Ga naar inhoud

Indesit IWE81682 maakt tikkend geluid al


Frank-Knot16

Aanbevolen berichten

Na het succesvol verhelpen van het afpomp probleem door de bruikbare adviezen hier hebben we enkele weken ongestoord van de wasmachine kunnen "genieten". We draaien bijna altijd met een volle machine en tijdens het centrifugeren hoor je bij bepaalde toerentallen wel een ietsje gillen (de lagers?), maar niet onoverkomelijk en waarschijnlijk een logische gevolg van de overbelasting door de zware klappen die de machine maakte tijdens het centrifugeren zonder pompen. Onlangs merkte ik echter dat de machine bij een klein tussendoor wasje opeens een geluid maakte alsof er iets hards in de trommel zat. Inspectie toonde echter niets aan in de trommel. Vreemd genoeg was dat geluid weer weg nadat de machine vol beladen werd gebruikt. Afgelopen weekend was het er opeens weer toen we weer een nagekomen stel kledingstukken wasten. Je hoort het geluid dan ook bij normaal wassen, alsof er iets in de trommel zit. Maar het is dus daarbuiten, tussen trommel en kuip denk ik. Ik heb het inmiddels ook gehoord bij een volledig lege machine. Zijn dit de lagers? Of iets anders. Is er bij deze machine wat aan te doen (de kuip lijkt 1 geheel)
Link naar reactie
Als je met een zaklamp door de gaatjes van de trommel de gehele kuip controleert zie je dan iets vreemd of slijt sporen? Verwijder bovenblad en achter paneel. Controleer de ophang veren en de bevestiging van de schokbrekers. Controleer de stabilisatie/contra gewichten: zitten deze goed vast? Druk de kuip eens met de hand langzaam naar beneden: bijgeluiden? Druk de kuip eens snel met de handnaar beneden: bijgeluiden? Controleer de ophanging van de motor. Controleer of het snaarwiel goed vast zit op de kuip as. Als al deze controles niets opleveren dan blijft eigenlijk alleen maar de lager set over. En dan word het inderdaad de https://www.google.nl/search?ei=W1alW-rQJoickwXM44_YAQ&q=C00269168&oq=C00269168&gs_l=psy-ab.3...1051848.1051848.0.1053099.1.1.0.0.0.0.114.114.0j1.1.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.uwjWWrkMqe4 Kosten tussen de € 150 en € 200
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Na nog wat waarnemingen (dat het geluid vooral optreedt tijdens het opspinnen van de trommel) denk ik dat het geratel niet uit de trommel maar uit de motor komt. Misschien is daar nog wat aan te doen ? reviseren? Of betekent dat ook economisch total loss. ZIjn er misschien ergens 2e hands motoren te vinden, zoals bij auto's?
Link naar reactie
Snaar eraf getrokken. Motor laten draaien met de hand en zelf (centrifugeren). Geen bijzondere geluiden. Voelt ook goed. Daarna met de hand aan het wiel van de trommel gedraaid. Daar direct bijgeluid. Wiel erafgehaald. Op de buitenkant van het lager zat allemaal zwarte aanslag (roet). Schoon gemaakt. Een beetje olie op de buitenkant gedruppeld en de trommel gedraaid. Bijgeluid onmiddelijk weg. Snaar er weer op, bijgeluid blijft weg. Machine draait weer en mooi stil. Conclusie; lagerprobleem. Vermoeden : Vet in lager verbrand door overbelasting toen afpompen niet goed ging (vanwege roet , dat ik ook onder de machine aantrof, op het wiel en de achterpaneel. Maar - smeren van een lager moet natuurlijk niet met olie, maar met vet. Is dit lager van buiten te smeren. Het is niet los te vervangen toch?
Link naar reactie
In theorie moet dan de gehele kuip uitelkaar. Ik zou het anders doen. Je hebt als het goed is een gesloten lager. (Tussen de binnen en buiten ring zit een afdichting van een dun stukje metaal of rubber.) Deze afdichting kun je er voorzichtig uitwippen met een naald of zeer dunne schroevendraaier. Nu kun je er kogellager vet in drukken. Druk de afdichting er weer voorzichtig in en kijk of hij nu nog stil is.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...