplossing aangenomen, hoewel het me desalniettemin verbaast waarom vBulletin wel lijkt te kunnen schrijven...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...