Ga naar inhoud

Erg of niet?


Aanbevolen berichten

Dag volk,

Valt het jullie ook op dat er meer posts komen over VB??

Volgens mij raken of meer mensen in RAD (rapid app development) of meer mensen komen naar dit forum.

Niet discrimerend bedoeld hoor .. maar ik ben blij te zien dat meer mensen een eerste stap maken met RAD :smile: Ik hoop dat jullie wat later ook wat kijken naar talen als C++ of C#. Ik heb nu het gevoel dat wij alleen maar RAD'ers zullen hebben 8) (ook niet erg)

Link naar reactie
quote:
Originally posted by yoleri: Dag volk,

Valt het jullie ook op dat er meer posts komen over VB??

Volgens mij raken of meer mensen in RAD (rapid app development) of meer mensen komen naar dit forum.

Niet discrimerend bedoeld hoor .. maar ik ben blij te zien dat meer mensen een eerste stap maken met RAD :smile: Ik hoop dat jullie wat later ook wat kijken naar talen als C++ of C#. Ik heb nu het gevoel dat wij alleen maar RAD'ers zullen hebben 8) (ook niet erg)


Tja, 's-werelds meest gebruikte programmeertaal. Zo bezien is VB hier eigenlijk nog ondervertegenwoordigd. Ik heb echter sterk het gevoel dat het komt omdat steeds meer mensen zo'n illegale kopie hebben van MS Visual Studio, daar zit vaak de MSDN niet bij. Want kijk toch eens naar het nivo van veel vragen. Het antwoord kun je meestal zo uit de help halen. Maar dan moet je die wel hebben natuurlijk.

------------------ Met vriendelijke groeten, Laurens

"Leven is meervoud van lef"

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Bill Gates: [quote:6d43508f88]Originally posted by Laurens: [b:6d43508f88]Tja, 's-werelds meest gebruikte programmeertaal.
Ik lees hier iets anders :smile: http://www.tweakers.net/nieuws/18056

[/b:6d43508f88][/quote:6d43508f88]

Dat is toch alleen maar een verwachting (die, als ik het me goed herinner, haaks staat op de verwachtingen van de Gartner group (kan verdomme het artikel niet vinden, was iets over de houding van Sun die de verdere ontwikkeling van Java frustreert). En dan nog alleen maar geldend voor de VS? Of ben je soms Amerikaan en ga je uit van Amerika = Wereld.

Met gebruiken denk ik toch meer aan fulltime gebruik, en niet aan 'spend some time using'. Dan kun je VB-script ook wel tot meest gebruikte programmeertaal uitroepen omdat veel mensen dat ding wel eens open klikken in Word. Niet dat het van mij niet mag hoor, ik ben niet zo taalvast. Sterker nog, het zal me een zorg wezen in welke taal ik werk, zolang ik maar het gevoel heb dat ik de juiste taal voor de betreffende toepassing gebruik. Ik vind wel de vergelijking VB en Java wat vreemd. Voor desktop applicaties zou ik niet gauw java kiezen terwijl ik voor web-applicaties nooit aan VB zou denken. (Gebruiken wij trouwens ook geen Java voor, weet niet waarom.) Ik zou Java eerder tegenover .NET zetten als er toch een vergelijking gemaakt moet worden.

Oh ja, dan wordt er nog gesteld in het door jou aangehaalde artikel dat de reden voor de overstap (voor zover die daadwerkelijk gedaan wordt en niet beperkt blijft tot even snuffelen). Als de schrijver wat verder had gekeken dan zijn neus lang was had ook hij dit op kunnen diepen:

Hiring: A Costly Solution: Staffing projects with newly hired Java developers is a costly solution. The average across-the-country salary paid to a senior Java programmer is $78,000 a year. With benefits (adding another 20 percent of salary, at least), Java developer compensation reaches $94,000 a year. Java salaries vary from region to region and may rise to $200,000 a year in Silicon Valley. For comparison, salaries paid to the other, popular-language developers who also have the title of senior developer are as follows: COBOL, $65,000; Visual Basic, $67,000; and C++, $75,000 a year. In other words, Java programmers salaries are up to 20 percent higher than legacy developers salaries.

Copyright by Gartner Group, Inc. All rights reserved.

De overstap is voor die Amerikanen puur pragmatisch. Meer poen. De taal zal ze een zorg zijn. Als het geld te verdienen was in 'pak em beet, Fortran zou je een stroom naar Fortran zien.

------------------ Met vriendelijke groeten, Laurens

"Leven is meervoud van lef"

[This message has been edited by Laurens (edited 03-01-2002).]

Link naar reactie
quote:
Valt het jullie ook op dat er meer posts komen over VB??

VB is denk ik de perfecte taal om mee te beginnen. Wanneer je meteen met C oid start dan valt en heel groot gedeelte snel of omdat het te moeilijk is. Maar ik zou zeggen blijf meer vragen stellen over vb of andere RAD tools, want vaak is er meer mogelijk dan je denkt.

grtz

---------------------------------------- There are two rules for success in life:

Rule 1: Don't tell people everything you know.

[This message has been edited by [DarthV] (edited 04-01-2002).]

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Laurens: Voor desktop applicaties zou ik niet gauw java kiezen terwijl ik voor web-applicaties nooit aan VB zou denken. (Gebruiken wij trouwens ook geen Java voor, weet niet waarom.) Ik zou Java eerder tegenover .NET zetten als er toch een vergelijking gemaakt moet worden.

Vind ik ook. Ik zou juist zeggen dat Java geen RAD is :grin:

Maar Laurens ... eerlijk gezegd ... ik heb een legale kopie via school etc etc ... maar met MSDN kan ik nie uit de voeten. Noem mij maar stom, maar echt. Vandaar mijn aanwezigheid hier. Als het jullie ook opgevallen is heb ik in een gouden verleden topics/replies gepost betreffende VB. Her en der wat over andere talen. Maar nu ik meer bezig ben en ook meer ontwikkel stel ik mijn vragen amper. Ik ga het zelf achterna. Ik kijk naar voorbeelden waar in dat code bijv. wordt gebruikt. Vandaar ook mijn lange afwezigheid hier.

Zelf ben ik van een VB'er een C++'er geworden. Niet meer RAD maar programmeren zoals programmeren onder mijn definitie valt.

Ik ben zelf ook ooit begonnen met VB (eerst Java voor een korte periode van een half jaar). Nu ben ik bijna alleen maar bezig met C++ en OpenGL. Vandaar ook mijn opmerking en mening dat ik het leuk vind dat er meer mensen met RAD aankomen.

Well ... u guys ... u are stick with me and I'm ready to share my pity knowledge with you guys. Yoleri is back.

------------------ Een kat valt niet ver van de boom

Link naar reactie
Nu zou het best eens kunnen dat mensen een illegale kopie van Visual studio hebben, maar graag wil ik weten hoe de mensen hier tegenover staan, want daar lees ik weinig over. Mijn mening is de volgende: het is a. handig om "gratis" te kijken of het iets is om door mee te gaan, zonder eerst een paar honderd gulden te besteden; b. Heeft Bill nog niet genoeg geld?
Link naar reactie
Gratis kijken kan ook zonder een illegale kopie van Visual Basic want microsoft heeft de control edition van versie 5 beschikbaar gesteld. Dit pakket kan alles wat de normale versie 5 ook kan behalve compileren naar uitvoerbare bestanden.

Aan de andere kant gebeurt het wel eens dat iemand een origineel pakket koopt nadat hij/zij een tijd met een illegale versie heeft gewerkt, maar gezien de prijzen van een Visual Basic Professional of een Visual Studio, geloof ik niet dat dit hier veel gebeurt.

Kopiëren is gemakkelijker, het zijn tenslotte maar drie of vier cd's. En als je al een complete, goedwerkende kopie hebt, waarom dan al dat geld uitgeven voor hetzelfde? Alleen maar omdat je dan "geregistreerd" bent?

Persoonlijk vind ik het wel leuk als er meer vb gebruikers komen, of ze legaal bezig zijn of niet is niet belangrijk. Ik ben één van de weinigen die begonnen is in C++ en de stap "terug" gemaakt heeft naar Visual Basic. En ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van.

------------------ Als de leer niet met de feiten strookt dan dienen de feiten te worden aangepast!

Link naar reactie
Maar waarom dan in VB? Ik heb daar ook ooit eens een tijdje mee gewerkt, maar ik liep na enkele dagen al tegen de beperkingen aan (dat zal wel komen omdat ik meer OO programmeer of zo). Toen ben ik eens naar Delphi gaan kijken en dat beviel toch stukken beter. Betere performace, betere programmeertechnieken, betere programmeer omgeving etc etc.

Dus mijn vraag aan jullie is nu: waarom VB en geen Delphi?

PS: tegenwoordig programmeer ik ook niet meer in Delphi hoor, ik doe alleen nog maar aan Java (applicaties en web) en PHP.

------------------ Pieter78: Als de nood het hoogst is, is Bill nabij.

Link naar reactie
In mijn geval kunnen we zeker stellen dat luiheid de grootste factor is om met VB aan het werk te gaan. Overigens kun je met de api en sub/superclassing een hoop van de nadelen van VB omzeilen of terug brengen. En met de snelheid van de huidige computers zal het verschil in snelheid tussen een VB programma en een C++ programma niet echt veel uitmaken

------------------ Als de leer niet met de feiten strookt dan dienen de feiten te worden aangepast!

Link naar reactie
quote:
Originally posted by HRS: Nu zou het best eens kunnen dat mensen een illegale kopie van Visual studio hebben, maar graag wil ik weten hoe de mensen hier tegenover staan, want daar lees ik weinig over. Mijn mening is de volgende: het is a. handig om "gratis" te kijken of het iets is om door mee te gaan, zonder eerst een paar honderd gulden te besteden; b. Heeft Bill nog niet genoeg geld?

Heel simpel ... Bill Gates maakt een product en hij verkoopt het. Mijn mening is dat het een zwakke smoes is door te zeggen dat Gates genoeg geld heeft. Dat gaat ons niets aan. Die gast verdient zijn brood (ook al heeft hij er genoeg van).

Stom overdreven, maar je kan ook een drugskoerier zijn om te voelen hoe het is om rijk te zijn.

Als student biedt je school wel de faciliteiten aan. Als hobbyist heb je dan inderdaad een dure programma. Als werknemer wordt het waarschijnlijk al door je werkgever aangeboden.

Het gaat hier in principe ook om dat inderdaad meer mensen met RAD aan de slag gaan. Hier zijn verschillende redenen voor en één daarvan is wat Laurens al gezegd heeft: illegale software. Maar een ander reden is dat het meer op "een-luie-reet-zittend-programmeren" aan het worden is. Dus in principe Rapid Application Development. In mijn eerste post kun je het ook merken dat ik het een beetje vertroebeling van programmeren vindt. Net als de overstap van win 1.0 naar win95. Gebruikersvriendelijkheid. Maar zorgt dit niet voor dat het artistieke kant van programmeren wordt aangeschaad?

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Bill Gates: Dus mijn vraag aan jullie is nu: waarom VB en geen Delphi?

Ik denk zelf meer dat VB voldoet aan RAD. Delphi is ook een RAD, maar in mijn beginperiode koos ik voor VB omdat deze gebruikersvriendelijker is. Dat meen ik nog steeds. Trouwens ... met VB kun je ook veel ... zelfs OpenGL programmeren :wink:

Link naar reactie
quote:
Ik denk zelf meer dat VB voldoet aan RAD. Delphi is ook een RAD, maar in mijn beginperiode koos ik voor VB omdat deze gebruikersvriendelijker is. Dat meen ik nog steeds. Trouwens ... met VB kun je ook veel ... zelfs OpenGL programmeren

Ik koos juist voor Delphi omdat ik de syntax helderder vond en de IDE beter.

Ik kan een redelijk aantal talen, Pascal, SQL, C, C++, Assembly maar als ik in mijn vrije tijd programmeer doe ik dat het meeste in Delphi omdat dat gewoon makkelijker is en als ik snel een desktop-applicatie wil maken heb ik gewoon geen zin om na te denken hoe dat ene object met pointers in het geheugen bewaard wordt. Dat we dat op schoolmoeten doen kan ik me voorstellen, want je moet ook iets leren :smile: maar in mijn vrije tijd prog ik lekker in Delphi.

GreetzZzz

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Bill Gates: Dus mijn vraag aan jullie is nu: waarom VB en geen Delphi?

Lijkt me duidelijk. Delphi is passé. 2 à 3 jaar geleden was het voor de desktop nog de vraag of je Delphi of VB koos. Die strijd is gestreden. De Gartner-groep kwalificeert Delphi nu als 'een niche-produkt'. Als zij dat doen betekend dat domweg dat geen bedrijf meer voor Delphi zal kiezen omdat managers zich door dit soort instituten laten adviseren.

quote:
Maar waarom dan in VB? Ik heb daar ook ooit eens een tijdje mee gewerkt, maar ik liep na enkele dagen al tegen de beperkingen aan

Lijkt me sterk dat in zo'n kort tijdsbestek. Riekt naar vooringenomenheid en onwil om de mogelijkheden te ontdekken.

quote:
Persoonlijk vind ik het wel leuk als er meer vb gebruikers komen, of ze legaal bezig zijn of niet is niet belangrijk. Ik ben één van de weinigen die begonnen is in C++ en de stap "terug" gemaakt heeft naar Visual Basic. En ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van.

Hoezo stap terug? Het hoeft toch niet of/of te zijn. Je pakt gewoon de tool die het beste bij het op te lossen probleem past. Om snel goede userinterfaces te maken voor je databases is vb een goede keus. Voor het bouwen van supersnelle rekenmodules ga je naar rockbottom C etc. En daar zie je nu precies waarom Delphi het volgens mij niet gemaakt heeft. Het was/is vlees nog vis. Goed in allebei, maar niet het beste. Daarnaast heeft Borland natuurlijk de boel zelf verknalt door te gaan zwalken met namen en aandachtsgebieden. Nu zijn ze weer terug bij hun oude naam en gaan zich weer bezig houden met waar ze goed in waren (zijn?), maar of er nog wat te redden valt is maar de vraag.

------------------ Met vriendelijke groeten, Laurens

"Leven is meervoud van lef"

[This message has been edited by Laurens (edited 08-01-2002).]

Link naar reactie
quote:
Lijkt me sterk dat in zo'n kort tijdsbestek. Riekt naar vooringenomenheid en onwil om de mogelijkheden te ontdekken.
Klopt, ik kijk als ik nieuwe programmeertaal bekijk echt niet naar de gemakkelijke functies, ik wil meteen weten of het kan wat ik wil. En als dat niet kan, valt het dus domweg af...

En die Gartner-groep zegt wel meer, die zeggen ook dat je geen IIS moet gebruiken, maar Apache. Vraag ik me toch af (als alle managers naar hun luisteren) waarom het aandeel van Apache daalt en die van IIS stijgt...

------------------ Pieter78: Als de nood het hoogst is, is Bill nabij.

Link naar reactie
Managers kijken ook naar andere dingen: GELD

Het klinkt voor ons misschien vreemd maar voor bedrijven is het goedkoper om M$ producten te kopen, ze krijgen daar support bij e.d.

Niet elk bedrijf heeft een Unix goeroe in huis, die moet je weer apart aan trekken en personeelskosten zijn de hoogste kosten voor een bedrijf/organisatie.

Apache is natuurlijk een verhaal apart, want daar is ook een Windows versie van, maargoed als je IIS bij je OS krijgt is de keuze voor evt. externe software met personeel snel gemaakt: NIET dus.

GreetzZzz

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Bill Gates: Klopt, ik kijk als ik nieuwe programmeertaal bekijk echt niet naar de gemakkelijke functies, ik wil meteen weten of het kan wat ik wil. En als dat niet kan, valt het dus domweg af...

Blijf ik toch benieuwd hoe je dat zo snel ziet. Je kunt dan volgens mij hooguit gekeken hebben of er een standaard libraryfunktie of een klasse bestaat voor wat je in gedachte had.

quote:
Originally posted by Bill Gates: En die Gartner-groep zegt wel meer, die zeggen ook dat je geen IIS moet gebruiken, maar Apache. Vraag ik me toch af (als alle managers naar hun luisteren) waarom het aandeel van Apache daalt en die van IIS stijgt...

Ben je nu niet wat dingen door elkaar aan het halen? Het ging hier toch over programmeertalen/ontwikkelomgevingen?

------------------ Met vriendelijke groeten, Laurens

"Leven is meervoud van lef"

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...