Ga naar inhoud

Wollige wolken bij negatiefscans


Aanbevolen berichten

Ik fotografeer met een spiegelreflex camera en scan de negatieven met de Minolta Dimage scan dual III. Om ze op TV te bekijken scan ik met een resolutie van 1024 X 768, geadviseerde resolutie in bijgeleverd programma. Doorsnee zijn de plaatjes prachtig, zo ook de afdrukken. Echter, opnames met eem lucht als achtergrond, vooral met grijs erin, ogen minder. De lucht ziet er wollig, grof uit, alsof het geschilderd is. En dat doet helaas afbreuk aan de betreffende opname. Een strakke lucht is schijnbaar niet haalbaar. Ook opnames gemaakt met strakke blauwe lucht en zonnig weer aan het strand, die ogen wel goed. Het betreft zowel weergave via TV en de afdrukken. Wat zie ik over het hoofd, of is er een tip, m.b.t. het fotograferen zelf onder genoemde omstandigheden?
Link naar reactie
Hoi, Je drukt ze zelf af? Het kan zijn dat je gedeeltes ziet met lichte kleuren die je printer niet kan vullen met een egale kleur maar met puntjes en veel wit er tussen. Printers met bijvoorbeeld 6 drukkleuren (magenta, magenta light, cyaan, cyaan light, geel en zwart) zijn hier minder gevoelig voor. Mocht dit nou echt het geval zijn dan zou ik de foto's laten afdrukken bij de fotograaf waar digitale afdrukken worden aangeboden. Daar werken ze niet met printers maar met belichters op echt fotopapier. Daar zul je geen effcten meer zien opduiken. Je geeft ook aan dat het op tv te zien is.. Dat maakt dit verhaal wel een beetje overbodig :roll: :lol: Misschien exporteer je de bestanden in JPG en een te lage instelling. Dan kan er ook wel rommel tevoorschijn komen. Gr. J-P
Link naar reactie
J-P er staat niks overbodigs in jouw verhaal, leerzaam. ben op dit gebied wel een nieuwkomer. Ik zet inderdaad JPG op mijn cd-r, om ze zo te bekijken op mijn TV. Ik print incidenteel foto's, dus geen hoofdzaak, maar het verschijnsel van wollige wolken viel mij op. Ben nu aan het expertimenteren om een opname met grijze lucht in TIF formaat op te slaan. Lijkt er wat meer op, is mijn eerste indruk. :)
Link naar reactie
Ok mooi zo :-) Probeer ook eens een hogere resolutie. 2048x1536 is bijvoorbeeld de resolutie van m'n 3,2 megapixel camera. De 5 megapixel van m'n werk schrijft weg op 2560x1920. Als je het in dit formaat inscanned zal het er misschien ook nog beter op worden. Op tv zal het geen verschil uit maken.. [i:4cba52c11d]Tip voor een foto cd.. Wanneer je DVD speler JPG foto's langzaam inlaad, is het beter om een video cd te branden. Als je JPG's brand in VCD formaat worden het hoofdstukken. Het skipt super snel en er kunnen er genoeg op..[/i:4cba52c11d] Gr. J-P
Link naar reactie
Ik heb het bijgeleverde programma van Minolta. Een easy versie om snel scans te maken, snel moet hier gelezen worden als zijnde, dat het programma de bijbehorende instellingen regelt en een handmatige versie, waarbij wat extra's zitten buiten het handmatig instellen van input en output gegevens, resolutie om te scannen en resolutie om te printen. Het programma Vuescan wordt vaak genoemd, als het gaat om scannen. De snelheid van scannen wordt ook beinvloed door de resolutie waarmme je scant, ook ik tel meer in minuten dan seconden. Hoe zijn jouw wolken trouwens?
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...