Ga naar inhoud

Aeg Lavamat 74800 Div. problemen


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik heb al vrij veel info van dit forum gehaald en sta nu op het punt om of kosten te maken voor herstel oude machine of een nieuwe te koper, vandaar dat ik een topic aanmaak. De wasmachine heeft het altijd zonder morren gedaan (10jr oud), er is echter tijdens het centrifugeren een veer afgebroken van de kuip. Achteraf bleek dat de schokdempers ook niet meer werkte dus er heeft flink wat oorlog plaatsgevonden in het binnenste, het manchet zat geheel verdraaid, wasmachine stond 1meter verder en dee aardlek is er ook uitgeknald! De veer is weer bevestigd, en nieuwe schokdempers zijn geplaatst. Echter codce E52. De trommel draait even rond en stopt dan, dit wordt een aantal cyli herhaald, op centrifugeer programma hetzelfde kort rondraaien en direct stoppen. mMtor eruit gehaald en de koolborstels gereinigd, ze zijn 15mm dus vervangen zal wel moeten maar lijkt mij niet oorzaak van het probleem. Tachospoel optisch in orde, magneet/ kabels niet gebroken weerstand op beide rode kabels 141ohm, tevens gereinigd met remmenreiniger. Bij handmatig draaien moter zie ik de waarde veranderen, echter weet ik niet of ik hieruit iets kan concluderen. Ik weet niet welke waarden ik moet hebben, jullie wellicht? Dan de printplaat (aardlek lag er immers uit), ik vond koolaanslag op r78 en D4 (lijken mij weerstandjes), de trafo en zwarte bus (wat erboven zit) zaten ook onder de aanlag maar hier waren ook de soldeerbevestigen zwart aan de onderzijde, niet heel erg zwart maar duidelijk niet zoals het hoorde. Tevens vond ik iets van corrosie op een soldeerbevestiging op bovenzijde plaat in de rij solderingen die onder de onderste zwarte bus beginnen (zie foto nabij het kruisje). Mijn schoonpa gaat deze doormeten, moet hij bepaalde waardes weten? Relais lijken mij goed vast te zitten, solderingen zien er normaal uit. Nadat ik gisteren alles heb gereindigd, een programma 95grd aangezet en alles werkte normaal, opeeens code E32. Geen water op bodem dus Leidingen doorgeblazen maar kan dit iets te maken te hebben met de vlotter want deze heeft een klap gehad toen de kuip los schoot. De kabels van de vlotter gaan ook naar een apparaat, hier staat een L en een N aansluiting op, er lopen 2 bruin/ paarse draden heen maakt het wat uit welke draar waar wordt op aangesloten want deze kabels waren ook los door het loskomen kuipt dus ik weet niet of deze juist zijn aangesloten. Maar na E32, zonder iets te hebben aangepast weer getest maar toen kwam weer E52 arghhhhh.... Een heel verhaal, ik vind het opzich wel leuk om zo iets proberen te reparen maar ik moet steeds het wiel uitvinden want tot 2 dagen geleden had ik nog nooit een wasmachine van binnen gezien, ik hoop dat iemand mij hier kan helpen :) p.s. op internet kan men voor 25 euro een printplaat kopen (hebben alles op voorraad zeggen ze), ik zal naam bedrijf even niet noemen maar is dit de gok waard? Alvast bedankt. Dennis https://photos.google.com/share/AF1QipP-VAXs1JV_Ubd-mwZ_ohu0tRGnaXkgXeR6K_9VmmbizxZcREtyHcq6e1YoEi_JxQ?key=c3lhYVcwT1phbnlxMVBiS2doNlFNa1dCNHBtOEVn
Link naar reactie
Je machine heeft de module EWM1000+ Deze module heeft geen foutcode E32. Of het type nummer klopt niet, of de documentatie niet. Mag ik het lange PNC nummer uit de deurrand? Alvast de link naar de EWM1000+ module. https://elektrotanya.com/electrolux_ewm1000plus_aeg_nexxxt.pdf/download.html Geef de site even tijd en kies dan voor "Get Manual" onder het preview blok.
Link naar reactie
Hallo Harrie, Ik kreeg de reacties op mijn werkemail en deze kon in niet nakijken. Het probleem is vooralsnog opgelost. Ik heb inderdaad de 1000+ maar de wasmachine gaf wel fout32 aan, al is dit maar 1x gebeurd. Probleem was dus dat machine maar heel kort draaide en dan stopte, ik ben het gaan zoeken in de Tacho, aan de module zelf kon ik niets geks vinden. Ik heb op internet gekeken waar dit gedeelte op de ptintplaat zat en hier zaten beschadigingen. Mijn schoonvader heeft hier een weerstandje van 330 vervangen en alles werkt weer :)
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...