Ga naar inhoud

Miele nieuwe printplaat, maar water toe-


Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe printplaat geïnstalleerd in mijn Miele W 3241 NL wasautomaat (module EDLP 162-B02657700), maar er is nu het volgend probleem: Als ik de aan/uit-toets indruk, gaan gelijk de LED's waterafvoer en watertoevoer snel rood knipperen, wat betekent dat er een waterstoring zou zijn. Ook staat er F10 in het storingsgeheugen. Hierdoor gaat de deur niet open uit veiligheidsoverwegingen omdat het apparaat denkt dat er zich nog water in de machine bevind. Normaal reageert het waterproof-systeem alleen als het programma in werking is en niet als het programma nog niet gestart is (ik heb namelijk nog niet gewassen met de nieuwe printplaat omdat de watertoevoer is geblokkeerd). Daarnaast had de vorige printplaat geen waterproof-storing, maar viel af en toe uit tijdens het programma. Het zou kunnen dat de printplaat nog vergrendeld is, want volgens mij zitten alle stekkers goed vast. Zo'n 17 jaar geleden had iemand ditzelfde probleem in mijn familie; de monteur had toen een speciale handeling op de cursus van Miele geleerd om de meldingen watertoevoer en waterafvoer weg te krijgen nadat er een nieuwe printplaat geplaatst was, maar dat betreft een Miele W 857 Novotronic wasautomaat en geen W 3241 die ik heb. Er staat niets in de handleiding die bij de printplaat van de W 3241 zit over water afvoer en water toevoer die knipperen bij de installatie van een nieuwe printplaat, maar daar stond ook niets over in bij de W 857, maar toch knipperden bij de W 857 ook beide rode LED's toen de printplaat vervangen was bij die familie, wat met een instelling (code) door Miele toen werd opgelost. Ik weet niet of dat bij deze print ook het geval is, en zo ja, hoe kan ik dit dan verhelpen? Bij voorbaat dank.
Link naar reactie
Het betreft een nieuwe printplaat. In de handleiding bij de printplaat staat niets over een instelling van water toevoer en afvoer. Ik zal de stekkers nog eens allemaal nakijken, maar die passen toch maar op één manier, dus verkeerd aansluiten lijkt mij niet mogelijk. Misschien zit er eentje niet goed vast.
Link naar reactie
Ik heb alle stekkers nagekeken, deze zitten allemaal goed (vast). Maar er is nog wel wat anders: het ontstoringsfilter klopt niet: daar staat 0,68 UF op en dit moet origineel 0,47 UF zijn (het is een tweedehands wasmachine). Ik heb geen idee of dat iets met de foutmelding water toevoer/afvoer te maken heeft?
Link naar reactie
Nee dat kan er niks mee te maken hebben Is het een nieuwe print uit de doos geweest met een boekje erbij hoe je hem moet in regelen ? Het stekkertje van de vlotter sensor is een kleintje met zwarte draden via het schema kan je zo uitzoeken welke dat is en doormeten ! Is de machine toevallig op de Bodem gevallen zodat de vlotter is ingedeukt Probeer de oude printplaat eens want ik heb al vaak defecte nieuwe printplaten gekregen Ik hoop dat je hier iets aan hebt
Link naar reactie
De vlotter heb ik open gehad en nagekeken, maar deze is in orde. De doos van de printplaat was inderdaad verzegeld. De printplaat is geschikt voor vele verschillende modellen, maar bijna alle functies waren al goed geprogrammeerd vanaf de fabriek; ik heb alleen het toerental van 1300 naar 1400 moeten veranderen en het display moeten inschakelen (stond uit). Deze tweedehands wasmachine zou i.v.m. het serienummer 40, voorzien moeten zijn van een MRT 36 motor, maar er zit een MRT 37 in. Tot 40 zijn er 3 aansluitstekkers op de motor, en vanaf serienummer 41 zijn er 2 stekkers. Volgens de handleiding van de printplaat moet ik vanaf serienummer 40 de tachometer instellen op 8 contacten (vanaf serienummer 41 op 16 contacten). Maar de 3 stekkers naar de motor toe zijn gebaseerd op een tachometer van 8 (MRT 36), terwijl er een MRT 37 in zit. Wat moet ik nu instellen? Ik denk overigens niet dat water afvoer en toevoer hier iets mee te maken hebben....
Link naar reactie
Het probleem is opgelost! Ik weet alleen niet hoe. In ieder geval bedankt voor het meedenken!! Ik heb de vlotter uit elkaar gehaald omdat het nog kon dat deze was blijven hangen tegen de beveiligingsschakelaar aan, maar dat was niet het geval. Verder zaten de twee dunne zwarte draadjes aan de rechterkant van het relais (plastic rechthoekig blok) niet echt goed vast; deze zitten vastgeklemd met twee plastic schuifblokjes, dus deze draadjes raken vrij makkelijk los tijdens de onbalans van de wasautomaat, maar ik denk niet dat een relais met water afvoer/toevoer te maken heeft. Toen ik daarna de wasmachine inschakelde, knipperen waterafvoer/toevoer nog een paar seconden, en daarna ging het mechanisme bovenop de wasmiddellade draaien (rode tandwiel) voor de waterinregeling, wat de vorige keer dus niet gebeurde. Misschien is de storing het wel vanzelf overgegaan, maar dat zullen we nooit weten.... Ik heb de tachometer op 16 contacten ingesteld (stond standaard op 8 bij de nieuwe printplaat) waardoor de motor te langzaam draaide. Verder heb ik nog een opmerking over de ontstoringscondensator: Ik lees op Internet dat een condensator een condensator is, en dat de waarden die daarop staan, niets uitmaken, maar ik heb voor alle zekerheid toch maar de juiste condensator besteld, want als het niets zou uitmaken, dan zou Miele wel overal dezelfde condensator in hun wasmachines plaatsen lijkt mij.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
De deur gaat gelukkig weer open na een slecht contact hersteld te hebben. Het andere probleem blijkt (naar alle waarschijnlijk) in het slangetje te zitten die de luchtkamer met de printplaat verbindt. Het slangetje is schoon, maar ik ben erachter gekomen dat het heel nauw luistert dat dit slangetje niet te los of te strak zit; als het tussen de kabels die richting de printplaat lopen, bevestigd zit, dan zit het strakker en knippert water afvoer/toevoer niet, maar als het slangetje wat meer naar rechts zit (niet tussen te bekabeling) dan is de bocht van het slangetje richting te printplaat toe een stuk groter en is er gelijk een 'waterproof'storing. Ik denk dat het is misgegaan doordat ik het slangetje volledig gedemonteerd heb en dit aan de zijkant van de wasmachine te strak bevestigd heb in de kabelgeleider, waardoor ik bovenin de machine juist teveel slang over had. Ik heb voor alle zekerheid een nieuwe luchtslang besteld (misschien ergens een -voor het oog niet te zien- klein scheurtje).
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Inmiddels weer een tijd verder. Ik overweeg nu om een andere wasmachine te bestellen want afgelopen weekend viel hij steeds in storing tijdens de hoofdwas doordat het water wordt weggepompt en waterafvoer/toevoer gaan knipperen, en er werkt dan helemaal niets meer. In het servicemenu staat F10, maar alles wat met de watertoevoer te maken heeft, heb ik al vervangen/nagekeken. Alleen als ik de printplaat weer los haal en er mee schud, dan gaat de storing weer weg. Op de nieuwe printplaat zit een half jaar garantie, maar omdat Miele zegt dat het daar niet aan kan liggen, geeft de onderdelenwinkel mij geen nieuwe printplaat.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Inmiddels een tijd verder, en storing komt soms terug, water afvoer/toevoer storing. Printplaat en slangetje die de print met de niveau-kamer verbind, zijn inmiddels vernieuwd. Als ik dit slangetje los haal bij de print, dan kan ik daar veel lucht in blazen (totdat ik niet meer kan) maar het zou twee keer moeten klikken als erin geblazen wordt bij Miele wasautomaten? Bij mij klikt er niets, of dat hoort gewoon zo bij dit model?
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...