Ga naar inhoud

afdruk formaat wijzigen


anoniem

Aanbevolen berichten

de foto's die ik met de digitale camera, Canon Ixus, maak zijn in het formaat 1600x1200 pixels. Laat ik foto's digitaal afdrukken wordt de grote van de afdruk, bij de keuze 15x10cm, aangepast naar ± 10.1x13.7cm (20x15 gaat natuurkijk prima) ik kan natuurlijk ook een uitsnede van het digitale origineel in de verhouding 3:2 maken maar dit is best omslachtig. Kan iemand mij aangeven hoe ik in Photoshop 6.0 een soort masker kan maken in de verhouding (bvb) 1600x1066pixels die ik vrij over de foto kan bewegen o.i.d. zodat ik een mooie uitsnede kan maken. Is het dan ook mogelijk dit snel bij een groot aantal foto's achter elkaar te doen. Of heeft iemand een beter (logischer ) idee?
Link naar reactie
ben zelf nog eens flink aan het spitten geweest. N.a.v. de beeldafmetingen van mijn foto (zie menu -> image -> image size -> document size) blijkt dat deze in de breedte 56,41 cm bedraagt. Wil ik een foto in de verhouding 15:10 dan moet de hoogte uiteindelijk dus ± 37,61 bedragen. In Photoshop 6.0 kun je, wanneer je de functie Crop hebt gekozen, een aantal zaken instellen bij de "tool options" (bij mij onderste werkbalk) Wanneer ik de Crop functie heb gekozen kan ik bij deze "tool option" de breedte en hoogte van het cropveld (rechthoek) aangeven. Vul ik de waardes 56,41 en 37,61cm in bij "width en height" in de Crop werkbalk dan kan ik automatisch een Cropveld slepen over mijn foto's (die ik geopend heb in het formaat 1600x1200 pixels). Dit cropveld kan ik nu verschuiven over de foto zodat ik snel een uitsnede krijg in de goede verhouding Heb ik dit goed verwoord?
Link naar reactie
Wanneer ik niets verander in de werkbalk tool options (voor verandering: klik ik in de werkbalk op het "Crop-icoontje" en maak keuze uit "reset tool" of "reset all tools") dan blijven de ingevoerde waardes cq. afmetingen bewaard. Voor alle volgende foto's 10x15 (hxb) kan ik deze waardes dan gebruiken. Bij fotos die recht op staan (15x10) hxb moet ik de waardes veranderen of eerst een rotatie met 90 graden uitvoeren
Link naar reactie
  • 9 maanden later...
Ik had hetzelfde probleem, is nu opgelost, bedankt. Je moet trouwens niet uitrekenen wat de hoogte is in cm, als je gewoon bvb 15 cm en 10 cm (of 3 cm en 2 cm) invult, en dan over je foto sleept is het nog correcter (geen afgeronde waarden). Wel beginnen slepen van buiten je foto, Photoshop zorgt er dan automatisch voor dat het cropmasker tot aan de randen van de foto is. EDIT: ik was verkeerd, als je dit doet moet je de resolutie verhogen anders is je foto kleiner (en dus slechtere kwaliteit)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...