Ga naar inhoud

resolutie / verhouding foto's


Aanbevolen berichten

Wie kan er uitleg geven of vertellen waar uitleg te vinden is op internet over resolutie (DPI enz) en verhoudingen van foto's. Als ik met mijn digitale camera foto's maak van 2045 x 1536 pixels per inch dan is dit een verhouding van 4:3. ALs de foto's nu naar een afdrukcentrale gaan moeten ze afgeleverd worden met een verhouding van 2:3 als het een foto moet worden van 10 x 15 cm. Iedere foto apart bijsnijden is een hels karwei. Misschien is er een programma voor? Als ik dit niet doe dan komen er witranden om de foto's en dit is niet mooi. corné
Link naar reactie
Ik upload ze naar Fotoquelle en die heeft een offline progje om het aantal en afmeting van de foto's op te geven en ze in het juist formaat te snijden. Werkt eenvoudig. Je krijgt de foto te zien en je sleept het stippelkader op de plaatst waar je het wil hebben. Vervolgens kun je de foto naar die verhouding croppen. Valt er dus aan 2 kanten een klein randje af. Die foto's worden dan lokaal opgeslagen dus je kunt ze vervolgens ook naar een andere centrale sturen. Het progje blijft dus bruikbaar...
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reakties. Ik gebruik eigenlijk meerdere programma's, photoshop en paintshop pro bijv. Ik weet dat je meerdere foto's kunt resizen maar het probleem is als volgt, dit heeft met de verhouding 4:3 te maken. De foto's 2048 x 1536 pixels is bij 300 dpi 13 x 17 cm. Ik wil ze 10 x 15 cm hebben. Ze zijn dus te groot en hebben een andere verhouding. Als ik ze nu 1800 x 1200 wil maken dan gaat dit niet als je de aspect ratio wil bewaren. Probeer maar in paintshop ofzo. Ik wil ze allemaal in een paar stappen kunnen wijzigen in 1800 x 1200 x 300 dpi.
Link naar reactie
Met behoud van de aspect ratio moet je dus kiezen voor: 1. 1800x1350, en dan van elke 'korte kant' 75 pixels af snijden... 2. 1600x1200, maar dan krijg je aan de 'lange kant' een strook van 200 pixels (of 2x 100 pixels aan beide kanten)... Anders kan het simpelweg niet, of je moet de foto's iets vervormen (aspect ratio verlies)...maar dan kloppen de verhoudingen van de foto's niet meer...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...