Ga naar inhoud

grootte jpeg bestand


Aanbevolen berichten

Hallo, Heb sinds kort een digitale fotocamera (Sony Cybershot DSC-P92). Heb de foto's op de HD van mijn PC gezet en daar hebben ze allemaal een grootte van rond de 2000 Kb (5.0 megapixel) met extensie DSC00001 etc. Als ik de foto daarna open in Microsoft Photo Editor en alleen maar rename (niet resize) wordt de grootte van die foto veel kleiner. Bijv een foto van 2218 Kb wordt na renamen (opslaan als) 813 Kb. Hoe kan dit en betekent dat kwaliteitsverlies????? Geert
Link naar reactie
Als je een beeldbestand opend in een bewerkings programma en daarna weer saved dan wordt het bestand opnieuw gecomprimeerd, meestal met de laatst gekozen compressie of het als "standaart" aangenomen jpeg compressie op 80% kwaliteit. Een foto openen en er niets aan doen en weer saven betekend dat er toch wat mee gebeurd: het bestand wordt opnieuw gecomprimeerd. Het is bij foto's dus niet hetzelfde als bij bv een text bestand welke je zo vaak als je maar wilt kunt openen en opslaan zonder dat er iets aan het bestand verandert. Wil je dus een beeldbestand alleen maar renamen dan doe je dat gewoon in verkenner met rechtsklik/naam wijzigen
Link naar reactie
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe, er is me inmiddels een en ander duidelijk geworden. Rest de vraag: Betekent het kleiner worden van het bestand kwaliteitsverlies of is dat niet noodzakelijk het geval. Aan de andere kant kan je je bestanden ook zo opslaan dat ze groter worden. Is dat dan kwaliteitsverbetering?
Link naar reactie
voor een keer opslaan is er onzichtbaar kwaliteits verlies voor meerdere keren zal het op gegeven moment wel zichtbaar worden het groter worden van een bestand kan nooit beter worden dan wat het is verloren gegevens (door compressie) haal je nooit terug vandaar de hint om tussen opslag in een nietcomprimerende opslag te doen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...