Ga naar inhoud

Corel 12 PDF maken


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik sta voor een raadsel, misschien dat jullie me kunnen helpen? Ik heb in CorelDraw 12 een bestand gemaakt voor een leaflet. Alle beelden omgezet naar CMYK en daarna een pdf gemaakt. Bij ons op de printer en op het scherm zag het er redelijk goed uit. Toen ik de bestanden naar de drukker had gebracht en ik de eerste proef uit de pers ging bekijken was de pagina heel flets. Net alsof deze al 20 jaar op een stoffige zolder had gelegen. De beelden zijn gecontroleerd door de drukkerij en deze bleken niet goed te zijn. Het had iets met UCR (teveel zwartwaarde) te maken en het had GCR moeten zijn.... ???? Natuurlijk ben ik niet voor 1 gat te vangen en ik heb het bestand in CorelDraw 10 geopend. Daar zag het er inderdaad precies zo uit als op de proef. Flets. Ik heb het bestand opnieuw gemaakt in CorelDraw 10. Op onze printer kwam het er met vreemde kleuren uit, maar het was toen wel goed om te drukken. Als ik de foto's die ik met PhotoPaint 10 heb bewerkt open in versie 12, zie ik vreemde zwarte foto's. Misschien dat er iets in de instellingen van CorelDraw 12 niet klopt? Ik begrijp er helemaal niets van... :-?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik ken er nu ook zo veel niet van, maar er is mij geleerd dat het altijd beter is (en vooral vanuit niet-adobe software) om het bestand te [b:8b06c9f487]printen[/b:8b06c9f487] als een pdf i.p.v. te exporteren als een pdf. Daarvoor moet je Acrobat (niet de reader) hebben, en dan printen met PDF Printer (denk ik, het is iig NIET Adobe PDF). Bij eigenschappen van die printer kies je dan "printen naar bestand", en het .ps bestandje dat gemaakt wordt sleep je in Distiller (zit bij Acrobat), die er een pdf-bestand van maakt. PDFX1a zou een goede setting moeten zijn om naar een drukker te brengen.
Link naar reactie
Ja, dat is waar maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat de PDF gemaakt wordt van een postscript (.ps) bestand. Vóórdat er PDF bestond, werden die .ps bestanden naar de drukker gebracht (want daarmee weet een drukpers wat hij moet doen. Waarom dan een PDF ervan maken? -> veel kleiner bestand). De manier waarop naar PDF geëporteerd wordt verschilt van programma tot programma, en zo kan een drukpers die PDF niet altijd even goed lezen. Door naar .ps te printen omzeil je dat probleem. Dat is toch hoe ik het heb begrepen, en het is ook niet gezegd dat dat het probleem veroorzaakt, maar het is mogelijk. Als het in CorelDRAW 10 wel gaat, kan je eens kijken of de kleurinstellingen gelijk staan (voor zover color management nog hetzelfde is in 10 en 12). Je kan ook de hele boel in beide CorelDRAWs eens exporteren als een bitmap en dan die 2 bitmaps vergelijken van kleur. Zijn de kleuren van de bitmap van 12 flets in vergelijking met de bitmap van 10, dan zal het wel niet liggen aan de methode waarop een PDF gemaakt wordt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...