Ga naar inhoud

posters printen met een a4-printer. hoe ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Dit is afhankelijk van het programma dat je gebruikt om dingen te maken. In wat professionele opmaaksoftware kun je in het printermenu kiezen voor de optie: "tegelen" ook wel "tiling" genoemd. hiermee wordt de poster die groter is dan A4 in gelijke stukken verdeeld. Deze kan je dan in getegelde pagina's op A4 uitdraaien en dan later aan elkaar plakken. Kort gezegd; welk programma gebruik je?
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
'k Heb ook een 930C, maar gebruik Corel 9, Nederlands (is de 11 ook in het Nederlands te krijgen? ik hoorde dat ze met de Nederlandse versie gingen stoppen) - Je zal dus wellicht wat moeten zoeken, maar in de 9 gaat het zo: Je maakt een poster op vb A2-formaat en zegt dan Afdrukken. (indien hij vraagt: de afdrukstand van het papier komt niet overeen enz. Moet ik hem aanpassen, dan zeg ik Neen - of dit strikt genomen nodig is, weet ik niet meer - 't is te lang geleden dat ik het nog deed - even uitproberen via afdrukvoorbeeld) Dan ga je in je scherm van Afdrukken naar het tabblad Layout Hier: Tegelpagina's afdrukken aanvinken Vlak eronder staat (in Corel9): 'Overlappende tegel' en dan kan je invullen in mm of in % - Dit zorgt ervoor dat de buitenste ...% van elke blad ook op het ernaast-gelegen-blad afgedrukt wordt, zodat je het later bij het knippen en plakken gemakkelijker hebt om alles te positioneren. Onderaan staat dan: 'inslagschema' en hier vind je een boel keuzes: volledig blad, boek,..., 1x2, 2x3 ... en onderaan staat Spread. Dit laatste kies je. Ga dan even naar je afdrukvoorbeeld en je poster is verdeeld over een aantal A4's. Je kan in dat afdrukschema ook nog je tekening verschuiven en vergroten of verkleinen zoals in het echte dokument. Raak je er wat aan uit? Ik hoop dat jij het in je corel 11 allemaal kan ontdekken!
Link naar reactie
[quote:0a473f0f35="mgdam"]dan heb ik nog n vraag, is het mogelijk om een poster te maken (bijv een jpg file van 90x40 cm) en deze als poster te laten afdrukken ergens (op van dat posterpapier e.d.).... gr Marco[/quote:0a473f0f35]ja, maar als je over jpg praat, kan je dit beter in Photopaint doen dan in Coreldraw-zelf... (ik ben net even in photopaint gaan kijken en het is daar dezelfde werkwijze als in coreldraw)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...