Ga naar inhoud

Indesit IWE81682 blijft spoelen en centr


Aanbevolen berichten

Sinds enige tijd doet mijn Indesit IWE81682 vreemd. Programma's duren langer doordat in de laatste spoel / centrifugeergang (de laatste 15 minuten) het apparaat diverse malen besluit om opnieuw water te nemen en de centrifugeergang daarna weer op te starten. Elke keer dat hij dat doet telt hij 1 minuut af (terwijl hij er wel 5 minuten mee bezig is) en gebeurt dan ook zo'n 5-6 keer. Als hij bij 9 minuten is gaat hij alsnog de centrifugeergang afmaken. Dit doet hij alleen als de machine vol is. Tevens valt het me dan op dat hij af en toe enorm staat te schudden tijdens het centrifugeren omdat hij niet constant afpompt. Er staat dan dus soms te veel water in de kuip tijdens het centrifugeren wat je hoort klotsen. Dat duurt even en dan besluit hij weer te pompen en gaat het normaal verder. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Vermoed dat als het programma in de war is dit te duur is om te repareren, het was al geen dure machine en hij is van 2012.
Link naar reactie
Gevonden. Slang losgehaald , doorgeblazen (vrij moeizaam) en dus er maar wat ontkalker doorheen gespoten en daarna wat water onder enige druk. Daarna kon ik er wat makkelijker doorheenblazen. Nog steeds niet heel makkelijk overigens. Machine deed het daarna goed, maar nog niet met een volle lading geprobeerd (wanneer de problemen zich voordoen). Wasmand is nu leeg... Hou jullie op de hoogte. Hoe werkt dit eigenlijk? Waternivo zorgt voor druk in het slangetje en die wordt gemeten in het blauwe kastje?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Heb vorige week het slangetje doorgeblazen en gespoeld. Na terugzetten en was draaien kreeg ik in het programma F05 (pomp). Zag dat de afvoerslang er niet helemaal in zat en daardoor vrij hoog zat. Slang in de stortbak (lager) gehangen en toen deed ie het prima. Ik dacht dat is het.... Maar deze week toch weer de problemen (zonder foutmelding) terug. Nu de slang in de stortbak ligt kan ik zien wat er gebeurt bij pompen. Het valt me op dat de machine vol goed afpompt, maar als ie eenmaal leeg is en gaat centrifugeren blijft de pomp wel draaien maar pompt ie geen water weg. Ook als er inmiddels gecentrifugeerd wordt. Net alsof er een luchtbel zit of zo. Want dan is er dus wel degelijk water, wat klotst. Pas na enige tijd als er weer veel water is "pakt "de pomp weer en pompt ie weer weg. Als ik de slang naar beneden doe zodat er spontaan water uitloopt pakt de pomp het ook op en gaat het water er weer uit, ook als ik de slang weer omhoog beweeg. Ik verdenk dus de pomp of iets bij de pomp. Want hij draait duidelijk wel, alleen doet ie soms niets. Ik heb er nu HG onderhoudsmonteur in gegooid omdat de afvoerslang aardig dicht zat met troep. Het komt er nu krachtiger uit, dus misschien helpt dit wel. Dat het iets met vervuiling is.....
Link naar reactie
De pomp moet blijven draaien tijdens het centrifugeren en draait mogelijk zelfs nog even als de trommel na het centrifugeren al weer stil staat. Controleer de slang tussen de kuip en de afvoerpomp. Bij een aantal modellen zit hier een eco bal in. Deze zorgt er voor dat het zeep niet gelijk in de afvoer verdwijnt. Als deze bal blijft plakken dan krijg je ook vreemde afvoer problemen. Is mogelijk nu al verholen door de machine reiniger.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
Sorry dat het even geduurd heeft maar ik was op vakantie. Het schoonmaken met machinereiniger heeft niet geholpen. Vandaag heb ik de machine op zijn zij gelegd en de afvoerslang met bal open gemaakt en de bal zelf schoongemaakt. Omdat dat niet hielp heb ik de bal daarna helemaal verwijderd. Ook dat hielp niet. Inmiddels had ik geconstateerd dat de machine telkens alleen pompte als er een grote hoeveelheid water was. Tijdens het opspinnen naar centrifugeren draaide de pomp wel maar gebeurde er niets. Als ik dan de afvoerslang omlaag bewoog kwam de waterstroom weer op gang. Als het de bal niet is, dan de pomp. Dus die gedemonteerd. Maar dat blijkt een erg simpel ding, zodat er niets stuk kon zijn. Echter ik zag in de aanvoerpijp naar de pomp dat het pluizenfilter wat erin gedraaid zit de kamer moet afsluiten waar het schoepenwieltje van de pomp draait. En dat gebeurt niet helemaal als je dit pluizenfilter gewoon vast draait maar niet tot het einde. Je kunt hem nog een stuk doordraaien tot ie tegen een aanslag komt. Dan sluit het wel goed af. Pomp weer gemonteerd en pluizenfilter nu tot de aanslag vastgedraaid. En jawel hoor, nu blijft ie pompen, ook kleine beetjes. Ook met bal. Door het pluizenfilter ietsje los te draaien (zonder dat er water uitkomt) stopte de waterstroom weer tijdens pompen. Dan zuigt ie kennelijk valse lucht aan. Ik kan mijn probleem reproduceren en ook verhelpen. Opgelost dus, zonder kosten. Dus, bij een indesit, DRAAI HET PLUIZENFILTER NIET GEWOON VAST MAAR HELEMAAL TOT DE AANSLAG OM DE POMP GOED TE LATEN WERKEN
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Klopt, waarbij het bij mij wel knaagt waarom dit opeens nu optreedt na 5 jaar gebruik. Dat pluizenfilter heb ik heus wel eens eerder open gehad. En ik heb altijd het adagium vast is vast genoeg. Al kun je het eigenlijk nauwelijks een filter noemen... Een korfje zit er bv niet in. Er zitten daar bv ook nooit haren. Die gaan gewoon naar buiten .
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...